Top Ad 728x90

,

Kurikulum pendidikan JPJ perlu dirombak

Oleh Jami'ah Shukri

Sebuah kereta mewah, Volvo meluncur laju dan merapati MyVi di lorong laju serta memberikan isyarat lampu supaya ke tepi, sedangkan ketiga-tiga lorong di Lebuhraya Utara-Selatan, berhampiran Pedas, Negeri Sembilan, ada kenderaan lain yang jaraknya tidak jauh antara satu sama lain.

Pemandu Volvo itu tidak berpuas hati dan naik marah, lalu mengambil lorong kecemasan dan kemudian memintas semula ke depan MyVi, dengan rapatnya. Itu antara pemandangan biasa dan gelagat pemandu yang kerap kita dilihat.

Gelagat pemandu itu mempamerkan buruknya sikap pemanduannya. Banyak lagi gelagat pemandu di negara kita yang masih tidak menghiraukan peraturan lalu lintas. Justeru, tidak mustahil mengapa bilangan kemalangan jalan raya, terutama pada musim perayaan masih kekal pada takuk lama kerana pemandu yang mempunyai mentaliti rendah ketika di jalan raya.

Apa yang nyata, kemalangan jalan raya bukan takdir, sebaliknya boleh dielakkan jika semua pemandu mengadunkan aspek penting, iaitu sikap berhemah.

Kajian Institut Keselamatan Jalan Raya (Miros) mengenai tabiat dan tingkah laku pemandu di negara ini memang berada pada tahap teruk, iaitu 66 peratus tidak takut dikenakan tindakan oleh pihak berkuasa.

Saban tahun pihak berkuasa dan orang ramai sendiri, menyalahkan sikap pemandu sebagai punca utama kemalangan. Tetapi pernahkah pihak berkuasa melihat lebih jauh ke dalam bagi merungkai perkara pokok yang menjadi punca sebenar kemalangan itu.

Mungkin ada sesuatu yang tidak kena dengan Kurikulum Pendidikan Pemandu (KPP) yang dipraktikkan sekarang? Adakah ia memenuhi kaedah dan keadaan pemanduan pada masa ini?

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) seharusnya mengkaji serta merombak KPP dengan memasukkan aspek baru dan melakukan penambahbaikkan sebagai usaha mengurangkan kadar kemalangan.

Pensyarah Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dr Abdul Rahim Md Nor, berpendapat walaupun berdasarkan statistik kadar kemalangan jalan raya sudah menurun sepanjang tempoh 15 tahun kebelakangan ini, bilangan kematian tetap kekal, iaitu 14 orang dan meningkat sehingga 18 orang sehari, khususnya pada musim perayaan.

Katanya, berdasarkan pemerhatian, peningkatan bilangan kemalangan juga disebabkan pertambahan jumlah kenderaan dan saiz penduduk di negara ini. Bagaimanapun, peningkatan semua aspek itu tidak diselaras dengan pembentukan KPP yang baik, terutama dari segi kemahiran memandu.

Beliau berkata, sudah tiba masanya kurikulum sekarang dirombak dengan memberi penekanan terhadap kemahiran pemanduan, melahirkan sikap positif ke atas pemandu. Sistem ujian memandu disediakan JPJ hanya untuk mendapatkan lesen saja dan ini berbeza dengan negara maju, khususnya di Eropah, Britain, Norway dan Scandinavia.

“Saya dapati, di Malaysia, lebih ditekankan kepada peperiksaan bertulis bertujuan menguji tahap pengetahuan pemandu, bukan menekankan kemahiran memandu.

“Ini berbanding di Eropah atau Norway, mereka akan membawa calon untuk perjalanan yang jauh, iaitu dengan mengelilingi bandar raya di pelbagai lokasi termasuk kawasan perumahan, kilang dan lebuh raya. Jumlah masa diambil untuk ujian itu antara setengah jam hingga 45 minit.

“Penguji juga akan meminta calon meletakkan kenderaan di antara celah kereta di kawasan letak kereta. Di Malaysia, semua ujian letak kereta dilakukan di litar kawasan ujian yang mana akan di letakkan tiang besi sebagai pengukurnya,” katanya.

Prof Abdul Rahim berkata, ujian pemanduan yang sempurna seperti di negara maju itu mampu membentuk sikap, tabiat, tingkah laku pemandu, sekali gus meningkatkan kemahiran mereka di jalan raya.

Katanya, Norway, Jepun atau Scandinavia dianggap terbaik dan rendah dari segi kadar kemalangan, walaupun negara itu ada salji serta pemandu mabuk. Pengeluaran lesen kepada calon baru juga amat ketat dan tidak diperoleh dengan mudah.



Sementara itu, Ketua Pengarah JPJ, Datuk Solah Hassan, berkata JPJ akan memperkenalkan modul KPP baru menjelang tahun depan dengan memberi penekanan kepada pembentukan sikap, kemahiran dan pengetahuan pemanduan.

Beliau mengakui kurikulum sedia ada yang sudah dirombak dua kali sebelum ini sepanjang 10 tahun lalu perlu untuk memastikan ia memenuhi kehendak semasa.

“Kita sudah melakukan yang terbaik untuk menyedia dan menerapkan nilai dan budaya pemandu yang berhemah, berdisiplin dan kompeten. Tetapi, masalah sikap ini terletak kepada pemandu sendiri,” katanya.

Ketika ini, sebelum seseorang calon layak mendapat lesen memandu percubaan (lesen P), iaitu mengikuti ceramah KPP selama lima jam, kelas teori tiga jam, kelas praktikal tiga jam, latihan praktikal memandu 10 jam dan pra-ujian JPJ dua jam.

Format ujiannya pula meliputi tiga bahagian, iaitu bahagian A mengenai aspek tanda isyarat jalan raya, pemanduan berhemah dan aspek kecemasan (bahagian B) dan perundangan/peraturan, Sistem Kejara dan pengurusan stres (bahagian C).

Semua ini perlu dirombak semula dengan penekanan kepada sikap pemandu itu sendiri.

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90