Top Ad 728x90

,

Tinjauan Blog - Antara kenyataan Nik Aziz dan bahaya H1N1

Kenyataan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berhubung orang bukan Islam boleh menghina agama Islam mendapat reaksi negatif kebanyakan penulis termasuk penulis pro-pembangkang.

Rata-rata mengecam kenyataan tersebut walaupun ada beberapa penulis cuba mempertahankan pemimpin mereka.

Pada masa yang sama, bahaya penyebaran wabak selesema babi atau Influenza A (H1N1) di negara ini turut mendapat perhatian.

Kamarulzaman Kamdias dalam Kepal Nasi Kepal Beras (kkamdias.blogspot.com) menulis, kenyataan Nik Aziz berhubung isu hina Islam itu dianggap sebagai usaha beliau untuk terus berbaik dengan DAP.

Tulis beliau, Menteri Besar Kelantan itu sepatutnya lebih sanggup bertoleransi dengan orang Islam yang jahil tentang agamanya berbanding mereka yang bukan Islam.

''Kenapa Tok Guru (Nik Aziz) tidak mahu bertolak ansur langsung dengan orang Islam yang Tok Guru cakap jahil ini? Tindakan ini seolah-olah Tok Guru sudah cap orang jahil ini ahli neraka kekal.

''Kenapa Tok Guru menghukum lebih awal dari Tuhan Tok Guru dalam hal jatuh hukum ini?'' tulis beliau.

Penulis blog Penarik Beca (penarikbeca.blogspot.com) pula menulis, jika Nik Aziz benar-benar membuat kenyataan sedemikian, beliau amat marah dengan pemimpin Pas itu.

''Apabila Islam dihina, tak kira oleh sesiapa pun, kita wajib membantah. Kita bantah akhbar Denmark dan NST (New Straits Times) menyiarkan kartun menghina Islam.

''Kita tak (boleh) kata kita tidak membantah tindakan akhbar Jyllands-Posten menghina Islam kerana akhbar itu bukan akhbar Islam dan kefahaman mereka terhadap Islam mungkin tidak mendalam,'' tulis beliau.

Penulis ini berpendapat, kefahaman yang tidak mendalam terhadap Islam bukan merupakan lesen untuk mereka menghina Islam.

Mengenai bahaya H1N1, Jailani Harun dalam Just Read (justread-whatever.blogspot.com) berpendapat, kerajaan perlu mengumumkan H1N1 sebagai wabak memandangkan jumlah kematian akibat virus itu terus meningkat kepada lebih 50 orang.

''Kerajaan perlu mengumumkan selesema babi atau H1N1 sebagai wabak. Ia lebih buruk daripada yang dibayangkan.

''Tanpa usaha yang komprehensif, ia mungkin akan sukar dikawal terutama apabila orang ramai mula panik dan mula menyerbu hospital kerajaan dan swasta serta klinik-klinik,'' tulis beliau.

Tulis beliau, sehingga kini pihak kementerian belum memberikan garis panduan bagaimana bayaran oleh pihak hospital dan klinik swasta untuk mengurangkan beban pesakit yang menerima rawatan terutama mereka yang berpendapatan rendah dan sederhana.

Arif Omar dalam Penghuni Gua (arifomar.blogspot.com) pula mahukan kerajaan mengisytiharkan H1N1 sebagai krisis kesihatan.

''Berapa angka tunjuk boleh dikatakan satu krisis jika 51 kematian masih bukan satu krisis.

''Adakah faktor ekonomi diutamakan berbanding nyawa rakyat Malaysia?,'' tulis beliau.

Penulis blog Mesin Taip Buruk (mesintaipburuk.blogspot.com) dalam tulisannya menyeru seluruh umat Islam melakukan sembahyang hajat agar negara dijauhi penyakit berjangkit tersebut.

Tulisnya, sebagai orang awam tidak banyak dapat dilakukan untuk mengelak daripada dijangkiti penyakit tersebut melainkan langkah-langkah yang minimum seperti memakai penutup mulut dan hidung serta mengelak ke tempat-tempat awam.

''Cadangan mengadakan sembahyang hajat beramai-ramai patut disambut oleh semua pihak baik dari pihak Pas mahupun UMNO.

''Aku harap untuk tempoh sedetik ini marilah kita lupakan soal perbalahan politik sebaliknya sama-sama memikirkan masalah H1N1 yang kini bukan lagi menjadi masalah pihak-pihak tertentu tetapi melibatkan semua rakyat,'' tulisnya.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90