Top Ad 728x90

Tempat-Tempat Menarik di Terengganu

Pulau Wan Man

Taman tema seni bina dan ilmuan Islam pertama di dunia. Ia mengandungi 21 replika masjid terkenal dan monumen Islam terkemuka dari seluruh dunia. Antaranya ialah Kubah Emas (Dome of Rock) di Baitulmaqdis dan Taj Mahal di India.

Sekitar Kuala Terengganu

Pasar Besar Kedai Payang, Bukit Puteri, Istana Maziah, Dataran Maziah, Pantai Batu Buruk, Pulau Duyong (membina bot), Muzium Terengganu (muzium terbesar di Asia Tenggara) dan Losong (tempat menghasilkan keropok lekor).


Pulau/Snorkeling/Selam Skuba

Pulau di Terengganu diwartakan sebagai taman laut. Di sini anda berpeluang melihat panorama laut yang saujana mata memandang, batu karang, rumpai laut dan pasir pantai yang memutih. Segalanya bak syurga bagi mereka yang cintakan alam semula jadi dan minat dengan aktiviti laut.


Masjid Terapung dan Pusat Kraftangan Cendering

Masjid Terapung (Masjid Tengku Tengah Zaharah) dibina dengan begitu rupa bagi memberi gambaran seolah-olah sebuah binaan untuk tujuan ibadat di atas air. Pelancong turut berpeluang melihat seni kraf dan membeli pelbagai cenderhati kraf tempatan.


Pusat Pendaratan Penyu di Rantau Abang

Pantai di Terengganu adalah tempat yang paling sesuai untuk penyu berehat dan bertelur. Pantai di Terengganu antara enam tempat pendaratan penyu gergasi di dunia antara Mei hingga September. Pelancong berpeluang melihat kehadiran penyu pada malam yang sunyi sepi untuk bertelur.


Tasik Kenyir

Tasik Kenyir adalah tasik buatan manusia yang terbesar di Asia Tenggara. Kedudukannya di tengah hutan hujan tropika menyediakan pelbagai kehidupan menarik seperti flora dan fauna selain spesies tumbuhan yang jarang dilihat di mana-mana di seluruh dunia.


Marang

Terletak kira-kira 17 kilometer dari Kuala Terengganu, pantai Marang memang terkenal dengan pasirnya yang memutih dan tumpuan untuk mandi-manda. Di sini anda boleh melihat kehidupan masyarakat nelayan yang keluar dan pulang membawa hasil tangkapan. Bagi mereka yang mahu merakam gambar menarik, inilah tempatnya.

1 Comment:

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90