Top Ad 728x90

Perlawanan Akhir Piala Malaysia 2009 diawalkan

Perlawanan akhir persaingan paling berprestij negara, Piala Malaysia mungkin diawalkan dari jadual asalnya, 21 November ke 7 November bagi memudahkan persediaan skuad Bawah 23 negara menghadapi Sukan SEA Laos, Disember ini.

Cadangan itu disuarakan ketua jurulatih, K. Rajagobal kepada Jawatankuasa Teknikal Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) supaya anak buahnya beroleh sekurang-kurangnya 20 hari sebagai tempoh sesi latihan dan perlawanan persahabatan ke temasya dwitahunan itu.

Pengerusi jawatankuasa yang juga Timbalan Presiden FAM, Datuk Redzuan Sheikh Ahmad berkata, cadangan itu bakal dipanjangkan kepada Jawatankuasa Pertandingan Tempatan atau Majlis FAM yang lebih arif untuk memutuskannya demi kepentingan pasukan belia negara.

"Rajagobal meminta persediaan dibuat 20 hari dan jika Piala Malaysia berakhir 21 November, ia tidak mencukupi untuk mengumpulkan pemain kerana Sukan SEA Ke-25 bermula 8 Disember," katanya baru-baru ini.

Aksi Liga Malaysia musim 2009 yang kini berehat seketika dengan labuhnya tirai Liga Super dan Liga Perdana awal bulan ini, bakal disambung semula dengan pemburuan trofi Piala Malaysia yang diperkenalkan pada 1967 itu mulai 26 September ini.

Skuad Bawah 23 yang kini turut dianggap sebagai skuad kebangsaan berlepas ke Arab Saudi, untuk menentang negara Teluk itu dalam dua perlawanan persahabatan di Riyadh, semalam dan Selasa sebagai persediaan awal ke Laos.

"Mereka juga akan menentang Jordan di Amman pada 5 September selain melawan Lesotho di tanah air pada 14 Oktober ini. Laos turut mengundang skuad kita bermain tiga penjuru dengan Thailand dari 2 hingga 6 Oktober ini untuk menguji persediaan Sukan SEA," kata Redzuan.

Bagaimanapun jelasnya, FAM mungkin hanya mahu menghantar skuad Bawah 20 negara yang juga juara Liga Perdana musim 2009, Harimau Muda, di bawah bimbingan Ong Kim Swee ke Laos.

Setakat ini, anak buah Rajagobal sudah menewaskan Zimbabwe 4-0 dan 1-0; dikalahkan Manchester United 3-2 dan 2-0, mengikat Kenya dan China tanpa jaringan.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90