Top Ad 728x90

Pendidikan Teknik, vokasional dipertingkatkan

Kementerian Pelajaran akan meningkatkan pengambilan pelajar pendidikan teknik dan vokasional kepada 20 peratus menjelang 2015 berbanding 10 peratus buat masa ini.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi, berkata pengambilan dilaksanakan secara berperingkat dan bagi memenuhi keperluan itu, kementerian menambah tiga lagi sekolah menengah vokasional dalam Rancangan Malaysia Kesembilan dan Rancangan Malaysia Kesepuluh.

Katanya, program pendidikan teknikal dan latihan vokasional (TEVT) diperkasakan menerusi empat strategi utama iaitu membangunkan tenaga pengajar secara efektif, memperkasakan kurikulum, meningkatkan pengajaran selaras keperluan industri dan memperkemaskan penyampaiannya.

“Pendidikan TEVT diperkasakan dengan mengambil guru tambahan berkemahiran secara terbuka dan jumlahnya ditambah sehingga 10,000 dalam tempoh berkenaan.

”Usaha ini selaras petunjuk prestasi utama kementerian yang bercadang meningkatkan 100 peratus kemasukan pelajar teknik dan vokasional.

“Kursus baru turut diperkenalkan iaitu ekuin, kemahiran pesawat (aviation) dan marin,” katanya pada mesyuarat perancangan transformasi pendidikan bahagian pendidikan teknik vokasional di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Penambahan itu kata beliau, pastinya meningkatkan kemahiran teknikal dalam kalangan tenaga kerja tempatan yang menjurus ke arah negara berpendapatan tinggi.
Mohd Puad berkata, pelaksanaan bermula dengan melantik Jabatan Pembangunan Kemahiran sebagai agensi membangun dan menyeragamkan kurikulum TEVT mulai 2011.

Pengstrukturan semula kurikulum sedia ada katanya, bertujuan memastikan kurikulum baru memenuhi piawaian minimum.

“Penambahan jumlah pelajar mengikut program berasaskan kemahiran dan teknikal itu meningkatkan purata Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan negara pada kedudukan 28 peratus berbanding 23 peratus sekarang.

“Proses mengarusperdanakan pendidikan TEVT dilaksanakan mengambil kira usaha mengubah persepsi masyarakat supaya mereka menjadikan program pendidikan berkenaan sebagai pilihan utama,” katanya.

- BERITA HARIAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90