Rabu, November 19, 2008

Cara Terbaik Menjaga Motosikal / Skuter

motosikal tidaklah begitu sukar. Ikuti jadual penjagaan dicadangkan pengeluar skuter, menggunakan pelincir dan alat ganti berkualiti dan sentuhan peribadi.

Amalkan memeriksa dan luangkan masa meneliti setiap bahagian skuter anda. Perbaiki sebarang kerosakan dan ketatkan skru longgar, jangan biarkan perkara kecil membesar dan mendatangkan masalah.

Periksa talisawat dan cuci habuk atau pasir yang ada untuk mengelakkan kehausan terlampau. Sentiasa bersihkan skuter anda dan letakkan di tempat teduh.

Kekotoran punca utama kerosakan enjin dan menjemur di bawah matahari terik mempunyai sinar lampu ungu (ultra-violet yang selalu disebut UV) boleh memendekkan hayat bahan plastik dan pendawaian.

Servis perlu dilakukan setiap 5,000 km perjalanan dan bukan setakat penukaran minyak pelincir serta penapis minyak saja.

Jarak yang dicadangkan pengeluar ialah 4,000-5,000 km penukaran terlalu awal hanya merugikan minyak pelincir yang masih boleh digunakan dari segi teori.

Penggunaan Shell VSX untuk skuter pilihan yang baik kerana kualiti Shell VSX adalah yang terbaik bagi rangkaian minyak pelincir Shell Advance.

Pelincir semi-sintetik ini mempunyai tahap kestabilan oksida yang lebih baik pada suhu operasi enjin yang tinggi dan ini menjamin prestasi serta perlindungan bagi enjin pada cuaca panas dan perjalanan jauh.

Servis dalam erti kata sebenar mencakupi pemeriksaan dan cucian elemen penapis udara atau setiap 10,000km disyorkan mencuci karburetor untuk membuang air terkumpul akibat wap petrol dan membuang habuk.

Penggantian palam pencucuh adalah disyorkan pada waktu ini. Pasangkan penapis bahan api jika belum ada. Lakukan juga pemeriksaan menyeluruh terhadap jentera anda seperti tahap kehausan pelapik brek dan sistem elektrikal.

Periksa air bateri selalu dan pastikan ia berada ditahap mencukupi seperti ditandakan pada bateri dan tukar setiap dua tahun untuk memaksimakan penggunaannya.

Palam pencucuh pula perlu ditukar setiap 10,000 km untuk memastikan percikan api sentiasa berada dalam keadaan baik.

Periksa motosikal anda untuk mengenalpasti kerosakan kerosakan kecil yang lain sebelum ia merebak menjadi kerosakan lebih besar.

Sayangi motosikal anda dan cuba ambil masa untuk membersihkannya sendiri kerana ia membantu anda mengenal pasti kerosakan. Sentiasa pastikan setiap bahagian bergerak lancar dan dalam keadaan baik

1 ulasan:

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.

Recent Posts