Top Ad 728x90

, , , , ,

Tips & Panduan Temuduga KPLI / DPLI

Ketika ini mungkin calon calon temuduga KPLI sedang berdebar menanti keputusan panggilan temuduga yang akan dapat di ketahui pada 15 Julai ini. Selepas itu pastinya anda akan mencari pelbagai tips-tips menghadapi temuduga,mentelaah buku dan internet,mencari bomoh,mencari orang dalam. Sebenarnya kaedah dan teknik menghadapi temuduga untuk KPLI tidaklah jauh berbeza dengan temuduga yang lain,cuma yang membezakannya ialah sebagai calon temuduga yang juga calon guru,anda haruslah mempunyai identiti sebagai guru.Maksud disini termasuklah cara percakapan,pakaian yang sesuai,penampilan dan gaya yang sesuai dengan imej profesion perguruan. Di galakkan sebagai calon temuduga,lelaki hendaklah berpakaian kemeja putih lengan panjang,seluar gelap dan kasut berkilat seeloknya kasut kulit,kenapa?.Pakaian kemeja putih lengan panjang adalah pakaian rasmi untuk Kakitangan kerajaan,so ada kaitan kan dengan jawatan guru? lagi mau explain ker?korang pun faham kan?. Manakala perempuan di galakkan berpakaian baju kurung bertudung(bagi perempuan islam yang tidak bertudung di galakkan bertudung kerana sebagai seorang penemuduga Islam mungkin terdapat perasaan emosi terhadap yang tidak bertudung dan mungkin akan menjejaskan peluang anda.(pendapat saya secara logik!)

Sebelum menghadiri temuduga pastikan anda mempunyai pengetahuan yang mendalam tentang isu-isu semasa terutamanya yang berkaitan dengan pendidikan ,ilmu keguruan,dasar-dasar kerajaan berkenaan dengan pendidikan (jangan lupa baca PIPP!(Pelan Induk Pembangunan Pendidikan) soalan favourite!. Anda juga haruslah bersiap sedia dengan segala ilmu termasuk mengurangkan rasa gementar anda dan bersikaplah dengan berani semasa menghadiri temuduga.
Untuk anda semua,saya beritahu apa yang berlaku semasa temuduga KPLI.Pertamanya, anda akan menunggu giliran di luar bilik temuduga bersama calon-calon lain.Setiap kos mempunyai bilik temuduga sendiri,maknanya mereka yang di luar bilik itu adalah calon yang turut memohon kos yang sama.Oleh itu anda hendaklah menegur mereka dan bersikap ramah (jangan sombong!)dan ikhlas ,janganlah kerana nakkan sesuatu .Tak berkat beb!. Ini kerana mungkin mereka akan menjadi rakan forum anda semasa di dalam bilik temuduga.Oleh yang demikian wujudkan keserasian dengan mereka untuk mendapatkan idea dan mengurangkan perasaan malu dan gementar jika sudah berada di dalam bilik temuduga.Untuk makluman anda temuduga di jalankan dalam dua bahagian,pertama adalah secara berkumpulan dan yang kedua adalah secara individu. Anda juga boleh mendapatkan maklumat daripada calon yang sudah di temuduga(calon kursus yang sama)untuk soalan kumpulan kerana terdapat kemungkinan soalan yang sama yang di tanya oleh penemuduga.Jadi anda sudah boleh berbincang tajuk tersebut dengan rakan calon di luar sebelum masuk ke dalam dewan temuduga. Penemuduga biasanya 2 orang jadi anda hendaklah memandang ke dua-dua mereka semasa menjawab soalan individu. Semasa sesi kumpulan,anda boleh memberi pendapat terhadap tajuk yang di berikan, namun jangan sesekali anda menyampuk jawapan rakan yang lain kerana ini menunjukkan anda kurang sopan. Ketika ini ,anda hendaklah menganggap penemuduga tidak berada di dalam bilik tersebut, dan berilah pendapat dengan nada yang jelas dan bersemangat dan yang paling penting tidak merapu atau merepek,kerana penemuduga melihat kepada jawapan kita yang bernas.
Selepas keluar dari bilik temuduga ucapkanlah terima kasih kepada penemuduga.

*Semasa di minta memperkenalkan diri anda boleh memperkenalkan diri anda sebagai calon guru..contohnya Nama saya Hamdan bin harun calon guru KPLI….anda boleh guna idea lain untuk menunjukkan semangat dan tekad anda yang betul-betul berminat memohon kursus ini.Namun jangan ‘over’ cukupla.haha!
Ok semoga berjaya calon-calon guru!!

http://duniacikgu.wordpress.com/2008/06/23/tips-kpli/

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90