Top Ad 728x90

,

Mempertikaikan kewartawanan portal berita

Oleh Aznan Bakar

Boleh dikatakan dalam tempoh lima tahun kebelakangan ini penyebaran maklumat terutama berita yang berkaitan hal ehwal semasa telah melalui fasa baru. Dengan perkembangan dunia internet atau online yang begitu pantas, orang ramai tidak lagi perlu bergantung kepada media tradisional sebagai maklumat mereka.

Jika dahulu surat khabar, radio dan televisyen merupakan sumber berita utama kini segala-galanya berada di hujung jari pengguna. Dengan internet boleh diakses melalui telefon bimbit maklumat bergerak dan beredar dengan begitu pantas. Malah itu turut menggalakkan pertumbuhan portal-portal berita sama ada yang dikendalikan secara profesional, separa atau langsung tidak bersandarkan kepada etika dan profesionalisme.

Ditambah pula dengan sikap terbuka kerajaan yang langsung tidak menghalang atau menapis media Internet ini, maka kemunculan mereka boleh diibaratkan seperti cendawan selepas hujan.

Di sebalik pelbagai dakwaan kerajaan mengawal aliran maklumat, kemunculan media baru ini membuktikan pengendali media secara online mempunyai kebebasan tersendiri berbanding media konvensional.

Itu belum diambil kira kemunculan blog-blog berita yang sebahagian besarnya tidak diketahui siapa pengendalinya. Mereka ini bebas menulis dan menyiarkan apa sahaja tanpa perlu mengambil kira sensiviti atau sentimen masyarakat berbilang kaum dan agama di negara ini.

Malah portal-portal berita atau juga dikenali sebagai media online ini ada yang tidak kisah soal sensitiviti ini asalkan matlamat mereka tercapai.

Sesetengah portal berita ini diwujudkan semata-mata untuk memenuhi keperluan peribadi atau dengan tujuan untuk mendedah dan merosakkan peribadi individu, organisasi, parti politik mahupun kerajaan.

memperjuangkan

Walaupun mereka mendakwa memperjuangkan kebebasan bersuara dan kebebasan media tetapi sebenarnya ia sekadar indah khabar dari rupa.

Bagi golongan ini definisi bebas itu ditafsir mengikut acuan mereka sendiri. Hanya apa yang mereka suarakan dan siarkan disifatkan sebagai bebas dan apa yang diketengahkan oleh penerbitan lain terutama media arus perdana dianggap tidak bebas.

Persoalan yang timbul di sini ialah adakah sesuatu media itu dianggap bebas apabila ia memihak kepada pembangkang atau menyiarkan berita-berita buruk mengenai kerajaan?

Adakah bebas yang dimaksudkan media kena mengikut telunjuk tertentu termasuk menyokong demonstrasi jalanan hingga mencetuskan huru hara dan porak peranda? Sudah tentu setiap media yang diterbitkan sama ada cetak, elektronik atau online mempunyai pendirian masing-masing.

Pendirian ini pula tidak semestinya sama. Masing-masing bebas untuk menyokong ideologi atau kelompok tertentu. Sebab itu jika dilihat mana-mana media antarabangsa mereka kelihatan bebas kerana tidak terikat dengan peraturan dan undang-undang.

Tetapi hakikatnya mereka memihak. Media-media ini memihak kepada kumpulan yang ada kepentingan dengan mereka sama ada sebagai pemegang saham atau atas kepentingan politik.

Berita-berita yang disiarkan juga hanya berat kepada pihak yang disokong sahaja. Tetapi atas dasar kebebasan media dan kebebasan bersuara ini setiap organisasi media tentunya bebas untuk menyatakan pendirian masing-masing.

Jika terdapat media yang memilih untuk menyokong parti pemerintah maka ia adalah hak pemilik organisasi terbabit untuk berbuat demikian.

Sebagai pemilik dan atas dasar kebebasan bersuara maka dia tentu bebas untuk memilih siapa yang mahu disokong.

Begitu juga dengan media lain terutama media online yang ikatan undang-undangnya agak longgar berbanding media cetak.

Oleh itu perbuatan beberapa portal berita yang tanpa segan silu mengambil artikel daripada media arus perdana termasuk Utusan Malaysia dan disiarkan semua di laman web mereka dengan tujuan memperlekehkan pandangan yang dikemukakan atas dasar kebebasan bersuara tentu tidak wajar.

Lebih-lebih lagi apabila pengendali portal itu bersikap tidak profesional (atau lebih sesuai dipanggil pengecut) apabila menyiarkan komen-komen yang menghentam sahaja.

Jika ada pembaca yang memberikan komen secara adil dan tidak memihak maka ia tidak disiarkan.

kebebasan

Kalaulah benar mereka ini mendokong kebebasan media dan kebebasan bersuara kenapa tidak disiarkan semua komen yang diberikan? Kenapa bersifat memilih? Adakah dalam memperjuangkan kebebasan boleh pilih memilih?

Pengendali portal berita seperti ini juga sebenarnya sudah kehabisan modal untuk menarik pengunjung ke laman berita mereka.

Sebab itu salah satu caranya ialah mencetuskan kontroversi dengan menceduk artikel media lain dan disiarkan semula dalam portal mereka. Malah portal ini juga satu ketika dahulu cukup berkuasa hingga bebas membocorkan segala keputusan sulit diputuskan oleh Kabinet. Atas dasar kebebasan mereka sanggup mengenepikan segala etika dan nilai tanpa menghiraukan kesan yang timbul akibat perbuatan itu.

Slogan kebebasan media dan kebebasan bersuara digunakan sekadar untuk mencapai cita-cita peribadi pemiliknya - menghina, memburuk dan menjatuhkan orang lain.

Mereka ini sebenarnya hidup dalam dunia yang penuh kepura-puraan dan hanya berani pukul curi.

Dalam organisasi media yang diuruskan atas dasar profesional ia selalu menghormati apa juga pendirian media lain.

Adalah menjadi hak dan pilihan masing-masing untuk memihak kepada mana-mana individu, kumpulan atau parti politik.

Tentunya tidak kena atau tidak elok jika dengan sengaja memetik artikel yang ditulis oleh rakan wartawan lain semata-mata supaya ia dihentam dan dihina secara berat sebelah.

Pada hal pengarang yang bertanggungjawab menceduk artikel tersebut tentunya kenal akan penulisnya. Kalaulah dengan menyiarkan komen pembaca merupakan satu cara untuk menarik pengunjung, laman web tersebut kenalah bersikap profesional.

Siarkan semua komen sama ada yang menghentam, menyokong mahu pun komen yang tidak memihak. Baru adil dan barulah betul-betul memperjuangkan kebebasan bersuara.

Realitinya inilah nilai kewartawanan baru yang diperkenalkan oleh segelintir portal-portal berita di negara ini.

Budaya kewartawanan yang ketandusan idea hingga terpaksa menceduk artikel dari media untuk disiarkan dalam portal berita mereka.

Selalunya apabila kita mengambil barang orang, kita akan mengucapkan terima kasih. Bukannya mengutuk, menghina dan mencerca sesuka hati.

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90