Top Ad 728x90

Sejarah akhbar bukan sekadar nostalgia

Oleh MAZLAN NORDIN

Bagi para pembaca akhbar Melayu pelancaran wajah baru Utusan Malaysia dan Mingguan Malaysia berupa kesinambungan peranan akhbar-akhbar Melayu keseluruhannya dari zaman penjajah. Perjuangan membela tanah air, bangsa, agama, bahasa berterusan melalui kesilihbergantian para petugas.

Pelbagai keadaan berubah termasuk beradanya dewasa ini internet dan para penulis yang dipanggil bloggers serta wujudnya ciitizen juornalism tanpa berpandu kepada kod etika kewartawanan. Berikutan itu politik negara boleh berkecamuk.

Perubahan juga berlaku pada pihak-pihak lain. Pada tahun 1922, umpamanya, akhbar Straits Times dipanggil “Colonial thunderer” sebagaimana akhbar Times di London diberi gelaran “Thunderer” kerana mewakili pihak atasan yang berkuasa.

Lalu pada awal 1950-an editor-editor warga Inggeris mengkritik kesatuan wartawan Singapura (Singapore Union of Journalists) kerana mengirim memorandum kepada Suruhanjaya Perlembagaan Rendel. Memorandum tersebut dianggap sebagai tindak-tanduk politik yang negatif. Tidak ada perkataan merdeka bagi editor-editor asing itu.

Majlis pelancaran wajah baru Utusan Malaysia dan Mingguan Malaysia minggu lalu mengenangkan kembali sambutan Ulang Tahun ke-40 Kumpulan Utusan Melayu pada 29 Mei 1970. Antara yang dicatat ketika itu:

“Bagi sesebuah akhbar yang mencapai umur itu bererti ia lebih “tua” dari manusia biasa, dan lebih tua dari sesiapa juga yang bertugas dengannya. Ini ialah kerana akhbar itu bukan sekadar mengalami peristiwa individu tetapi juga pengalaman satu bangsa, apatah lagi di Malaysia bangsa Malaysia itu terdiri dari pelbagai kaum, pelbagai agama atau kepercayaan dan pelbagai budaya.

Kalau dulu Utusan Melayu turut di barisan depan memperjuangkan kemerdekaan maka pada ketika ini Utusan Melayu mesti di barisan depan juga untuk mengisi kemerdekaan itu demi kesejahteraan negara dan rakyat. Jelas bahawa para petugas Utusan adalah menjadi “agen perubahan”. Mereka bukan hanya tukang catat instant history tetapi juga mengambil peranan aktif dalam edaran sejarah bangsa dan negara yang meliputi bidang politik, agama, bahasa dan budaya, ekonomi dan sosial.” Demikian catatan waktu umur 40 tahun.

Pilihan raya demi pilihan raya diadakan hingga pada bulan Mac tahun lalu yang membawa beberapa perubahan. Akhbar-akhbar Utusan diboikot di Perak, Selangor dan Pulau Pinang setelah dikuasai oleh pihak opisisi.

Namun, akhbar Mingguan Malaysia masih di tahap pertama pengedaran akhbar apa juga bahasa. Kesetiaan dan simpati para pembaca Utusan dihargai.

Beberapa isu dibicarakan secara bebas dan terbuka oleh akhbar-akhbar pelbagai bahasa, termasuk kemungkinan menubuh parti-parti politik bukan perkauman. Juga dibangkitkan ialah hal-hal bersangkutan dengan kontrak sosial yang dulu telah pun dipersetujui.

Pernah disebut bahawa politik adalah sejarah, dan sejarah adalah politik. Dalam pada itu ada wartawan yang bertindak sebagai gembong politik. Dan ada pula gembong politik menjadi wartawan.

Satu dua kisah dari waktu lampau berupa permulaan dalam hal ini. Pertama, peranan Boestamam yang diterima bekerja oleh akhbar majlis di Kuala Lumpur. Gajinya RM25 sebulan, sama seperti gaji di akhbar Warta Kinta di Ipoh. Sebagaimana diketahui beliau kemudian bergiat dalam dunia politik hingga menjadi pemimpin Parti Rakyat.

Seorang lagi ialah Ibrahim Yaakub yang berkhidmat dengan Utusan Melayu dan kemudian menjadi tuan punya akhbar Warta Malaya, kepunyaan saudagar Arab di Singapura. Ini berlaku sebelum tentera Jepun menyerang dan menakluki Malaya dan Singapura.

Ibrahim Yaakob kemudian menawar gaji RM60 sebulan kepada Boestamam sebagai penulis khas Warta Malaya.

Boestamam dalam bukunya Memoir Seorang Penulis menulis betapa Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman pernah berkata padanya dalam bahasa Inggeris: If you fins you cannot work anymore, just tell me, and we will part as friends. Kerana keduanya dari parti-parti politik yang bersaing. Boestmam kemudian berkhidmat dengan Utusan Melayu dengan gaji RM600 ringgit sebulan.

Jelas bahawa sejarah bukan nostalgia dan kepada yang ingin menjadi editor diberi nasihat: Jangan menjadi editor jika tidak boleh ditegur sapa. Apatah lagi jika dalam sesebuah akhbar terdapat para petugas yang berbeza sikap politik mereka.

Ada kalanya juga jaringan konspirasi politik menjadi perangkap. Namun, semua mahu terus jadi wartawan. Kesilihbergantian terus berlaku.

- Utusan

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90