Top Ad 728x90

,

Isu-isu akhbar Cina

IKTIRAF SIJIL PEPERIKSAAN GABUNGAN SEKOLAH MENENGAH CINA

Baru-baru ini semasa dalam majlis mesyuarat jawatankuasa parti Barisan Nasional (BN), Perdana Menteri mengarahkan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran mengkaji semula isu berkaitan pengiktirafan sijil-sijil peperiksaan gabungan sekolah-sekolah menengah Cina, masalah pelajar sekolah menengah Cina mendapatkan tempat di universiti awam.

Topik “Pengiktirafan Sijil Peperiksaan Gabungan Sekolah-Sekolah Menengah Cina Semakin Mendesak” tulisan editor Sin Chew Jit Poh pada 27 Februari 2010 (Sabtu) merumuskan isu-isu lapok itu dikemukakan kembali.

Tetapi reaksi tulisan itu memuji langkah tersebut. Setelah begitu ramai orang politik mengemukakan perkara yang sama, tetapi tiada sebarang keputusan diambil. “Kali ini Najib sebagai Pengerusi Barisan Nasional bangkitkan kembali isu ini, dengan itu menunjukan pihak kerajaan peka dengan perkara ini.”

Menurut tulisan berkenaan, sejak beberapa tahun lalu sistem pendidikan sekolah menengah swasta Cina mengharapkan sokongan padu daripada masyarakat Cina dan pendidik-pendidik sekolah Cina juga sentiasa berjuang untuk pendidikan sekolah Cina sehingga ia menjadi institusi yang serba lengkap pada hari ini.

“Ada 60 buah sekolah menengah Cina di seluruh negara, lebih daripada 1/3 mempunyai kelengkapan yang cukup. Dari segi pembelajaran ia mendapat pengiktirafan pelbagai agensi kerana sekolah menengah Cina mempunyai keperluan pendidikan asas,” tulis editor berkenaan.

Tulisan itu juga membuat perbandingan pengambilan pelajar. Universiti awam tempatan dikatakan tidak henti-henti buat penambahan bilangan pelajar termasuk menerima pelajar-pelajar asing yang tak tahu langsung berbahasa Melayu masuk universiti awam tempatan, tetapi kenapa tidak boleh terima kemasukan pelajar dari sekolah menengah Cina?

Menurut tulisan itu, setiap tahun begitu ramai kalangan mereka dipaksa berhijrah keluar negara melanjutkan pelajaran, menyebabkan pertukaran mata wang kita banyak mengalir keluar.

“Selepas mereka tamat belajar di sana, mereka menjadi profesional, mereka tidak diambil oleh pihak kerajaan atau diberi gaji yang lumayan supaya mereka kekal di tanah air, tetapi mereka terus tinggal bekerja di luar negara dan berkhidmat dengan syarikat asing. Ini lah punca cerdik pandai kita mengalir keluar secara besar-besaran hari ini,” kata editor itu..

APA PEMBAHARUAN EKONOMI

Dalam akhbar China Press keluaran 28 Februari lalu pula membincangkan soal ekonomi negara.

Dalam ruangan Perbincangan umum rakyat, penulis menggunakan nama samaran Song Siang membayangkan kemeriahan sambutan hari pertama Tahun Baru Harimau kepada syarikat perjudian Genting di Sentosa World, Singapura.

“Pada hari tersebut, ramai pelanggan berpusu-pusu datang dari merata tempat ke Singapura menjadikan Pulau Sentosa sesak.

Pada malam Tahun Baru Cina lebih 5,000 bilik hotel telah penuh ditempah, Tauke Lim dapat “rezeki” melimpah ruah, didatangi orang-orang dari segala pelosok dunia serta orang Singapura sendiri. Ramai yang tidak dapat masuk ke kawasan perjudian kerana terlalu ramai yang datang.”

Menurut penulis itu, jika dibandingkan pembaharuan ekonomi negara kita dengan Singapura, apa pembaharuan ekonomi yang kita ada? Apakah pandangan jauh yang kita buat selama ini?

“Kita hanya nampak orang kita hanya pandai berbincang projek-projek blue print negara, bincang fasal Wawasan 2020 dan keberkesanannya, bincang fasal sahut cabaran akan datang, mahu jadikan konsep 1Malaysia rakyat diutamakan.”

Penulis itu mempersoal kenapa Raja Gula Robert Kuok melepaskan industri gulanya sedangkan keluarga itu telah menguasai gula selama setengah abad? Dia juga membandingkan Malaysia dengan Thailand yang selalu berlaku rusuhan tetapi pelabur asing tetap datang melabur ke negara itu?

“Vietnam telah tinggalkan kita ke belakang. Di Indonesia selepas pemerintahan Susilo membanteras gejala rasuah, mereka telah mendapat nafas baru. Sekarang kedudukan Indonesia sudah hampir di belakang kita.

“Hari ini segala projek besar negara “sedap dengar di telinga”, bukan untuk disebut di mulut sahaja,” katanya.

Jika mahu kotakan blue print negara, perlu ada semangat keberanian yang kuat, perlu ada kerajaan yang berani berubah. Bukan keluarkan semua tenaga dilaburkan untuk isu-isu politik. Terutama sekali kes lewat Anwar Ibrahim, kes asyik ditangguhkan, apabila kes ini berpanjangan tidak ada kesudahannya.

JUMLAH PENDUDUK KAUM CINA

Akhbar China Press pada 24 Februari lalu menumpukan isu kemerosotan jumlah penduduk kaum Cina. Penulis menggunakan nama samaran Panglima Renggam Terpilih mengupas laporan Jabatan Perangkaan Negara yang menunjukkan jumlah penduduk kaum Cina hari ini 22.5 peratus.

Tulis penulis itu, pada masa akan datang mungkin kadar itu akan melepasi paras 20 peratus sahaja. Katanya, sebuah kaum yang bilangannya besar semasa zaman membangunkan negara ini dahulu kini menjadi bilangan kecil, agak jarang-jarang berlaku di dunia. Nasib baik Hua Zong mengambil perhatian berat terhadap perubahan-perubahan seperti ini.

Penulis itu menganggap ada dua sebab berlaku perubahan itu.

Yang pertama, pada tahun 1970-an negara jiran melancarkan satu keluarga 2 orang anak, ia memberi kesan yang mendalam kepada orang Cina di negara kita. Negara jiran membawa kemasukan beramai-ramai orang Cina dari negara kita untuk menampung kekurangan mereka.

“Yang kedua, saya banyak kali membaca dua buah buku tulisan bekas pengerusi Hua Zong. Walaupun buku itu beliau tidak menggalakkan pertumbuhan penduduk Cina di Malaysia, kerana mengambil contoh seperti di Amerika Syarikat (AS) yang mana penduduk Yahudi hanya tiga peratus sahaja tetapi menguasai segala ekonomi, pendidikan dan pentadbiran di AS.

“Sebab itu beliau tekankan kualiti bukan kuantiti, kita kena pelajari ilmu orang Yahudi. Semua ketua-ketua dan pemimpin-pemimpin parti yang bertanggungjawab kebanyakannya ada satu atau dua orang anak sahaja. Ada yang tiada anak langsung ataupun membujang. (Sebagai pemimpin, adakah anda semua tidak faham keadaan masyarakat di negara ini? Mereka izinkankah kita jadi orang Yahudi?)” tulisnya.

Bagi Panglima Renggam Terpilih, dia amat tidak setuju pemikiran mahukan kualiti dan tolak kuantiti. Tulisnya, negara jiran berbuat begitu kerana mereka risau tentang keluasan kawasan negara dan kekurangan sumber air. Dari segi itu apa yang kurang di negara kita?

“Adakah kamu (pemimpin politik) rasa fobia terhadap bertambahnya penduduk kaum Cina akan menjejaskan keputusan pilihan raya? Atau pun memang benar mereka berfikiran begitu yang menyebabkan dan menjadi penyebab mereka kehilangan sokongan banyak undi dari kaum Cina!” tulis beliau.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90