Top Ad 728x90

,

Malaysia mangsa serangan Indonesia

Pada 30 Ogos lalu, ketika sekumpulan rakyat Malaysia mengadakan majlis menaikkan bendera dan menyanyikan lagu Negaraku serta lagu-lagu patriotik lain di Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta, sekumpulan penunjuk perasaan membakar bendera Malaysia di Menteng, Jakarta Pusat.

Pada 31 Ogos pula, ketika seluruh rakyat Malaysia menyambut Hari Kebangsaan, lebih banyak tunjuk perasaan dan perbuatan membakar bendera Jalur Gemilang dilakukan.

Di sesetengah tempat, golongan pelajar seperti di Universiti Gajah Mada meminta pihak universiti berkenaan mengusir serta tidak lagi mengambil pelajar Malaysia.

Perbuatan provokasi itu tidak terhenti setakat itu. Televisyen, radio dan akhbar tempatan tidak henti-henti menuduh Malaysia sengaja menggunakan tarian Pendet yang berasal dari Bali dalam promosi pelancongan Malaysia, walaupun terbukti kesilapan itu bukan dilakukan oleh kerajaan Malaysia tetapi oleh Discovery Channel yang beribu pejabat di Singapura.

Tidak cukup itu, pada Hari Kebangsaan juga sekumpulan penunjuk perasaan telah melontar telur ke Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta.

Pada hari yang sama juga sekumpulan penggodam Indonesia bergabung menggodam 120 laman web Malaysia termasuk laman web Kementerian Pelancongan.

Setiap laman web yang digodam ditinggalkan catatan pesanan: “Hari ini 31 Ogos 2009, sebuah negara yang tidak kreatif, negara yang gemar mencuri kebudayaan Indonesia, negara yang mana rakyatnya menjadi perancang serangan bom berani mati di Indonesia, negara yang mendera pekerja Indonesia di sana, negara yang mempermainkan lagu kebangsaan kami, negara yang menyerang Indonesia melalui Internet, negara yang mencuri Pulau Sipadan dan Ligitan, negara yang menceroboh perairan Indonesia, negara yang mendapat kemerdekaan daripada British sedang menyambut ulang tahunnya.”

Baru-baru ini juga media massa Indonesia melaporkan Malaysia telah mendakwa Pulau Jemur dekat Sumatera sebagai sebahagian negeri Selangor.

Walaupun dakwaan tersebut dibuat oleh sebuah laman web yang mempromosikan pelancongan serta tidak diketahui pemiliknya, tetapi media massa Indonesia tetap menyalahkan Malaysia.

Tindakan agresif berterusan oleh pelbagai pihak yang tidak diketahui motif serta agendanya itu telah menimbulkan ketakutan kepada kalangan kebanyakan rakyat Malaysia yang tinggal, bekerja serta belajar di Indonesia.

Nampaknya tindakan provokasi tersebut seolah-olah tidak mempunyai noktahnya. Persoalannya siapa yang harus bertanggungjawab memperbetulkan keadaan tersebut?

Apakah Menteri Pelancongan Indonesia yang membuat tuduhan melulu terhadap Malaysia mahu bertanggungjawab memperbetulkan kembali fakta tersebut?

Setakat ini hanya Kementerian Luar sahaja yang bernada lebih rasional dan mahu menjaga hubungan kedua-dua buah negara berjiran, manakala pihak lain hanya menjadikan situasi bertambah parah.

Bibit kebencian yang ditanam oleh pemimpin dan media massa Indonesia kini telah menular kepada golongan remaja, bahkan anak-anak di sekolah juga mula ‘menganut’ fahaman jumud dan berbahaya itu.

Melihatkan kepada senario tersebut sukar dibayang hubungan Malaysia-Indonesia dapat memasuki era kegemilangannya jika golongan muda yang bakal mewarisi kepimpinan kedua-dua negara telah didoktrin dengan fahaman kebencian.

Media massa Indonesia sejak memasuki era pemerintahan Presiden Bambang Yudhoyono dilihat begitu bebas melaporkan sebarang berita tanpa sebarang sekatan atau nasihat daripada kerajaan.

Apa sahaja yang difikirkan betul, walaupun tidak semestinya benar akan terus dihambur di stesen-stesen televisyen, radio, mahupun di dada akhbar.

Melihatkan situasi itu, pentingnya media tempatan diberikan kefahaman mengenai sebarang isu yang boleh menjejaskan hubungan kedua-dua buah negara.

Mungkin Kementerian Luar Malaysia perlu mengisi kembali jawatan pegawai media di Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta.

Walaupun media Indonesia sering bertindak sebagai mahkamah dengan menghukum sesuatu perkara dan kadang kala juga bertindak seperti samseng, tetapi jika kena cara pendekatannya tidaklah terlalu sukar mengendalikan mereka. Mereka sama juga seperti media massa di negara lain yang mempunyai prinsip serta memburu kebenaran.

Penulis sendiri melihat bagaimana Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menggunakan diplomasi dan kebijaksanaannya ketika melayan soalan-soalan wartawan tempatan semasa mengadakan lawatan rasmi pertama ke Indonesia tidak lama dahulu.

Hubungan Malaysia-Indonesia tidak boleh dibiarkan sentiasa berada dalam keadaan tegang kerana kesannya terlalu buruk, jadi kedua-dua buah negara perlu memikirkan dan melakukan sesuatu bagi memperbaikinya.

- UTUSAN

1 Comment:

  1. kumaha mneh we,da aink teu satuju,mneh teu boga harga diri pisan,mneh nyaho teu,dsar mneh manusa teu boga budi,heunceut,kanjut,coli siah dihareupeun menteri sia nu goblog eta,mneh kudu di paehan ku aink sia goblog

    BalasPadam

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90