Top Ad 728x90

SKALI Latih graduan jadi usahawan ICT

SKALI E Venture Sdn. Bhd. (SEV) merupakan sebuah syarikat berstatus Koridor Raya Multimedia (MSC) yang dimiliki penuh oleh Alam Teknokrat Sdn. Bhd atau juga dikenali sebagai Skali.

SEV berpengalaman selama enam tahun dalam menguruskan dan sebagai platform inkubator termasuk memberikan dana dan memulakan dalam industri ICT menerusi Skali Netpreneur Accelaration Program (SNAP).

Sebagai sebuah syarikat e-perniagaan, SKALI melangkah setapak lagi dengan memainkan peranan sosial bagi melahirkan usahawan tekno di kalangan lepasan universiti.

Salah satu usaha adalah program yang dianjurkan oleh Skali adalah Spike.

Presiden Skali, Aimi Aizal Nasharuddin berkata, perkataan Spike adalah singkatan kepada Skali Pioneers and Innovators in the Knowledge Economy.

“Spike ditubuhkan bertujuan untuk melatih dan membangunkan usahawan teknologi maklumat dan maklumat (ICT) dengan meningkatkan kepakaran graduan dalam pekerjaan bagi memenuhi keperluan industri di masa akan datang,” katanya semasa ditemui di pejabatnya di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Aimi Aizal berkata, objektif Spike adalah menyediakan graduan sama ada untuk memasuki alam pekerjaan dalam agensi kerajaan atau swasta mahupun menjadi usahawan.

Konsep Spike terdiri daripada tiga fasa.

Fasa 1 merupakan fasa pengenalan mengenai Spike dan Skali akan memberikan penerangan mengenai objektif, misi dan visi Spike.

Semasa fasa ini Skali juga akan memberikan ringkasan mengenai matapelajaran dan modul yang ada dalam program Spike seperti:

- Pengenalan kepada Maklumat Arkitektur (IA)

- Pengenalan kepada NF MX

- Kisah mengenai keusahawanan/ceramah kerjaya.

Ketika itu, pihak Skali akan meneliti Kertas Projek Tahun Akhir (FYP) bagi membangunkan projek dan test bed.

Aimi Aizal menambah, FYP direka bagi membolehkan penuntut mengenali teknologi dan mengamalkan kaedah IA SKALI.

Skali akan memasang NeoFission di universiti dan beberapa institut pengajian tinggi dengan harapan peluang berkenaan akan mencetuskan minat di kalangan graduan untuk mempelajari lebih lagi mengenai pasaran ICT.

Fasa dua pula adalah untuk melatih semua graduan mendalami salah satu daripada tiga kursus yang ditawarkan oleh Spike. Fasa ini terbahagi kepada dua bahagian:

a) Program peningkatan

Pelatih Spike akan menghadiri kelas teori dan praktikal selama tiga bulan.

Bagi memasuki program peningkatan, calon perlu lulus ujian kecekapan dan sesi soal jawab.

b) Program Perintis

Calon yang berjaya dalam program peningkatan akan menyertai program perintis yang mengambil masa 12 hingga 36 bulan.

Pelatih Spike akan melibatkan diri dalam projek yang dianjurkan.

Manakala Fasa tiga adalah untuk mendidik pelatih menjadi usahawan di mana mereka akan dilatih dalam program usahawan seperti pemasaran, aliran tunai dan kewangan, harta intelek dan penjenamaan.

“Pelatih yang berjaya akan menjadi Spiker yang boleh bergerak sendiri dan akan ditauliahkan sebagai usahawan yang secara automatik diiktiraf sebagai rakan kongsi strategik Skali atau francise sama ada sebagai rakan kongsi atau pengedar atau penjual produk dan perkhidmatan Skali,” katanya.

Sementara itu Kursus Latihan formal Spike pula bermula semasa Fasa dua program yang mana graduan berpeluang memilih daripada tiga jenis latihan yang ditawarkan iaitu pengaturcara, sistem IT dan bisnes dan multimedia.

Aimi Aizal berkata, mereka yang berjaya bakal mendapat pekerjaan dengan gaji lumayan, diberi pendedahan mengenai konsep dan strategi e-perniagaan.

“Mereka juga mendapat pengalaman latihan hands-on dan praktikal dalam teknologi laman web, mengurangkan siswazah menganggur.

“Peserta juga didedahkan kepada etika pekerjaan, skil bisnes dan usahawan yang sebenar dan diberi peluang perniagaan sebagai usahawan,” katanya.

Mereka yang berminat dan ingin mengetahui lebih lanjut mengenai Spike boleh melayari laman web www.spike.com.my

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90