Top Ad 728x90

Pesawat tanpa angkasawan India berlepas ke bulan


India melancarkan misi pertamanya ke bulan hari ini dengan mencatatkan satu kemajuan besar dan sejarah tersendiri untuk program angkasa lepas negara ini.

Pesawat tanpa angkasawan, Chandrayaan-1 atau "Kenderaan Bulan" yang dibina oleh Pertubuhan Penyelidikan Angkasa Lepas India (ISRO) berlepas dari Pusat Angkasa Lepas Sriharikota, di selatan India ini sejurus selepas subuh.

New Delhi berharap misi tersebut akan melonjakkan kedudukan negara ini dalam industri angkasa lepas global.

Pelancaran Chandrayaan-1 juga menandakan usaha India untuk menyaingi program angkasa lepas China.

Angkasawan China diraikan sebagai wira negara bulan lepas selepas menjalankan operasi pertama 'berjalan' di ruang angkasa, dan India tidak mahu ketinggalan.

"Pelancaran ini menandakan bermulanya satu perjalanan luar biasa," kata Pengerusi ISRO, G. Madhavan Nair.

Stesen televisyen India menyiarkan pelancaran itu secara langsung.

Sebilangan saintis yang terlibat dengan program itu mendabik dada, berpelukan dan bertepuk tangan apabila roket yang membawa pesawat tersebut dilancarkan.

Media mengalu-alukan pelancaran misi itu dengan nada patriotik.

Kos misi tersebut yang berjumlah AS$79 juta (RM277 juta) tidak persoalkan meskipun ratusan juta penduduk di negara ini masih hidup dalam kemiskinan dan berjuta-juta kanak-kanak mengalami kekurangan zat makanan.

Jika tiada masalah teknikal, pesawat tersebut akan memasuki orbit bulan dan menghabiskan dua tahun untuk memantau permukaan bulan bagi mencari tanda-tanda kewujudan air dan logam berharga.

Sejenis alat dikenali sebagai Moon Impactor Probe akan berpisah dari Chandrayaan-1 dan mendarat di bulan untuk mencungkil debu dari permukaan untuk dianalisis dengan instrumen di dalam pesawat itu.

Objektif utama adalah untuk mencari isotop Helium 3 yang jarang ditemui di bumi tetapi berguna untuk pengeluaran tenaga nuklear dan boleh menjadi sumber tenaga penting pada masa depan, kata saintis.

- Reuters

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90