Top Ad 728x90

Ulangtahun Kemerdekaan ke-52 - Berbangga jadi rakyat Malaysia


Rakyat berbilang bangsa dan agama terus berikrar untuk menyokong konsep 1Malaysia walaupun negara berhadapan dengan pelbagai cabaran bagi memastikan perpaduan kaum yang terjalin terus dipertahankan dengan kukuh.

Rata-rata mereka yang ditemui di ibu kota semalam, menyifatkan walaupun Hari Kemerdekaan tahun ini disambut secara sederhana namun ia tidak menghalang masyarakat untuk terus menyokong Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Kabinet yang sentiasa gigih membantu rakyatnya.

Mereka berpendapat, sambutan kemerdekaan tahun ini amat berbeza berbanding tahun sebelumnya kerana konsep 1Malaysia menjadi pemangkin kepada rakyat berbilang kaum saling memahami di antara satu sama lain.

Kakitangan kerajaan, Faizal Sudin Ali, 37, berkata Hari Kemerdekaan adalah hari penting untuk negara dan ia wajar dihormati oleh semua lapisan masyarakat di negara ini.

“Tidak kira sama ada ia disambut secara meriah atau sederhana, yang penting semangat kita mesti kuat dan tidak harus luntur. Hari Merdeka adalah hari yang penting. Saya percaya konsep 1Malaysia akan menjadi pemangkin kepada kesuburan perpaduan di negara ini,” katanya.

Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Utama, Sueann Seow, 14, berkata beliau amat bangga menjadi rakyat Malaysia kerana sambutan kemerdekaan setiap tahun pastinya dihadiri masyarakat berbilang kaum.

“Kita sungguh bertuah lahir di negara ini, rakyatnya bersatu tanpa mengira bangsa dan agama. Perpaduan dan keharmonian perlu terus dikekalkan. Saya sentiasa berdoa supaya Malaysia terus maju,” katanya.

Koordinator Persatuan Rumah Kebajikan Rita, L Maran, berkata beliau sedih kerana tahun ini segelintir rakyat tidak mengibarkan Jalur Gemilang sempena sambutan bulan kemerdekaan.

“Namun begitu, ia tidak menghalang orang ramai untuk terus bersatu bagi memajukan negara ini. Kita dapat melihat konsep 1Malaysia yang diilhamkan Perdana Menteri tepat pada masanya,’ katanya.

Sementara itu, Bernama melaporkan kira-kira 95 peratus daripada 1,458 responden amat berbangga menjadi rakyat Malaysia kerana kepelbagaian pembangunan dan infrastruktur yang disediakan di negara ini.

Angka itu diperoleh menerusi hasil kajian ''Malaysia 52 tahun Merdeka'' oleh Profesor di Jabatan Komunikasi, Kuliyyah Ilmu Berteraskan Wahyu dan Sains Kemanusiaan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Datuk Seri Dr Syed Arabi Idid dan fellow penyelidik Azrul Hisyam Wakichan.

Syed Arabi berkata kajian itu dilaksanakan untuk melihat sejauh mana orang ramai berbangga menjadi rakyat Malaysia, sempena sambutan Hari Kemerdekaan ke-52, hari ini.

Beliau berkata hasil kajian itu juga mendapati bahawa responden turut berbangga menjadi warga Malaysia kerana komitmen tinggi kerajaan untuk memajukan negara.

- BERITA HARIAN

1 Comment:

  1. salam merdeka.. :)

    nak copy kartun tu letak kat blog combi bole tak?? :)

    BalasPadam

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90