Top Ad 728x90

,

Kamus Al-Quran bantu pertingkat pemahaman tafsiran


JUDUL: Kamus Al-Quran Rujukan Lengkap Kosa Kata dalam al-Quran
PENERBIT: PTS Islamika Sdn Bhd
PENGULAS: Hasliza Hassan

HARGA: RM95 (Semenanjung Malaysia), RM98 (Sabah dan Sarawak) MEMBACA al-Quran, mengetahui makna seterusnya memahami mesej disampaikan ayat yang dibaca pasti memberi kepuasan kerana dapat mendalami wahyu Allah dan menterjemahkan dalam bentuk amalan.

Tidak dinafikan ada al-Quran terjemahan boleh membantu memahami isi kandungan al-Quran, tetapi ada kalanya, terjemahan perkataan lebih kepada makna literal sedangkan ada perkataan digunakan sebagai kiasan.

Oleh itu, mengetahui kosa kata dalam al-Quran boleh menjadi bonus memandangkan mukjizat diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW itu adalah buku rujukan lengkap untuk umat Islam dan manusia mencapai kejayaan hidup di dunia seterusnya akhirat.

Buku Kamus Al-Quran Rujukan Lengkap Kosa Kata dalam al-Quran menyenaraikan makna perkataan yang bersesuaian dengan penggunaannya dalam pelbagai bentuk selain menyenaraikan bilangan perkataan diulang dalam al-Quran.
Buku ini turut menjelaskan makna lafaz al-Quran dengan kaedah penafsiran ditetapkan sarjana tafsir bersandarkan sebab atau tujuan turunnya ayat supaya perkataan dapat difahami dengan lebih tepat termasuk makna yang tersirat.

Tambahan, dalam perkembangan masyarakat hari ini semakin cenderung mencari bukti serta sokongan daripada al-Quran, ada kalanya tafsiran yang dilakukan tidak atau kurang tepat disebabkan tidak mendalami sepenuhnya tafsiran ayat dan perkataan digunakan.

Hakikatnya, al-Quran sebagai manual panduan cara hidup umat keseluruhannya perlu diteliti dan didalami dengan berkesan supaya apa yang diajarkan dapat dilaksanakan mengikut peraturan sebenarnya.

Al-Quran mengandungi ilmu yang luas dan buku Kamus Al-Quran Rujukan Lengkap Kosa Kata dalam al-Quran boleh dikatakan kunci yang akan membuka pintu ke arah membantu umat memperoleh hasil terbaik.

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90