Top Ad 728x90

,

Sungai Galing paling kotor di Pahang

Keadaan Sungai Galing di sini, dikenal pasti sebagai sungai paling kotor di negeri ini sekali gus dicatatkan pada kelas empat tahap pencemaran sungai.

Jurutera Daerah Jabatan Pengaliran dan Saliran (JPS) Kuantan, Saiful Rizal Sanusi berkata, Jabatan Alam Sekitar (Jas) mengklasifikasikan tahap pencemaran sungai sepanjang tujuh kilometer itu sebagai sesuai untuk pengairan sahaja.

“Setiap sungai di negara ini dikategorikan kepada lima kelas iaitu kelas 1, airnya boleh terus diminum tanpa rawatan; Kelas 2, airnya memerlukan rawatan biasa; Kelas 3, air nampak bersih, tidak berbau, tetapi kualitinya tercemar dan orang ramai tidak boleh berenang tetapi boleh berkelah di tebing.

“Bagi kelas 4, tercemar dan sesuai sebagai pengairan sahaja dan kelas 5 - hampir mati iaitu tidak dapat didiami habitat. Bagi Kelas 4 dan 5 juga, keadaan air berbau busuk dan berwarna hitam,” katanya.

Saiful Rizal berkata demikian ketika mengadakan tinjauan di sungai itu bersama Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Semambu, Datuk Pang Tsu Ming, semalam.

Katanya, Sungai Galing kini diletakkan di bawah program Satu Sungai Satu Negeri iaitu program pemulihan sungai yang paling tercemar di seluruh Malaysia di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).

“Peruntukan sebanyak RM5 juta diterima daripada Kerajaan Pusat untuk menjalankan kerja-kerja pemulihan dan pihak kami menjangka sungai berkenaan dapat dipulihkan ke kelas 3 tahun depan dan mungkin mencapai kelas ke-2 pada 2015.

“Antara kerja yang dibuat di bawah peruntukan berkenaan ialah pemantauan kualiti air, pemulihan, perawatan dan juga penstabilan kualiti air termasuk di lembangan sungai sepanjang 23 kilometer,” katanya.

Saiful Rizal berkata, antara punca utama yang menyumbang kepada pencemaran sungai berkenaan ialah sisa-sisa perindustrian, pembuangan sampah dari seluruh bandar Kuantan, pembukaan tanah yang tidak terancang dan sisa kumbahan daripada pusat rawatan septik yang tidak dapat berfungsi dengan baik.

“Setakat ini JPS sudah memasang satu perangkap sampah di belakang Hotel Vistana pada 2006 yang mampu merangkap tiga tan pada satu-satu masa. Kami juga merancang untuk memasang dua lagi perangkap sampah di Sungai Galing dalam masa terdekat untuk mengutip bahan buangan tersebut memandangkan lebih 10 tan sampah dibuang ke dalam sungai ini setiap bulan,” katanya.

Menurutnya, terdapat pelbagai kempen kesedaran yang dianjurkan kepada masyarakat untuk mengubah persepsi orang ramai terhadap sungai.

“Pihak kami mengadakan program ‘River Ranger’ di mana guru-guru sekolah di kawasan komuniti terlibat untuk membantu memantau keadaan sungai. Setakat ini, terdapat lima buah sekolah rendah di kawasan lembangan Sungai Galing yang terlibat dengan program berkenaan,” katanya.

- SINAR HARIAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90