Top Ad 728x90

,

Lorong 3 Jambatan Pulau Pinang dibuka

Kira-kira 120,000 pengguna Jambatan Pulau Pinang akan terus menikmati kadar tol sama walaupun lorong ketiga jambatan itu dibuka kepada orang ramai, mulai semalam.

Kadar tol yang dikenakan sekarang adalah kadar sama dikuatkuasakan sejak jambatan itu dibuka kira-kira 24 tahun lalu. Kadar tol jambatan itu sepatutnya sudah tiga kali dinaikkan.

Perkara itu dinyatakan oleh Menteri Kerjaraya, Datuk Shaziman Abu Mansor ketika merasmikan lorong ketiga kedua-dua laluan di Pejabat Wilayah Utara Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) di sini, semalam.

"Kerajaan tidak berhasrat menaikkan kadar tol sehingga kajian menyeluruh mengenai tol yang dilakukan oleh Unit Perancang Ekonomi (EPU) selesai, yang dijangkakan tidak lama lagi," katanya.

Pada majlis itu, Shaziman turut merasmikan bangunan baru pejabat Wilayah Utara LLM yang dibina dengan kos RM6.8 juta. Turut hadir, Pengerusi Penang Bridge Sdn Bhd, Datuk Dr Norraesah Mohamad.

Jambatan Pulau Pinang dengan dua lorong dibina pada 1982 dengan kos RM800 juta dan dibuka secara rasmi pada 14 September 1985.

Bagaimanapun, berikutan peningkatan jumlah kenderaan yang menggunakannya akibat pembangunan pesat negara dan industri automotif Malaysia, bilangan kenderaan menggunakan jambatan itu meningkat berlipat ganda sehingga mengakibatkan kesesakan teruk terutama pada waktu puncak.

Sementara itu, Shaziman turut meminta LLM mengkaji kesesuaian pembinaan laluan tanpa henti bagi pengguna Lebuh Raya Utara-Selatan dari utara ke selatan atau sebaliknya tanpa perlu melalui Juru dan Seberang Jaya di Butterworth.

- BERITA HARIAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90