Top Ad 728x90

, ,

Nik Aziz izin penceramah Pas guna kata-kata keras

Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, membenarkan penceramah parti itu mengeluarkan kata-kata keras terhadap lawan dalam kempen pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir, Pulau Pinang walaupun berlangsung ketika Ramadan.

Namun, Nik Abdul Aziz mengingatkan ahli Pas yang akan terbabit dalam ceramah pada pilihan raya kecil itu supaya hanya melemparkan kata-kata itu kepada perkara berkaitan dasar saja, bukannya menyentuh hal peribadi pihak lawan.

"Dalam kempen pilihan raya itu nanti, kita boleh melakukan serangan secara dasar saja, tetapi jangan sampai berlaku serangan peribadi. Serangan terhadap dasar lawan adalah kemestian," katanya kepada pemberita selepas majlis pecah tanah jambatan Kampung Sungai Sat, dekat sini, semalam.

Beliau berkata demikian apabila ditanya sama ada Pas akan mengeluarkan garis panduan terhadap ahlinya supaya tidak berkempen terlalu keras dalam pilihan raya kecil itu bermula selepas penamaan calon, 17 Ogos ini.

Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, Ramadan adalah bulan kerja, bukannya bulan untuk tidur, malah umat Islam pernah berdepan Perang Badar ketika berpuasa, justeru Pas harus meneruskan kempennya pada bulan puasa ini.

"Tidak jadi masalah untuk berkempen ketika Ramadan kerana amalannya akan (mendapat pahala) berlipat ganda. Pas akan meneruskan kempennya pada bulan itu kerana kita boleh pahala nanti, perut lapar tidak mengapa," katanya.

Beliau juga berharap kejadian kecoh yang berlaku pada pilihan raya kecil DUN Manek Urai tidak akan berulang pada pilihan raya kecil DUN Permatang Pasir nanti.

"Saya berharap penyokong parti bertanding nanti, jangan menimbulkan masalah kerana pengundi yang akan membuat pemilihan nanti," katanya.

Diminta mengulas kenyataannya kelmarin yang mengatakan Pas tidak bantah DAP menghina Islam, Nik Aziz berkata, bukannya masalah tidak salah, ia sebenarnya tidak pelik.

"Pada masa itu (kelmarin), boleh jadi saya sebut tidak salah, ia sebenarnya tidak pelik kerana memang mereka tidak tahu Islam.

"Oleh itu kita (Islam) harus memberi ruang untuk berdakwah kepada kaum lain seperti Cina dan India, bukannya berdakwah sesama Islam, ini dakwah salah," katanya.

Kelmarin, Nik Abdul Aziz tidak membantah tindakan segelintir pemimpin DAP menghina Islam kerana parti itu bukan parti Islam dan kefahaman mereka terhadap agama rasmi Persekutuan itu mungkin tidak mendalam.

- BERITA HARIAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90