Top Ad 728x90

,

Tinjauan Blog - Calon di Hulu Selangor dan Haron Din

Kekosongan kerusi Parlimen Hulu Selangor ekoran kematian wakilnya, Datuk Dr. Zainal Abidin Ahmad mendapat banyak maklum balas daripada penulis blog terutama berhubung calon yang akan ditandingi pada pilihan raya kecil itu nanti, baik penulis prokerajaan mahupun pembangkang.

Tidak kurang hebat adalah kemelut dalam Pas berhubung kedudukan Haron Din yang masih kekal dalam Ahli Majlis Syura sehingga tidak disenangi kalangan penulis pro-Pas.

Dr. Novandri Hassan Basri dalam Minda Intelek Melayu (novandri.blogspot.com) berkata, pilihan raya kecil Hulu Selangor akan menjadi kayu pengukur sebenar Samy Vellu dan MIC setelah dimalukan pada pilihan raya umum lalu.

Tulis beliau, Samy boleh menjadikan Hulu Selangor sebagai gelanggang bagi menebus maruah beliau yang sudah tercalar teruk.

"Selain meletakkan jawatan, Samy sudah tiada cara lain untuk menaikkan imej beliau dan MIC dalam masa terdekat ini kecuali beliau sendiri menjadi calon BN (Barisan Nasional), mengetuai jentera pilihan raya MIC di Hulu Selangor dan menang pilihan raya tersebut!

"Apakah Samy berani dan cukup jantan untuk menyahut cabaran ini?" tulis beliau.

Nada serupa disuarakan oleh Norizan Shariff dalam Bicara Nobisha (nobisha.com) yang berkata, Samy hanya menginginkan Datuk G. Palanivel menjadi calon di Hulu Selangor.

Sedangkan, katanya, BN mahu mengekalkan momentum kemenangan di Bagan Pinang ketika Parti Keadilan Rakyat (PKR) mahu membuktikan penghijrahan ramai wakil rakyat mereka menjadi Bebas tidak memberi kesan kepada parti.

"Memang dari segi pengagihan, kerusi ini milik MIC. Saya difahamkan itulah persefahaman dalam BN. Namun, saya fikir adalah agak kurang matang untuk Samy mengumumkan nama calon yang akan dicadangkan oleh parti itu melalui media.

"Inilah politik lebih sudu dari mangkuk dalam MIC yang menyebabkan rakyat menolak parti itu," katanya.

Norizan berkata, BN harus keluar dari pemikiran lama yang mengekalkan agihan kerusi seperti sebelumnya dan perlu mengambil pendekatan pemasaran politik berdasarkan kehendak pasaran.

"Sekiranya Samy bersungguh-sungguh ingin tunjuk hebat di Hulu Selangor, apa kata dia sendiri bertanding di situ? Lagipun, 'Singa Vellu' telah kecundang di Sungai Siput!," katanya.

Hambali Abd. Latiff dalam Rakyat Malaysia (hambali1.blogspot.com) pula berkata, melihat kedudukan tiga kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di dalam Parlimen Hulu Selangor yang kesemuanya dimenangi oleh BN pada pilihan raya umum lalu, adalah wajar UMNO meletakkan calonnya kali ini.

"Palanivel pernah menang empat penggal. Kenapa untuk menjadi wakil rakyat penggal kelima beliau ditolak? Apa sentimen rakyat di Hulu Selangor?," katanya.

Sementara itu, penulis Tulang Besi dalam Malaysia Waves (www.malaysiawaves.com) begitu hairan apabila Datuk Haron Din yang telah didapati melanggar keputusan rasmi Pas berhubung isu 'kalimah Allah' masih dikekalkan sebagai Ahli Majlis Syura.

Katanya, Pesuruhjaya Pas Perak, Ahmad Awang yang patuh dengan keputusan parti serta tidak pernah melanggar disiplin parti, sebaliknya telah dipecat daripada menganggotai majlis tersebut.

"Ini bermakna, keputusan parti tidak penting untuk ahli Pas mengikutinya. Sesiapa sahaja boleh melanggarnya kerana tetap akan diberikan jawatan.

"Sesiapa yang mengikut dan menjadi penyokong 'Geng Perpaduang' (kumpulan perpaduan) akan terlepas dari apa-apa tindakan disiplin," katanya.

Penulis ini berkata, Presiden Pas jelas tiada maruah apabila keputusan parti yang dibuat atas nama beliau sendiri telah tidak dihormati oleh Harun manakala penggantungan Khalid Samad adalah salah satu tindakan membersihkan mereka yang menentang agenda perpaduan dalam Pas.

"Kalau TGNA (Nik Abdul Aziz Nik Mat) tidak dilantik sebagai Mursyidul Am, usaha membawa Pas kepada UMNO akan lebih rancak lagi selepas ini," katanya.

- UTUSAN

1 Comment:

  1. abg adha...kalau beli ebook ni dari blog abg adha...xde diskaun ker?
    kpli ade...xkan yang ni xde...he2..kuang2x

    BalasPadam

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90