Top Ad 728x90

, ,

PENGAMBILAN KADET AKADEMI LAUT MALAYSIA (ALAM)

1. PEGAWAI KADET DEK
(Diploma Pengajian Nautika)

2. PEGAWAI KADET ENJIN
(Diploma Kejuruteraan Marin)

SYARAT KELAYAKAN:
-Permohonan berdasarkan keputusan Peperiksaan Percubaan SPM 2009
-Belum berkahwin, lelaki atau perempuan, berusia tidak melebihi 23 tahun pada 13 Julai 2010.
-Minimum keputusan Peperiksaan Percubaan SPM 2009 dengan kredit yang baik dalam Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Matematik/ Matematik Tambahan dan Fizik.
-Sihat tubuh badan
-Ketinggian minima 158cm dan berat 48kg untuk calon lelaki (BMI: 18.5 - 24.9)
-Ketinggian minima 155cm dan berat 42kg untuk calon perempuan (BMI: 18.5 - 24.9)
-Tidak rabun warna
-Penglihatan yang baik tanpa cermin mata bagi Pegawai Kadet Dek
-Penggunaan kanta mata dengan had penglihatan tidak melebihi 200 (kuasa) bagi Pegawai Kadet Enjin
-Lulus dalam proses temuduga

MANFAAT KERJAYA:
Graduan akan belayar ke serata dunia di atas kapal dengan gaji tanpa cukai yang lumayan.

NOTA:
Calon yang layak akan diberikan 'Surat Tawaran Bersyarat' dan tempat hanya akan disahkan jika keputusan peperiksaan SPM yang sebenar menepati syarat kemasukan ALAM. Calon yang berjaya akan mengikuti program selama 3 tahun di ALAM.

CARA MEMOHON:
Borang permohonan boleh diperolehi di : http://www.alam.edu.my
Semua borang permohonan hendaklah dihantar melalui emel (sebagai lampiran) ke:
alam2010intake@alam.edu.my

TARIKH TUTUP : 10 JANUARI 2010 (5.00 PM)

46 Comment:

  1. mohd azami bin saharin.
    saya ingin tahu kemasukan kadet untuk tahun 2011 ini ada kekosongan..??
    jika fizikal pernah mengalami patah tulang,bolehkah saya memohon sebarang jawatan didalam ALAM..??

    BalasPadam
  2. saya cinta alam sekitar...mahu belayar sambil kutip sampah

    BalasPadam
  3. adakah saya dapat memasuki ALAM kerana saya memakai kanta mata dan had penglihatan saya ialah 300 lbih? kalau dapat, apakah bidang yang dapat saya masuk?

    BalasPadam
  4. syahid hakim
    saya pelajar lepasan spm 2011..bilakah pengambilan baharu untuk memasuki ALAM?

    BalasPadam
  5. kalau saya x tau berenang boleh apply ke?

    BalasPadam
  6. ada x pengambilan untuk tahun 2012.. ??

    BalasPadam
  7. kalau nak apply ALAM 2012 boleh lagi ke?
    kalau boleh,apakah linknya?

    BalasPadam
  8. erm.. saya da ditemuduga untuk kemasukan alam..
    bila saya boleh semak kemasukan tersebut..??

    mereka akan hantar surat atau sya perlu semak secara online utk mengetahui sama ada sya berjya atau x utk msuk alam ??

    BalasPadam
  9. Kalau saya tkda add math atau fizik boleh mohon tk? intake utk tahun 2012 ada tk?

    BalasPadam
  10. Saya Priscylla Elvina dari Tawau..
    saya ingin bertanya,adakah saya layak untuk memohon masuk ke ALAM sekiranya saya mempunyai sijil SPM dan sijil SKM Elektrik tahap 1,adakah saya layak untuk memohon? Dan apakah kursus-kursus yang ditawarkan di ALAM?

    BalasPadam
  11. saya nak mohon alam tahun 2013,tapi saya mengambil spm pada 2011 boleh ke? -muhammad hafizzudin bin zaidi

    BalasPadam
  12. Chen Zhong
    kalau pelajar stpm ada peluang tak masuk?

    BalasPadam
  13. saya x amik subjek fizik , boleh apply x ?

    BalasPadam
  14. klu x amik subjek fizik still boleh mohon ?harap boleh maklumkn pda email saya...
    zakwan_3601@yahoo.com
    dan
    are_joy123@yahoo.com

    BalasPadam
  15. nama saya mohammad syuib... bru shaja tamat ujian spm......
    sy sngt gemar dn brminat dngn bidang perkapalan ny...
    tpy bmi sye x mngikut syarat khndak kmasukan alam...
    bagaimana..????




    BalasPadam
  16. utk spm 2012 bleh apply ker?

    BalasPadam
  17. Adakah saye boleh memasuki alam gile power mata saye 450...

    BalasPadam
  18. azrulnizam bin mohammed adni saya ingin mengetahui tentang pengambilan kadet tahun 2013 untuk lepasan SPM 2012

    BalasPadam
  19. Nama saya ahmad b hassan dari johor
    Lepasan spm 2012..
    Boleh saya taw bila alam akan buka permohonan dia bg lepasan spm 2012..!!!
    Tq

    BalasPadam
  20. Shahrul Izwan : Kalau x ade diploma kejuruteraan marin tpi ade sjil kemahiran , boleh x jd kadet enjin ?

    BalasPadam
  21. che mohd aidy azhar bin che samsudin.saya nak tanyar keputusan spm saya kurang cikit tapi saya ada kelulusan sijil dan diploma di politeknik adakah saya boleh memohon masuki alam.

    BalasPadam
  22. SAYA MUHAMMAD IRWAN NAK TANYA SAYA BERUMUR 27TAHUN SEKARANG. BOLEH KE SAYA MASUK KE ALAM? KOS YANG SAYA AMBIL DULU IALAH KEJURUTERAAN MEKANIKAL..... KLU BOLEH TLG EMAILKAN PERSEDIAAN YANG PERLU SAYA SIAPKAN. SAYA AMAT BERMINAT

    BalasPadam
  23. nama saya muhammad irwan b mat jus, seremban n.sembilan..saya menduduki spm pd 2003.. umur skang ni da 27 tahun.. adakah saya layak lagi untuk mendapatkan tawaran /menyertai ALAM.. saya belajar dalam kejuruteraan mekanikal... tlg sangat email kat saya cara untuk menyertai ALAM....wan880888@yahoo.com.my

    BalasPadam
  24. Ain Natasha Abd Razak . Klau perempuan mcam mne pulak ye ? Dan permohonan msih di buka ? Saye berminat ! Lepasan spm 2012 .

    BalasPadam
  25. Kalau x pandai berenang boleh ker??

    BalasPadam
  26. Saya kamarul fitry pelajar lepasan spm 2011,boleh x saya memohon alam ini dan jikalau dapat kekosongan ble kah intake setrus nya?

    BalasPadam
  27. Saya kamarul fitry bin dollah spm 2011 adakah saya boleh memasuki alam dan dalam setahun alam ada berapa intake dan dimana saya mahu mengambil borng permohonan,,alam ni ade interview ke? Kfitry_dollah@yahoo.com

    BalasPadam
  28. Saya Muhamad Zharif Bin Muhamad Apipi plajar SPM 2012..
    Bilakah b0rang permohonan akn dibuka utk pem0hon SPM 2012?
    Sy brminat dlm bidang prkapalan & kelautan..
    zackzharief@yahoo.com

    BalasPadam
  29. Bolehkan saya memohon walaupun saya tidak ambil addmath dan fizik

    BalasPadam
  30. saya faiz alimin lepasan spm 2009.
    sy ingin betanya, jika saya ingin memasuki pengambilan 2014,bilakah pengambilan alam akan dibuka?

    BalasPadam
  31. Sy nur izzati , lepasan SpM 2012 , skrg ni ada lg x pengambilam ALAM , tp bi sy dlm SPM D , syrt2 laen sy memenuhi ,

    BalasPadam
  32. saya lepasan spm tahun 2013.macam mana hendak mohon utk kemasukan?

    BalasPadam
  33. saya mohamad shafiq bin sukar,lepasan spm 2013,macam mana hendak mohon kemasukan?

    BalasPadam
  34. Saya Nik Muhammad Wildan Bin Nik Muhammad...saya lepasan spm 2013...bile tarikh k'masuakn alam 2014 ye & tmpat temuduga...saya sngat b'minat untuk msuk ke alam ni

    BalasPadam
  35. saya lepasan spm 2013 ingin memohon untuk diploma (Diploma Pengajian Nautika) dan PEGAWAI KADET ENJIN
    (Diploma Kejuruteraan Marin. Saya mempunyai 6 kepujian termasuk B.M , B.I, Sejarah, Sains dan mata pelajaran lain tetapi dalam matapelajaran matematik mendapat lulus sahaja. adakah saya layak untuk memohon. Sila bantu

    BalasPadam
  36. Saya S.Murali amat berminat untuk memasuki ALAM dan ingin mengambil Diploma Pengajian Nautika atau Diploma Kejuruteraan Marin. Saya amat berminat dalam kerja dalam kapal. Saya lepasan SPM 2013. Saya mempunyai 6 kepujian termasuk B.M, B.I, Sains , Sejarah dan matapelajaran lain, tetapi dalam matematik saya cuma mendapat LULUS sahaja. (Gred E). Bolehkah saya memohon untuk diploma ini. Sila bantu saya. Terima kasih.

    BalasPadam
  37. Saya Wan Nasrul Akmal B Wan Nasir pelajar lepasan spm 2013.Saya amat berminat untuk menyertai ALAM .bilakah tarikh permohonan untuk menyertai ALAM dan bagaimana untuk membuat permohonan.Sila bantu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya Shaiful Ikhmal B. Jasmifaiezan pelajar lepasan spm 2014.Saya amat berminat untuk menyertai ALAM .bilakah tarikh permohonan untuk menyertai ALAM dan bagaimana untuk membuat permohonan.Sila bantu

      Padam
  38. assalamualaikum admin.
    saya Nuraeiman Adib bin Mustaffa Nor Nizam ingin tahu,bole ke seorang pelajar lepasan smvk jurusan kimpalan, ingin memohon menyertai di ALAM sebagai juru kimpal. tq

    BalasPadam
  39. Assamualaikum.
    Saya Mohd Rasit Bin Salihu merupakan pelajar SPM tahun 2014 di SMK BALUNG TAWAU SABAH dan berminat untuk melanjutkan pelajaran ke Akademi Laut Malaysia bagi tahun hadapan. Di kesempatan ini saya ingin mengetahui, bilakah tarikh pengambilan pelajar bagi tahun hadapan? Terima Kasih.

    BalasPadam
  40. perlu segera . 3 cadet dek ( lelaki / perempuan ) untuk buat seatime . tel. 012 5722917.

    BalasPadam
  41. sy lepasan spm 2012.. ad sijil skm 1& 2

    BalasPadam
  42. Assalamualaikkum
    Saya nuraisha izaty bt md amin
    Mcam mna nak memohon ALAM , dan klau saya lepasan matrik bidang sains .. saya layak x ?

    BalasPadam

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90