Top Ad 728x90

,

Banyak jenayah kejam, ganas babit individu 'berpenyakit'

Bersama Prof Dr Azhar Zain

Sejak akhir-akhir ini, perilaku ganas yang membabitkan mangsa dipukul mahupun dibunuh dengan kejam, dilihat makin menjadi-jadi dalam masyarakat. Amarah ini dilihat didorong emosi, perlakuan agresif atau 'hati kering' si pelaku. Apakah ini sebenarnya suatu penyakit dalam konteks psikologi?

Ia bergantung pada kes. Ada kes membabitkan pelaku mengalami penyakit seperti psikosis atau schizophrenia dan ada juga kes yang orang itu tidak berpenyakit. Psikosis sebenarnya ada banyak penyakit, ia satu kumpulan penyakit iaitu seseorang itu tidak boleh membezakan antara realiti dan bukan realiti.

Schizophrenia pula salah satu penyakit di bawah psikosis. Ia antara penyakit paling serius dalam golongan penyakit psikosis yang sering dilihat secara umum berlaku dalam masyarakat. Kebanyakan kes yang kita baca di akhbar membabitkan orang ‘berpenyakit’ yang membunuh ahli keluarga adalah mereka yang menghidap schizophrenia.

Umpamanya kes bunuh membabitkan kepala mangsa dipotong dan dibawa pelaku tanpa risau orang melihatnya. Ini jelas menunjukkan pelaku mengalami penyakit psikiatrik yang teruk sehingga tidak dapat membezakan antara realiti dan bukan realiti. Dia dalam alam khayalan dan dia berpenyakit. Dalam kes yang terancang dan mayat disembunyikan dari pengetahuan umum pula, jelas menunjukkan pelaku adalah normal dan tidak berpenyakit. Kes yang kita baca, iaitu kes polis biasa di mana orang bunuh orang atas perancangan untuk membunuh dan sebagainya.

Dalam kes seperti ini, kita tidak menganggap pelaku menghidap penyakit hingga dia tidak boleh membezakan antara betul dan salah. Dia tahu tindakannya salah, tetapi dia tidak kisah. Jadi kita tidak menganggap dia berpenyakit, sekali gus dia didakwa. Dia tahu membezakan antara salah dan betul, tetapi kurang rasa bersalah, tidak memiliki rasa belas kasihan dan memanipulasi keadaan untuk keuntungan diri sendiri.

Bagaimana si pelaku tergamak melakukan perbuatan kejam terhadap mangsa. Apakah mereka tidak berperasaan seperti manusia normal.?
Pesakit psikosis tidak faham apa yang mereka lakukan itu adalah kejam. Pesalah yang tidak mempunyai psikosis, tetapi ada psikopati tidak mempunyai `conscience’ (suara hati) atau remorse (sesalan) melakukan kekejaman asalkan apa yang dilakukan berfaedah untuk mereka. Apakah punca mereka sanggup menyakiti secara lisan atau mendatangkan kecederaan, malah kematian terhadap mangsa? Apakah mereka ini tidak boleh menerima sebarang bentuk provokasi hingga tergamak melakukan perbuatan jenayah atau perkara di luar batas kemanusiaan.

Puncanya seperti yang saya nyatakan sebelum ini, tetapi pada mereka yang tidak berpenyakit, puncanya adalah seperti biasa iaitu marah, dengki dan sebagainya. Hanya segelintir saja yang tidak boleh diprovokasi langsung sehingga membunuh dan mereka biasanya tidak ada penyakit psikiatri yang serius.

Bagaimana andai kita berdepan golongan sedemikian, bagaimana mahu mengelak atau melarikan diri daripada mereka.?

Pesakit psikiatri seperti schizophrenia amat mudah dikenali dan mereka biasanya tidak ganas kecuali yang tidak mengambil ubat secara biasa atau tetap. Bagi yang bukan schizophrenia atau ada personaliti psikopatik, mereka mempunyai ciri yang dianggap normal pada kebanyakan orang. Mereka biasanya tidak menunjukkan emosi bimbang atau tertekan. Mereka biasanya memanipulasi dan tiada perasaan bersalah atau menyesal selepas melakukan kesalahan. Jadi bukan mudah untuk mengelak dari mereka yang mempunyai personaliti begini.

Pengurusan sifat marah atau pengurusan tekanan dikatakan formula terbaik mengawal tekanan atau perasaan imarah. Apa yang dimaksudkan dengan proses ini.?

Ini sesuai untuk orang normal yang mempunyai banyak tekanan, tetapi bagi mereka yang mempunyai personaliti psikopatik, tidak akan bersetuju melalui proses ini atau jika ada pun hanya berpura-pura. Rawatan yang mereka perlukan adalah psikoterapi seperti ‘Cognitive Behaviour Therapy’ serta ‘Schema Focused Therapy’. Ini kita gunakan untuk orang yang ada kecelaruan personaliti.

Kita cuba merawat tingkah laku, tetapi kita gabungkan dengan kognitif. Kita cuba ubah kesilapan cara dia berfikir. Dengan cara itu, kita cuba mengubah tingkah laku pesakit, tetapi sesetengah pesakit tiada emosi, belas kasihan dan fokus. Kita cuba cari skema dari segi emosi dan fokus pada rawatan. Jika tiada emosi, kita fokus pada teknik untuk memberi dia emosi. Pengurusan sifat marah tidak akan membawa kesan kerana punca utama adalah personaliti, cara berfikir dan bertindak yang perlu diubah. Kaedah itu lebih sesuai bagi golongan normal di mana ia merujuk kepada cara untuk mengubah atau mengawal kemarahan.

Apakah rentak kehidupan moden yang makin kompleks menyebabkan ramai tertekan lalu mengalami gangguan mental sekarang?

Apabila meningkatnya tekanan, lebih banyak orang mengalami kemurungan dan rasa cemas. Namun, bagi individu yang mengalami keadaan ini, mereka tidak mengganggu orang lain, cuma merosakkan diri sendiri. Kemurungan boleh berakhir dengan tindakan membunuh diri, aspek kedua pula boleh menyebabkan seseorang cepat marah dan tidak mampu bekerja dengan baik. Jika dari segi jenayah, ia tidak ada kaitan.

Cuma orang yang hendak buat jahat ini, dia jadi lebih berani. Dia rasa dia boleh terlepas. Perlu diingat golongan yang mengalami kecelaruan personaliti atau psikopatik punya tahap kepintaran tinggi. Apabila buat sesuatu dan berjaya, dia akan rasa berani untuk membuatnya lagi. Jadi, dia akan jadi lebih berani dari seterusnya. Jadi, itu suatu cara dia menyelesaikan masalah.

- BERITA MINGGU

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90