Top Ad 728x90

,

Cinta Sebaya, Muda Atau Tua? Mana satu Pilihan Anda?

Oleh Dila

"Mana satu pilihan anda ... cinta sebaya, muda atau lebih tua ... terpulang kepada masing-masing ... dari mata turun ke hati kerana tak kenal maka tak cinta ..."
Sebaya, muda atau tua ?

Cinta Sebaya

Lelaki/perempuan - Biasanya pasangan yang sebaya mempunyai tahap pemikiran yang lebih kurang sama.Tidak dinafikan cinta sebaya sering berlaku pada remaja yang sedang menuntut. Kekerapan bertemu, banyak menghabiskan masa bersama terutamanya untuk mengulangkaji, komunikasi dan bertentang mata menjadi penyebab cinta boleh berputik.

Kebaikan
- Lebih enjoy dan lebih selesa keluar bersama. Pengetahuan dan cara kehidupan lebih kurang sama.

Kelemahan
- Adakalanya pasangan sebaya mempunyai keegoan yang tersendiri. Hinggakan sekiranya berlaku pertelingkahan ataupun selisih faham, masing2 cuba mempertahankan pendapat sendiri dan sukar untuk bertolenrasi.

Si Dia Lebih Muda

Perempuan
- Jika perempuan lebih muda dari pasangannya tidak banyak menimbulkan masalah. Sikap semulajadi seorang perempuan yang manja dan sedikit kebudak-budakan adakalanya mempengaruhi perhubungan. Mudah merajuk, ingin selalu dibelai ataupun perhatian lebih dari kekasih.

Lelaki
- Tidak dinafikan ada juga perempuan yang suka sekiranya si dia lebih muda darinya. Bagi mereka tidak semestinya pasangan yang lebih muda itu tidak matang. Lelaki yang lebih muda lebih memahami, tidak suka mengongkong dan lebih banyak mengikut rentak kekasihnya. Tetapi ini tidak menjadi masalah sekiranya lelaki lebih muda dari perempuan. Ada yang ingin mengikut jejak langkah Nabi Muhammad SAW yang memilih Siti Khadijah yg lebih tua 15 tahun dari baginda.

Pasangan Lebih Tua

Perempuan
- Ada juga lelaki yang suka perempuan lebih tua darinya kerana pendapat mereka perempuan begini lebih matang dan mampu berdikari. Perempuan begini lebih bijak membuat keputusan tetapi ada sedikit sikap mengongkong dlm perhubungan. Mereka juga cepat berasa cemburu, lebih2 lagi bila terlihat kekasih bercakap dengan perempuan lain terutamanya yang sebaya kerana takut kehilangan kekasih kerana perbezaan usia.

Lelaki
- Lelaki lebih tua dari pasanganya tidak menjadi masalah. Sifat kematangan yang ada pada diri mereka membuatkan mereka lebih bertanggungjawab dan memahami pasangan. Malah lelaki yang lebih tua bersikap penyayang dan berhati lembut. Berfikir dahulu sebelum membuat keputusan dan berfikiran terbuka serta bersikap serius tentang masa depan."

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90