PANDUAN PEPERIKSAAN PENGUASA KASTAM GRED W41

Kepada calon yang akan menghadapi Peperiksaan Online Jawatan Penguasa Kastam Gred W41 pada 6 Sep 2014 boleh menyertai group : https://groups.google.com/forum/#!forum/penguasakastamw41

Anda akan menerima info dan maklumat terkini melalui e-mail.

Bilangan Pelajar yang ditawarkan masuk ke IPTA (Program Ijazah Pertama)

on Thursday, July 1, 2010

Kemasukan Program Ijazah Pertama :

Universiti Utara Malaysia (UUM) (4,392),

diikuti Universiti Malaysia Sabah (UMS) (4,001),

Universiti Putra Malaysia (UPM) (3,717),

Universiti Sains Malaysia (USM) (3,694),

Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) (3,436),

Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) (2,973),

Universiti Malaya (UM) (2,819),

Universiti Teknologi Malaysia (UTM) (2,495),

Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) (2,304),

Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) (2,218),

Universiti Malaysia Terengganu (UMT) (1,945),

Universiti Malaysia Pahang (UMP) (1,674),

Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) (1,406),

Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) (1,168),

Universiti Sultan Zainal Abidin (UnisZA) – sebelum ini dikenali sebagai Universiti Darul Iman Malaysia - (UDM) (881),

Universiti Malaysia Kelantan (UMK) (678),

Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) (445),

Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) (260).

Kredit - En.Mohd Razihan
Tag : ,

Koleksi Teka-Teki

BANYAK-BANYAK

1.

Banyak-banyak kuda, kuda apa yang paling panjang?

Jawapan: Kuda yang berbaris-baris

2.

Banyak-banyak kuih, kuih apakah yang orang makan tepinya sahaja? Tengahnya tidak dimakan.

Jawapan: Kuih Donut

3.

Banyak-banyak kuih, kuih apa ada bawang besar ditengah-tengah?

Jawapan: Kuih salah resepi

4.

Banyak-banyak lembu, lembu apa yang orang suka cari?

Jawapan: Lembu yang hilang… kalu tak hilang orang tak cari punya

5.

Banyak-banyak binatang.... binatang ape yang bertelur dan beranak.....?

Jawapan: Siput babi laaaaa.....ye la siput bertelur...babi beranak.... kenape x percaye ye.hahahahaha

6.

Banyak-banyak pokok, pokok apa yang baik hati?

Jawapan: Pokok pisang sebab dia keluarkan jantung dia

7.

Banyak-banyak sungai, sungai apa yang paling berat?

Jawapan: Sungai Besi...Alaa sungai yang kat selangor tu.

8.

Banyak-banyak air, air apa yang paling berani?

Jawapan: Air terjunnnn!!!

9.

Banyak-banyak huruf, huruf mana yang boleh kahwin...

Jawapan: I dan U leee..

10.

Banyak-banyak ikan, ikan apa yang pemalu?

Jawapan: Ikan Sadin dalam tin. Sebab tak keluar-keluar, dalam tin je..

11.

Banyak-banyak kotak, kotak apa yang tak boleh diankat?

Jawapan: Kotak Penalti

12.

Banyak-banyak orang.. orang apa tak kawin?

Jawapan: Orang-orang

13.

Banyak-banyak gurun, gurun mana tanamannya subur?

Jawapan: Gurun, Kedah

14.

Banyak-banyak cecair, cecair apakah yang menjadi beku bila dipanaskan?

Jawapan: Telur

15.

Banyak-banyak binatang, binatang apa yang baik hati????

Jawapan: SRIGALA kerana Srigala suka lolong melolong

16.

Banyak-banyak Tahi, tahi apa yang tak berbau?

Jawapan: Tahi hidung, sebab duduk dalam hidung tuan dia tak tercium pun bau.

17.

Banyak-banyak burger, burger apa yang buat kita gembira?

Jawapan: Bergembira!

18.

Banyak-banyak tempat, dimanakah air tidak pernah cerah?

Jawapan: Ayer Hitam (Air Hitam)

19.

Banyak-banyak ikan, ikan apa yang selalu sakit perut?

Jawapan: Ikan kembung.

20.

Banyak-banyak singa, singa apa yang tak makan daging?

Jawapan: Singapura.

21.

Banyak-banyak Burung, Burung apakah yang paling penyayang?

Jawapan: Burung belatuk... sebab dia bela atuk.

22.

Banyak-banayk buah, buah apa tidak bertangkai?

Jawapan: Buah Melaka

23.

Banyak-banyak daun, daun apa tidak bertangkai

Jawapan: Daun terup

24.

Banyak-banyak binatang, binatang apa tidak berkaki?

Jawapan: Ular

25.

Banyak-banyak bas, bas apa yang pandai

Jawapan: Bas sekolah lah, the only bas pegi sekolah

26.

Banyak-banyak mi, mi apa yang boleh makan ngan ais

Jawapan: MILO AIS

27.

Banyak-banyak binatang, binatang apa tangannya di kepala, kakinya di kepala, badannya di kepala?

Jawapan: Kutu

28.

Banyak-banyak burung, burung apakah yang boleh berdiri, boleh baring tetapi tak boleh duduk?

Jawapan: Penguin

29.

Banyak-banyak bintang, bintang apa hidup di laut?

Jawapan: Tapak Sulaiman



HURUF DAN PERKATAAN

1.

Binatang apa namanya hanya guna dua huruf sahaja?

Jawapan: U dan G (udang)

2.

Binatang apakah yang paling kaya didunia?

Jawapan: Beruang sebab binatang ni ber wang

3.

Ikan apakah yang separuh jawa dan separuh inggeris?

Jawapan: Ikan Belukang kerana "Blue" adalah perkataan inggeris, "Kang" adalah perkataan Jawa.

4.

Negara apa yang banjir dulu lepas tu baru hujan?

Jawapan: Bahrain kerana bah tu banjir, 'rain' tu hujan...

5.

Huruf jawi apa yang ada angin...

Jawapan: Huruf TA dan YA laa... (Bunyi macam Tayar, tayarkan ada angin)

6.

Katak apa yang boleh menyuruh orang?

Jawapan: KATAKan padaku

7.

Kera apa yang tinggal di istana?

Jawapan: KERAbat diraja

8.

Kera apa yang buat orang stress?

Jawapan: KERAna cintanya diputuskan oleh kekasih hati

9.

Ahmad bin Abu, kambing bin apa?

Jawapan: Kambing binATANG

10.

Kopi apa yang sungguh menyusahkan?

Jawapan: KOPIkir sendirilah!



PERIBAHASA DAN SLOGAN

1.

Apa Arti Peribahasa "Sambil Menyelam Minum Air"?

Jawapan: Tenggelam

2.

Bila slogan "Terus Maju, Pantang Berundur" nampak bodoh?

Jawapan: Waktu Kejohanan Tarik Tali

3.

Apa tiga jenis buah yang terselamat dalam kebakaran disebuah kedai?

Jawapan: Buah keranji sebab dalam perahu, pisang emas sebab dibawa belayar dan buah cempedak sebab diluar pagar. (berdasarkan pantun melayu)

4.

Apa dia "jauh di mata, dekat di hati"?

Jawapan: Jantung.. paru-paru pun boleh.. hempedu pun boleh.. asalkan denkat dengan hati..



BAHASA

1.

Apa bahasa cinanya "selesai makan"?

Jawapan: Sudah KEN YANG

2.

Apa orang islam arab kata jika: 1- Seorang pekerja jatuh bangunan lalu mati... 2- Seorang wanita berlari keliling padang tanpa seurat benang... 3- Gaji anda akan dinaikkan 30% bulan depan.

Jawapan: Mereka akan kata. 1-Inna lillahi wa ina ilahi roo jiuun. 2- Astagh firullah hal azim. 3- Alhamdulillah.

3.

Kenapa bila orang putih sebut "Wang Udara dan Kerusi" bunyinya lucah?

Jawapan: Air Money and Chair (Air Mani Encir - Encir maknanya cair)

4.

Cuba teka apa bahasa cina-nya "orang yang cari ikan di laut"?

Jawapan: MAN CHING



SOALAN

1.

Apa dia, Ditembak ke lantai kena hidung?

Jawapan: Orang kentut

2.

Siapa orang yang gembira bila mendengar orang meninggal?

Jawapan: Tukang gali kubur

3.

Apa dia yang masuknya lurus keluarnya bengkok?

Jawapan: Jari tengah korek lubang hidung

4.

Apa dia, kalau dikeluar dari lubang besar tak dapat, tapi kalau dikeluar dari lubang kecil dapat?

Jawapan: Air Ludah

5.

Apa yang diiring bukan raja, ditanam bukan tanaman?

Jawapan: Orang mati nak dikubur

6.

Apa benda, bekaki satu bemata tiga?

Jawapan: Lampu Trafik

7.

Apa yang masuknya keras keluarnya lembik?

Jawapan: Terung direbus

8.

Apabila suami dapat, maka isterinya pun dapat sama, tetapi bila si isteri yang dapat, si suami tak mendapat sama. Apakah perkara itu?

Jawapan: Gelaran Dato, Bila Suami mendapat gelaran Dato, Isteri akan dapat gelaran Datin, Tetapi bila Isteri mendapat gelaran Dato, suami tidak mendapat sama.

9.

Jika sebatang pokok dipotong akan menjadi semakin rendah, apakah bendanya yang semakin dipotong semakin menjadi tinggi?

Jawapan: Seluar panjang. Bila dipotong ianya akan semakin tinggi.

10.

Apakah hidupan yang masa kecilnya berkaki 4, bila besar berkaki 2 kaki dan bila tua pula berkaki 3?

Jawapan: Manusia! Semasa kecil merangkak, bila besar berjalan dengan dua kaki dan bila tua bertongkat.

11.

Seorang lelaki memakai pakaian serba hitam, seluar hitam, kasut hitam, sarung kaki hitam, sarung tangan hitam, dan kacamata hitam. Ia berjalan di sebuah lorong hitam. Seluruh lampu di lorong itu padam. Kemudian, sebuah kenderaan berwarna hitam dengan lampu yang juga padam meluncur memasuki lorong. Namun tepat di depan lelaki itu kenderaan berhenti. Bagaimana mungkin pemandu kenderaan itu boleh melihat lelaki serba hitam itu?

Jawapan: Waktu itu adalah siang hari bukannya malam!

12.

Apa dia, Kalau kita guna kita buang, kalau tak kita simpan?

Jawapan: Jala

13.

Ada 2 syiling benilai 25 sen. Salah satu darinya bukan duit 5 sen. Jadi berapa nilai setiap syiling?

Jawapan: 20 sen dan 5 sen

14.

Ada 3 biji limau kendian di bahagi kepada 3 bahagian..lepas tu di bagi pulak pada 3 orang..berapa seorang dapat?

Jawapan: Sebiji sorang sebab limaukan 3 biji..

15.

Benda apa kalau naik tak turun dah?

Jawapan: Umur

16.

Air apa yang kita bawa tak berat?

Jawapan: Air sembahyang

17.

Apa binatang ada 6 kaki dan boleh mengeluarkan api?

Jawapan: Api-api (kelip-kelip)

18.

Apakah dia "rumah di bawah, tiang di atas"?

Jawapan: Kubur



KLASIK

1.

Kulit bertemu kulit, bulu bertemu bulu, makin rapat makin sedap?

Jawapan: Mata mengantok nak tidur

2.

Kalau kotor tak dapat dicuci, kalau koyak tak dapat di jahit

Jawapan: Kertas

3.

Bila ditarik, yang di atas gembira dan yang di bawah pasti merana

Jawapan: Pengail yang dapat ikan.

4.

Ada satu benda, kita berdiri dia baring, kita baring dia berdiri tapi bila kita jalan dia pun ikut sama.

Jawapan: Tapak kaki kita

5.

Bila dipegang, ia mati, bila dilepas, ia hidup, dibiar-biar, akhirnya mati.

Jawapan: Gasing.

6.

Tulang seperti ikan, jinjang seperti zirafah. Kadang di atas, kadang di bawah. Kalau salah kedudukan boleh kabur pandangan, kurang pendengaran.

Jawapan: Antena TV. Kadang orang pasang kat atas bumbung, kadang pacak jer kat tanah, kalau kedudukan tak betul, gambar pun kabur, suara pun tak ada....

7.

Mula-mula aku buka baju, lepas tu aku sapu bedak, setelah badanku disapu bedak, aku pun terjun ke dalam tasik. Lalu aku mandi. setelah selesai mandi, aku pun naik dari tasik. Siapakah aku?

Jawapan: Pisang Goreng

8.

Badannya keras tapi kurus, tidak mempunyai tangan dan berkepala hitam

Jawapan: Anak mancis daaa.

9.

Pembuatnya tidak mahu guna, pembelinya tidak menggunakannya dan penggunanya tidak nampaknya

Jawapan: Keranda

10.

Di dalam Dunia ni, dialah yang paling pendek dan panjang, di dalam dunia ni dialah yang lembab dan pantas, tanpa dia semua kita buat tak jadi...

Jawapan: Masa

11.

Ada kaki tak berpeha, ada muka tak berkepala...

Jawapan: Meja

12.

Yang Besar dapat masuk, yang kecil tak dapat masuk

Jawapan: Songkok

13.

Kangkang peluk, kangkag peluk, bila dah sampai pegang buah

Jawapan: Panjat pokok kelapa

14.

Jilat-jilat bila dah basah baru cucuk, jilat-jilat bila dah basah baru cucuk

Jawapan: Masukkan benang dalam jarum



PERBEZAAN DAN PERSAMAAN

1.

Apa perbezaan Kereta Baru dengan Pengantin Baru?

Jawapan: Kalau kereta baru, jumpa lubang mesti dielak, kalau pengantin baru jumpa lubang, terus dia hentam.

2.

Apa perbezaan jatuh pokok kelapa dengan jatuh perigi?

Jawapan: Jatuh pokok kelapa, naik dulu baru jatuh, jatuh perigi jatuh dulu baru naik.

3.

Apa perbezaan di antara Gajah dengan Lelaki?

Jawapan: Di kepala gajak ada belalai, Dibelalai lelaki ada kepala.

4.

Apa perbezaan antara orang perempuan dengan angkasawan perempuan?

Jawapan: Perempuan - Datang Bulan, Angkasawan Perempuan - Datang ke bulan.

5.

Apa persamaan Presiden Bush dengan Saddam Hussein?

Jawapan: Dua-dua tak kenal siapa saya

6.

Apa pebezaan di antara sekretari baik dengan sekretari kurang baik?

Jawapan: Sekretari baik; "Selamat pagi tuan", Sekretari kurang baik; "Dah pagi ni tuan'"

7.

Apa persamaan kain jemuran dengan telefon?

Jawapan: Dua-dua kalau dah 'kringgg' bole diangkat...

8.

Apa perbezaan antara basikal baru dengan pengantin baru?

Jawapan: Basikal baru, pam dulu baru naik, pengantin baru naik dulu baru pam..

9.

Apa perbezaan seluar pelarut dengan balon gas?

Jawapan: Kalau Balon gas, lepas talinya, belon naik ke atas, seluar pelarut, lepas talinya, seluar turun ke bawah.

10.

Apa perbezaan lampu stadium dengan lampu bilik?

Jawapan: Lampu stadium kalau ada 'game' dia pasang, tapi kalau lampu bilik ada 'game' dia padam



MERAPU

1.

Apakah dia yang paling laju di dunia, lebih laju kereta F1 malah lebih laju dari Jet pejuang?

Jawapan: Maaflah tak sempat nak tengoh, sebab laju sangat. Zoommm dah hilang.

2.

Semua hewan jadi monyet, monyet jadi apa?

Jawapan: Jadi banyak.

3.

Kerbau apa yang sudah dicari-cari tetap tidak kelihatan?

Jawapan: Kerbau yang hilang

4.

Menyalak bukannya anjing, mengiau bukannya kucing, berkokok bukannya ayam, terbang bukannya burung, mengembik bukannya kambing.. Binatang apakah itu?

Jawapan: Binatang ajaib

5.

Macam mana nak masukkan Gajah dalam peti sejuk?

Jawapan: Buka peti sejuk, masukkan Gajah lepas tu tutup

6.

Macam mana nak masukkan Rusa dalam peti sejuk?

Jawapan: Buka peti sejuk, keluarkan Gajah, masukkan Rusa dan tutup peti sejuk.

7.

Kalau seluruh hutan terbakar dan semua binatang mati kecuali seekor, agak-agak binatang apakah itu?

Jawapan: Rusa, sebab dia masih dalam peti sejuk.

8.

Kenapa Superman berbaju ketat?

Jawapan: Baju dia saiz S, besar kat depan dada dia.

9.

Kalau kucing naik moto, manusia naik apa?

Jawapan: Heran

10.

Gajah lalu titi patah, lepas tu kambing pula lalu. Apa yang patah pulak?

Jawapan: PATAH BALIK laaa, benggang pasal titi tu dah patah.

11.

Lima pasang stokin direndam di dalam laut merah. Setiap pasang stokin itu berwarna putih, hijau, biru, kuning dan hitam. Apa akan terjadi kepada semua stokin tersebut?

Jawapan: Stokin tu basah lah....

12.

Aku berjalan di tepi pantai, diatas pasir tanpa mencecah air. Bila ku toleh ke belakang, tiada kesan tapak kakiku. Kenapa?

Jawapan: Aku berjalan secara mengundur!

13.

Seekor lembu menghadap utara, kemudian pusing ke kanan 180 darjah, kemudian 270 darjah ke kiri. Ke arah mana lembu itu menghadap sekarang?

Jawapan: Ke bawah! Ia masih tetap menghadap ke bawah dan memakan rumput.

14.

Bila loceng bas ditekan, bas akan berhenti. Apa yang akan turun dahulu?

Jawapan: Spedometer bas lah...

15.

Kenapa doktor bedah kalau melakukan pembedahan mulutnya ditutup?

Jawapan: Kalau matanya yang ditutup, dia tak dapat melihat!

16.

Kenapa mayat dibungkus kain putih?

Jawapan: Kalau dibungkus dengan kain hitam, siapa takut!!!!

17.

Bila gajah jadi ayam, lalu singa jadi ayam, dan kambing jadi ayam. maka ayam menjadi apa?

Jawapan: Ayam jadi banyaklah bilangannya.

18.

Ekor siapa panjang, ekor tikus atau ekor kuda?

Jawapan: Panjang ekor tikus, karena tikus kalau berjalan ekornya menyentuh tanah.

19.

Kenapa di tepi rel keretaapi ditaruh batu kerikil?

Jawapan: Kerana kalau ditaruh pisang goreng pasti jadi rebutan.

20.

Lampu apa yang kalau dipecahkan keluar orangnya?

Jawapan: Lampu jiran tetangga kita. Cobalah pecahkan, nanti akan keluar orangnya.

21.

Kalau ditutup dia akan mengintai, tapi kalau dibuka dia akan marah-marah?

Jawapan: Orang naik beca semasa hujan

22.

Mengapa guru sejarah selalu botak di bahagian belakang kepala, sedangkan profesor dibahagian depan?

Jawapan: Kerana guru sejarah memikirkan masa lampau, sedang profesor memikir untuk masa depan.

23.

Apakah benar kita bakal sial jika jumpa dengan kucing hitam?

Jawapan: Ia bergantung kepada kedudukan anda samaada anda manusia atau tikus!

24.

Kenapa kecantikan lebih penting bagi seorang perempuan dibandingkan dengan kepintarannya?

Jawapan: Sebab lelaki yang bodoh jumlahnya lebih banyak dibandingkan lelaki yang buta.

25.

Kalau manusia panjat pokok nampak bukit, kalau kura-kura panjat pokok nampak apa?

Jawapan: Nampak pembohongnya, Sebab kura-kura mana boleh panjat pokok.

26.

Apakah yang berada diantara langit dan bumi.

Jawapan: Mungkin ada banyak jawapan, tapi kat sini jawapan yang dikehendaki adalah "dan"

27.

Bila makan pisang, buang kulit, tapi kalau makan kulit, buang apa?

Jawapan: Buang tebiat

28.

Batang apa berlubang-lubang, Tirus di atas di bawah Kembang, Terkadang tegak terkadang tumbang, celaka benar kalau ditebang.

Jawapan: Batang hidung engkaulah!

29.

Pak Ali ada sebuah ladang, tetapi dia nak tanam 2 jenis pokok iaitu getah dengan koko. Untuk memenuhi cita-citanya dia pun tanamlah pokok getah separuh dan pokok koko separuh, Soalannya pokok apa tumbuh dulu?

Jawapan: Dua-dua tak tumbuh, sebab dia tanam separuh je. Hehehe!!

30.

Ada seorang wanita yang sarat mengandung dan nak bersalin, lalu suami dia bawa isteri tu ke hospital. Dia melalui ladang kopi dan lombong bijih timah. Lepas anak dia lahir, dinamakan Fatimah. Kenapa?

Jawapan: Sebab anak dia tu perempuan

31.

Kalau kancil dengan rusa berlaga, siapa yang akan mati?

Jawapan: Pemandunya lah yang mati...... kalau kereta kancil dengan rusa berlanggar....mati lah orang tu, kan-kan?

32.

Kenapa ayam lepas minum dia dongakkan kepala. kalau makan tak pulak?

Jawapan: Sebab dia fikir nak buang air kecil tak boleh-boleh.

33.

Zaman jepun dulu, kalau askar jepun jumpa lalaki hemsem, mesti ke pancung. Ditakdirkanlah awak hidup zaman jepun, dan kebetulan satu hari tu anda terserempak dengan askar jepun dari jauh. Apa yang anda buat untuk menyelamatkan diri?

Jawapan: Buat selamba je laa.. apa kau ingat kau hensem sangat ke?

34.

Apakah haiwan yang berkaki 3?

Jawapan: Kuda cacat. Kalau tak cacat pasti kakinya 4.

35.

Kenapa kebanyakkan motosikal namanya YAMAHA?

Jawapan: Kerana yang menciptanya orang jepun. Kalau arab yang cipta mungkin namanya YAMAHMUD.

36.

Apa perbezaan antara orang kurus dan orang gemuk?

Jawapan: Orang gemuk makan tempat, orang kurus makan hati.

37.

Haiwan apakah yang paling tidak sopan?

Jawapan: Kutu, kerana sering memijak-mijak kepala orang.

38.

Kenapa koboi mexico kalau berjalan sering membawa gitar?

Jawapan: Takkan nak bawak piano pulak! besar tuh!

39.

Ada sebuah laut besar, dekat laut ada kapal besar, dalam kapal besar ada rumah besar, dalam rumah besar ada orang besar, antara bebanyak ni apa paling besar?

Jawapan: Orang tu le penipu besar, mana ada rumah dalam kapal... ha...ha...ha..

40.

Apa yang terjadi jika Graham Bell tidak menciptakan telefon?

Jawapan: Perjalanan anda tidak akan terganggu oleh kerja-kerja menggali jalan oleh TELEKOM

41.

10 ekor burung sedang terbang, tiba-tiba berdentum guruh dengan kuat. 6 ekor burung terus terbang tanpa masaalah, namun 4 ekor burung telah jatuh ke bumi. Soalannya: Kenapa 4 ekor burung itu jatuh kebumi?

Jawapan: Kerana 4 ekor burung itu menutup telinga dengan kepaknya dan menyebabkan ia tidak dapat terbang seperti biasa.

42.

Apa kita buat sebelum turun dari perahu?

Jawapan: Kita naik perahu le dulu, macam mana nak turun kalau tak naik dulu.

43.

Ikan apa yang ada ketiak?

Jawapan: Taukea ikan.

44.

Apa yang dipegang lembik dipukul keras?

Jawapan: Tahi ayam melekat kat tiang lampu.

45.

Kenapa anjing jinak suka goyang ekor?

Jawapan: Kalau goyang punggong nanti orang kata macam Inul (Dangdut)

46.

Kenapa ikan Yu takut dengan ikan lumba-lumba?

Jawapan: Sebab ikan lumba-lumba suka bawak geng. Kalau lawan satu sama satu, belum tahu lagi.

47.

Kalau Haiwan dan Serangga boleh sekolah, siapa yang selalu lewat ke sekolah?

Jawapan: Ulat Gonggok, sebab dia banyak kaki lambat nak pakai kasut sekolah.

48.

Kenapa dalam film Hulk, bila hero bertukar jadi Hulk, badan dia terus membesar tapi baju dia je yang koyak seluar tidak?

Jawapan: Kalau seluar yang koyak tajut jadi film Blue pulak..

49.

Kenapa orang membaca yasin dikubur bedosa besar?

Jawapan: Sebab membunuhkan bedosa besar, orang tu tengah baca yasin kenapalah di kubur, matilah dia..

50.

Binatang apa, kaki macam gajah tapi bukan gajah, telinga macam gajah tapi bukan gajah, badan macam gajah tapi bukan gajah, ada belalai macam gajah tapi bukan gajah?

Jawapan: Anak Gajah

51.

Ada seekor anjing yang sangat besar. Anjing ni sangat suka makan dan sekali dia makan, bekilo-kilo makanan habis dikerjakannya. Yang paling best, bila dia berak, tahi dia melonggok besarnya. Sudi tak awak komgsi makan tahi tu dengan saya?

Jawapan: Kalau "Tidak", jawaplah "Awak ni kedekut le, kita ajak bekongsi dia tak nak. Awak makanlah sorang-sorang", Kalau "Ya", jawaplah "Oleh kerana awak ni baik hati saya hadiahkan bahagian saya untuk awak", kalau "Takpalah, saya dah kenyang, awak je lah yang habiskan" jawapanya awaklah yang kena.

52.

Ada 20 ekor babi di dalam sebuah lori, dalam perjalanan ke pusat penyembelihan, lori pergi ke stesen minyak… dua ekor babi tak tahan bau diesel lalu melompat… seterusnya… lori itu berhenti di lampu isyarat… seekor babi melompat kerana tidak sabar menunggu… dan di Simpang Tiga… seekor babi terasa amat panik lalu melompat… berapa ekor babi yang tinggal…?

Jawapan: 20 ekor jugak pasai dia lompat dalam lori aje (Di Malaysia kan babi kena bawak dalam sangkar…)

53.

Babi dan beruk ada seorang kawan iaitu tarzan, apabila tarzan mandi kenapa babi dan beruk gelak?

Jawapan: Sebab ekor babi dan beruk kat belakang, ‘ekor’ tarzan kat depan… (pendek pulak tu…)

54.

Cuba Teka, mouse komputer betina ke jantan?

Jawapan: Mouse komputer adalah betina kerana ia memakai pad.

55.

Seorang penggali kubur semasa nak gali kubur ada pantangnya.. kalau dia langgar pantang ni..mesti ada sesuatu yang berlaku padanya.. pantangnya..kenapa dia tak bole pakai seluar dalam masa gali kubur?

Jawapan: Kalau gali kubur kena pakai cangkul, kalau pakai seluar dalam bila nak siap.

56.

Kereta dengan motor, mana lebih tua?

Jawapan: Motor, sebab motor pakai tongkat...

57.

Kasut apa yang paling keras di Malaysia?

Jawapan: Kasut BATA laaaa..

58.

Kalau 5 orang cina tolak seorang, jadi apa?

Jawapan: Yang sorang tu jatuh le..

59.

Apa yang boleh dipotong dengan daging?

Jawapan: Tahi panjang waktu tengah berak.

60.

Apa binatang yang boleh terbang, memanjat pokok dan berenang dalam air?

Jawapan: Ada banyak jawapan tapi yang pasti mesti 3 binatang bukan 1. Burung, Monyet dan Ikan.

61.

Kenapa apabila monyet makan, ia suka simpan di pipi?

Jawapan: Saya tak tahu sebab saya bukan monyet, sapa yang jawap tu paham-paham laa..

62.

Pintu ape yang walaupun dengan 10 org pun tak boleh nak tolak?

Jawapan: Pintu yang kena tarik bila nak buka, kalau ditolak tentu tak dapat.

63.

Tukang ape yang kalau dipanggil, die menjenguk ke atas?

Jawapan: Tukang gali kubur

64.

Apa yang waktu malam dia hidup siang dia mati?

Jawapan: Drakula

65.

Sebuah bas membawa 30 orang penumpang. Tiba-tiba berlaku satu kemalangan, semua penumpang dan driver bas mati. Apa yang masih hidup?

Jawapan: Lesen memandu, Roadtax dan insurent Driver Bas tu.

66.

Kereta berhenti tarik Handbrek, Kuda Berhenti Tarik Apa?

Jawapan: Tarik nafas sebab penat belari

67.

Kenapa Pontianak berambut panjang?

Jawapan: Sebab malam kedai gunting tutup.

68.

Apa kucing selalu ada, tapi gajah tak mungkin ada?

Jawapan: Anak kucing

69.

Katak apa yang boleh melompat lebih tinggi dari Bangunan Berkembar Petronas?

Jawapan: Semua katak... sebab Bangunan Petronas tak boleh melompat

70.

Bibir bertemu bibir, tangan meraba raba mencari lubang sehingga menimbulkan keasyikan?

Jawapan: Orang main seruling

71.

Di laut merah terdapat banyak ikan jerung, kerana?

Jawapan: Kerana itu janganlah kau berenang di sana!

72.

Apa beza kacang panjang dengan seluar panjang?

Jawapan: Kacang panjang bila dipotong namanya tetap kancang panjang, tapi seluar panjang bila dipotong jadi seluar pendek

73.

Katak apa yang dilanggar kereta tapi masih tak mati?

Jawapan: Katak panjang umur

74.

Ada 3 orang yang memakai payung - orang pertama gemuk, orang kedua kurus, orang ketiga pendek... siapa yang basah?

Jawapan: Tak ada sapa yang basah sebab tak hujan pon

75.

Bagaimana cara nak masukkan 71 orang ke dalam kereta Perodua Kancil?

Jawapan: 2 duduk kat depan, di belakang baring posisi 69

76.

Nenek siapa yang larinya melompat-lompat?

Jawapan: Nenek si Kangaroo

77.

Perbuatan apa yang ditegah oleh agama tetapi juga dibenci setan?

Jawapan: Merogol anak setan

78.

Ayam apa yang boleh bertelur di gunung, di gua, di hutan?

Jawapan: Ayam betina ler

79.

Kereta apa yang tidak boleh dicat?

Jawapan: Kereta yang hilang

80.

Kuda apa yang boleh lihat kau, tapi kau tak boleh lihat kuda itu?

Jawapan: Kuda yang tengah sembunyi

81.

Kenapa Superman pakai "S" di bajunya?

Jawapan: Kalau pakai "XXL", longgar sangat

82.

Lipas apa yang kepalanya di kaki, badan-nya di kaki, sesungutnya di kaki, matanya di kaki?

Jawapan: Lipas kena pijak

83.

Ikan apa yg banyak di laut ?

Jawapan: Ikan yang basah

84.

Kenapa kentut kau lebih kuat bunyinya daripada kentut aku?

Jawapan: Sebab kau kentut kat Microphone

85.

Siapa yang menemukan dompet kulit?

Jawapan: Yang menemukan dompet kulit tersebut tolong pulangkan kepada aku

86.

Berapakah jauhnya planet Pluto dari matahari?

Jawapan: Tersangaaaaatlah jauhnya

87.

Bila hari hujan, macam mana cara kalau kita tak nak nampak/dengar bunyi/titisan hujan?

Jawapan: Kalau kita masuk lif pastu tutup pintu lif.

88.

Selalunya kita jumpa semalam baru kita jumpa esok. Dekat mana kita boleh jumpa esok dulu sebelum jumpa semalam?

Jawapan: Kalau kita baca kamus dari depan ke belakang.

89.

Apa dia: ayam di luar, ikan di dalam?

Jawapan: Ikan sardin cap ayam.

90.

Apa dia: bila kecik dia hitam, bila besar jadi putih?

Jawapan: Michael Jackson.

91.

Kenapa hidung lembu sentiasa berair?

Jawapan: Lembu tak tahu nak kesat hidungnya dengan tisu.

92.

Bom apakah yang tak pernah meletup?

Jawapan: Bomba ataupun kuih bom.

93.

Kereta apa yang orang tak pernah panggil kereta?

Jawapan: Teksi.

94.

Kenapa anjing kencing angkat sebelah kaki

Jawapan: Sebab kalau dia angkat dua kaki, dia jatuh sebab tulah dia angkat sebelah aje.

95.

Apa binatang, badan kecik macam semut tapi mata besar "bulb" mentol

Jawapan: Semut yang matanya BENGKAK

96.

Bagaimana nak bezakan ikan betina ngan ikan jantan?

Jawapan: Ikan betina - ikan duyung, ikan jantan - ikan bakar, mana ada pompuan nama BAKAR

97.

Kenapa laki-laki suka berpikir dan perempuan suka bercakap?

Jawapan: Kerana laki-laki ada 2 kepala, perempuan bula ada 2 mulut.

98.

Kenapa orang bercinta suka meraba raba?

Jawapan: Kerana cinta itu buta

99.

Panjangnya 15 cm, kemerahan, ada kepalanya, dan kalau banyak boleh membuat perempuan naik gila?

Jawapan: Duit sepuluh ringgit

100.

Apa sebab utama perceraian?

Jawapan: Perkawinan

101.

Binatang ape power Karate?

Jawapan: Kuda belang. cuba kira berapa "black belt" dia ada.

102.

Saya ade 3 kepala, 4 tangan dan 5 kaki...siapakah saya?

Jawapan: Pembohong...

103.

Kenapa lelaki jarang kena penyakit anjing gila?

Jawapan: Sebab lelaki ni kan 'buaya'

104.

Nak mencari sikit punya susah, bila dah dapat buang, apa bendanya?

Jawapan: Tahi hidung

105.

Kenapa pokok kelapa kat depan rumah harus ditebang?

Jawapan: Mestilah kena tebang, sape nak cabut pokok kelapa ...gile ape...

106.

Gajah terbang dengan ape?

Jawapan: Dengan susah payah......

107.

Apa dia Berwarna hitam, montok, terbelah tengahnya?

Jawapan: Tahi kerbau dilanggar Motosikal
Tag : ,

TARIKH PENTING UNTUK PERMOHONAN DPLI, KPLI & KPLSPM JUN 2010

15 April 2010 - Semakan Tempat Ujian MEDSI untuk calon DPLI & ISMP / Ujian MUNSYI

17 April 2010 - Semakan Calon Berjaya Temuduga KPLI (Calon MTEST Pertama dan Kedua)

26 – 29 April 2010 - Tempoh Temuduga KPLI

24 April 2010 - Ujian MEDSI ( DPLI & ISMP )

12 Mei 2010 - Semakan Panggilan Temuduga DPLI & ISMP

14 Jun 2010 - Semakan Keputusan Kemasukan KPLI & KPLSPM

17 Jun 2010 (12.00 tgh) - Semakan Keputusan Kemasukan DPLI

18 Jun 2010 (12.00 tgh) - Semakan Keputusan Kemasukan ke IPTA bagi lepasan STPM / Diploma

28 Jun 2010 - Tarikh Pendaftaran KPLI di IPGM

3 Julai 2010 - Tarikh Pendaftaran DPLI di IPTA

* Semua tarikh tertakluk kepada perubahan dari semasa ke semasa.
Tag : ,

Kalendar Aktiviti & Peristiwa Penting Bulan Jun 2010

on Wednesday, June 30, 2010

# 1 Jun 2010 - Hari Gawai

# 4 - 19 Jun 2010 - Cuti Sekolah Pertengahan Tahun

# 5 Jun 2010 - Hari Keputeraan DYMM Yang Di Pertuan Agong

# 10 Jun 2010 - Pembentangan Rancangan Malaysia ke-10 (RMK 10)

# 10 - 19 Jun 2010 - Sukan Malaysia (SUKMA) Melaka 2010

# 11 Jun - 11 Julai 2010 - Kejohanan Bolasepak Piala Dunia Afrika Selatan 2010

# 14 Jun 2010 - Semakan Keputusan Kemasukan KPLI & KPLSPM

# 17 Jun 2010 - Semakan Keputusan Kemasukan DPLI

# 18 Jun 2010 - Semakan Keputusan Kemasukan ke IPTA (Lepasan STPM/ Diploma)

# 26 Jun 2010 - Gerhana Bulan Separa

# 28 Jun 2010 - Tarikh Pendaftaran KPLI di IPGM
Tag :

Sesi Penilaian Kompetensi Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PAC) 2010

Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) sedang mengendalikan urusan pengambilan Pegawai Tadbir dan Diplomatik Gred M41 selepas menerima 59,718 permohonan bagi mengisi jawatan itu.

SPA berkata, ia mengguna pakai kaedah pengambilan secara profiling (myRecruitment) iaitu calon yang memohon akan melalui tapisan kelayakan akademik, peperiksaan, penilaian kompetensi dan temu duga.

Bagi tahun ini, 42,711 calon sudah dipanggil menduduki peperiksaan dan seramai 3,938 calon yang berjaya dipanggil menghadiri sesi penilaian di Pusat Penilaian Kompetensi (PAC).

Sesi PAC akan dijalankan di enam zon iaitu di Institut Tadbiran Awam Negara Malaysia (INTAN) Jalan Elmu, Kuala Lumpur (Zon Tengah) pada 1 hingga 3 Julai 2010 dan 10 hingga 11 Julai; INTAN Sungai Petani, Kedah (Zon Utara) pada 2 hingga 4 Julai dan 9 hingga 10 Julai.

INTAN Kluang, Johor (Zon Selatan) pada 1 hingga 3 Julai dan 10 hingga 11 Julai 2010; INTAN Kemaman, Terengganu (Zon Timur) pada 2 hingga 4 Julai dan 9 hingga 11 Julai; INTAN Kota Kinabalu, Sabah (Zon Sabah) pada 3 Julai dan di Kolej Kesihatan Bersekutu Kuching (Zon Sarawak) pada 3 hingga 4 Julai ini.

Calon juga boleh membuat semakan dan mendapatkan keterangan lanjut dengan melayari Portal SPA di www.spa.gov.my
Tag : , ,

Hisham: Kadar jenayah jalanan susut 36.89 peratus

Kadar jenayah jalanan berkurangan 36.89 peratus dalam tempoh lima bulan pertama tahun ini berbanding tempoh yang sama tahun sebelumnya, kata Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

Katanya, jenayah keseluruhan juga didapati turun 13.9 peratus bagi tempoh antara Januari dan Mei tahun ini berbanding tempoh sama pada tahun 2009.

Menjawab soalan Datuk Abdul Manan Ismail (BN-Paya Besar) pada persidangan Dewan Rakyat di sini hari ini Hishammuddin berkata, dalam usaha mengurangkan kadar jenayah pihak kementerian mengambil langkah melaksanakan penempatan semula 7,402 anggota polis yang dahulunya membuat tugas-tugas pentadbiran.

Katanya, Kementerian Dalam Negeri (KDN) juga menyerap anggota Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) dan Angkatan Relawan Rakyat (RELA) bagi ditempatkan di kawasan-kawasan tinggi kadar jenayah.

Beliau berkata, bagi meningkatkan rasa hormat masyarakat terhadap perkhidmatan polis pula, kerajaan menetapkan bahawa lima peratus kadar jenayah keseluruhan dikurangkan bersama-sama pengurangan 20 peratus jenayah jalanan menjelang akhir tahun ini.

Katanya, untuk itu 496 kamera litar tertutup (CCTV) akan dipasang di negeri Johor, Selangor, Kuala Lumpur dan Pulau Pinang beserta 90 buah balai polis bergerak membabitkan 30 bas dan 60 van.

Menurut Hishammuddin, dua inisiatif juga diwujudkan iaitu pegawai atasan polis digalakkan meronda bersama-sama anggota bit dan patrol di bawah inisiatif 'High Profile Policing' dan 'Stop and Talk' agar anggota bit dan patrol dapat berinteraksi dengan masyarakat.

Ketika menjawab soalan tambahan Abdul Manan, Hishammuddin berkata, KDN akan memaparkan indeks jenayah di dalam laman webnya setelah semua maklumat daripada peringkat daerah sehingga kementerian diselaraskan.

Menurut beliau, penyelarasan itu penting bagi menentukan ketepatan maklumat serta tiada perkara yang perlu dibimbangkan bagi dipamerkan untuk tatapan umum.

- Bernama
Tag :

16.5 juta saman bernilai RM2.7 bilion gagal dikutip

Kira-kira RM2.7 bilion daripada 16,529,848 saman tertunggak lalu lintas gagal dikutip kerajaan antara tahun 2000 dan 2008, kata Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Abdul Rahim Bakri.

Daripada jumlah itu, majoriti adalah saman polis sebanyak 15,220,358 manakala yang lain melibatkan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sebanyak 470,983 dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sebanyak 838,507 saman.

"Bagi saman yang dikeluarkan tahun lepas sehingga kini, ia adalah saman aktif yang masih menjadi saman kitaran semula," katanya ketika menjawab soalan Mohd Nor Othman (BN-Hulu Terengganu) pada persidangan Dewan Rakyat hari ini.

Mohd Nor mahu tahu jumlah kutipan saman yang gagal dikutip kerajaan sehingga April tahun ini.

Abdul Rahim berkata bagi memastikan saman tertunggak tersebut dikutip, beberapa pendekatan termasuk menyekat urusniaga seperti pembaharuan cukai jalan dan lesen memandu berdasarkan peruntukan Seksyen 115, Akta Pengangkutan Jalan 1987 bagi pemandu yang tidak dapat dikesan.

Usaha lain yang dilakukan ialah memperuntukkan kira-kira RM282 juta bagi menambah baik sistem pungutan pengkomputeran JPJ yang dikenal pasti masih berkapasiti rendah bagi membolehkan kapasiti pungutan ditingkatkan.

"Kita juga menyediakan perkhidmatan online bagi pembatalan sekatan dan penyenaraian hitam di antara JPJ dan agensi lain khususnya PDRM dan mewujudkan pusat sehenti supaya pembayaran saman boleh dilakukan di mana-mana selain pembayaran secara online dan kad kredit," katanya.

Sementara itu ketika menjawab soalan Datuk Mohamed Aziz (BN-Sri Gading) yang mencadangkan supaya saman itu dihapuskan, Abdul Rahim berkata cadangan itu sukar untuk dipertimbangkan.

"Kutipan saman bukan hanya bertujuan mendapatkan hasil tetapi juga bagi meningkatkan persepsi ditangkap di kalangan pengguna jalan raya agar mereka lebih berhati-hati," katanya.

- Bernama
Tag : ,

TPM arah pengambilan segera guru bahasa ibunda

Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengarahkan pengambilan segera bagi guru bahasa Mandarin dan Tamil supaya mereka dapat ditempatkan di kira-kira 7,000 sekolah kebangsaan, mulai tahun depan.

Timbalan Perdana Menteri berkata, beliau telah mengarahkan Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom bagi meningkatkan pengambilan bagi guru kedua-dua bahasa itu, dalam usaha untuk melaksanakan dasar Bahasa Ibunda Pelajar (POL) di semua sekolah-sekolah kebangsaan.

"Tak ada silapnya dalam sistem pendidikan kita kerana semuanya ada didalamnya. Seperti yang saya pernah nyatakan sebelum ini, bagaimana cara kita hendak menyediakan para guru bagi mengajar Mandarin dan Tamil di sekolah kebangsaan.

"Sudah tentu ada sebabnya dalam keputusan awal kenapa kita mencadangkannya supaya tidak kira India atau Cina, pelajar itu perlu tahu bahasa ibunda mereka dan apabila mereka pergi ke sekolah kebangsaan, kita mengajar bahasa ibunda mereka.

"Kita tidak perlu berdebat mengenai adanya sekolah Cina, Tamil dan kebangsaan, itu legasi dan boleh menimbulkan kekeliruan dan kita kena terima,” katanya.

- Bernama
Tag :

Menjadi Isteri Solehah

Hadith :

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:“Apabila seseorang isteri meninggal dunia dan suaminya redha kepadanya, maka ia akan masuk syurga.” Riwayat Tirmidzi dan Ibn Majah

Huraian

Pengajaran Hadis:

i) Islam telah menggariskan peranan suami dan isteri dengan jelas di mana suami mestilah bersedia untuk mentadbir rumah tangga dan isteri pula mestilah bersedia untuk mentaati perintah suami.

ii) Syurga anak adalah di telapak kaki ibunya manakala syurga isteri adalah apabila taatkan suaminya. Taat di sini bererti patuh kepada perintah dan kehendak suami kecuali apabila suami menyuruh melakukan dosa. Ia menduduki tempat kedua selepas taat kepada Allah dan Rasul.

iii) Ketaatan isteri berkait rapat dengan keperibadian suami di mana kuasa suami bukan terletak pada kekuatan fizikalnya tetapi terletak pada iman, ilmu dan kesabarannya. Dengan demikian barulah kepimpinannya menjadi lebih mantap dan dihormati isteri.

iv) Kunci kerukunan rumah tangga adalah persefahaman antara suami isteri. Oleh itu Islam telah menyarankan bahawa dalam mencari isteri idaman hendaklah dari kalangan wanita yang mempunyai empat ciri seperti berketurunan baik, elok paras rupanya, berharta, dan kuat pegangan agamanya. Namun yang perlu diutamakan adalah yang solehah (beriman) agar mudah untuk dididik dan beberapa masalah rumah tangga dapat dielakkan seperti isteri nusyuz dan sebagainya.

v) Setiap wanita Islam hendaklah menyedari tentang hak-haknya yang telah digariskan oleh syarak agar tidak berlaku kekeliruan dalam mentaati suami sehingga menjadi mangsa penderaan oleh suami yang tidak bertanggungjwab. Oleh itu seorang isteri yang solehah adalah yang mencakupi erti kata wanita yang berilmu dan beriman. Dengan demikian rumah tangga akan sentiasa aman dan bahagia.

Sumber : Jabatan Kemajuan Islam Malaysia
Tag :

Aktor Winter Sonata Bunuh Diri


SEOUL: Pelakon dan penyanyi popular Korea Selatan Park Yong-Ha, 33, ditemui tidak bernyawa dan dilaporkan membunuh diri pagi tadi.

Tubuhnya ditemui di kediamannya di Nonhyung-dong, Seoul oleh ibunya sendiri.

Laporan Yonhap News hari ini melaporkan sebelum membunuh diri, pelakon Winter Sonata itu sempat mengirimkan SMS kepada ayahnya yang sedang bertarung dengan sakit kanser perut.

SMS yang dihantar itu berbunyi: "I'm Sorry. I'm Sorry". Namun begitu dia tidak meninggalkan sebarang surat perpisahan.

Menurut pihak polis Metropolitan Seoul, Park membunuh diri dengan menggantungkan dirinya menggunakan kabel charger telefon bimbit.

Bagaimanapun, motif tindakannya membunuh diri itu masih tidak diketahui lagi. Pihak polis masih lagi melakukan penyelidikan lebih lanjut tentang tragedi tersebut.

Park memulakan kerjaya seninya bermula pada tahun 1994. Namun, namanya mula melonjak di Korea dan Jepun setelah membintangi drama bersiri Winter Sonata pada 2002.

Selepas itu, Park turut membintangi tiga buah filem. Yang terakhir adalah The Scam yang telah ditayangkan pada 2009.

Tidak hanya setakat itu, Park juga popular sebagai penyanyi. Selain melancarkan beberapa album di Koria dan Jepun. Dia juga pernah memenangi beberapa anugerah seperti Japan Gold Disc Awards bagi kategori Artis Asian Terbaik, Lagu Sepanjang Tahun serta Anugerah Istimewa Japan-Korea Friendship Year 2005.

Disebabkan kematian mengejut itu, banyak pihak telah menyuarakan rasa khuatir mereka terhadap kes bunuh diri di Korea Selatan.

Negara tersebut telah mencatatkan kadar kes bunuh diri yang semakin meningkat sejak beberapa tahun kebekalakangan ini.

Pada 2 Oktober 2008, artis terkenal Choi Jin-Sil juga ditemui telah menggantungkan diri di bilik mandi rumahnya. Sebelum itu, pada 8 September 2008, suaminya, Ahn Jae-hwan yang merupakan pelawak terkenal ditemui mati di dalam keretanya.

Tubuh Choi Jin-Sil telah ditemui oleh adik lelakinya, Choi Jin-yeong. Dia yang turut melibatkan diri sebagai aktor dan penyanyi kemudian telah mengambil keputusan untuk membunuh diri pula pada 29 Mac lalu.

Kematian Choi Jin-yeong itu dipercayai berpunca akibat daripada rasa tekanan dan depresi setelah kematian kakak tersayangnya.

- MSTAR
Tag : , ,

Bos FIFA minta maaf

JOHANNESBURG - Presiden Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA), Sepp Blatter (gambar) telah meminta maaf kepada England dan Mexico yang menjadi mangsa kesilapan pengadil perlawanan sehingga menyebabkan keduadua negara itu tersingkir awal daripada saingan Piala Dunia 2010.

Blatter juga menjelaskan bahawa FIFA bersedia membuka semula proses perdebatan mengenai isu penggunaan tekno- logi video dalam kempen Piala Dunia akan datang.

"Biasanya kita akan akan mengecam sekiranya ada bukti jelas mengenai kesila- pan yang dilakukan pengadil," kata Blatter kelmarin.

Beliau juga menjelaskan, kredibiliti FIFA akan terjejas sekiranya tidak mempertim- bangkan semula cadangan penggunaan teknologi tersebut pada mesyuarat panel badan induk itu di Wales bulan depan.

"Selepas menyaksikan semula beberapa insiden yang berlaku membabitkan perlawanan antara England dan Jerman serta Argentina dan Mexico, kami akan membuka semula isu mengenai penggunaan teknologi ini. Itu sudah pasti," katanya lagi.

Blatter menambah, beliau telah meminta maaf kepada pegawai pasukan England dan Mexico selepas perlawanan tersebut.

"Pegawai pasukan England hanya berkata terima kasih manakala pegawai pasu- kan Mexico pula hanya menganggukkan kepala sahaja.

"Saya faham mereka tidak gembira dengan situasi itu. Ia bukanlah satu pengadi- lan yang bertaraf lima bintang."

Terdahulu, perdebatan mengenai penggunaan teknologi dalam bola sepak kembali hangat diperkatakan.

Semuanya gara-gara kesilapan pengadil ketika perlawanan antara England dan Jerman serta Argentina dan Mexico pada aksi pusingan kedua.

Carlos Tevez dilihat berada dalam kedu- dukan ofsaid ketika menjaringkan gol pertama Argentina sewaktu menewaskan Mexico 3-1 kelmarin.

Gol penyamaan Frank Lampard ketika England tewas 1-4 kepada Jerman, Ahad lalu pula tidak dikira biarpun bola sudah melepasi garisan gol.

- AP
Tag : ,

Sebab siaran Piala Dunia lewat

LONDON - Ketika perlawanan bola sepak Piala Dunia 2010 dari Afrika Selatan dan Kejohanan Tenis Wimbledon di sini menguasai televisyen di rumah, pejabat dan kedai makan, timbul persoalan kenapakah terdapat televisyen yang siaran secara langsung lebih awal daripada televisyen lain, lapor sebuah akhbar semalam.

Jawapannya terletak pada televisyen yang sedang ditonton dan cara siaran itu diterima.

Penyebab paling lazim ialah kelewatan dalam aspek menukar kod data digital.

Di rumah, peralatan digital mengandungi perisian yang mentafsir kod data isyarat siaran.

Maksudnya, semakin banyak perincian dalam siaran, maka lebih banyak masa diperlukan untuk proses mentafsir kod.

Justeru, penonton yang menonton menerusi isyarat analog atau menggunakan aerial yang dipasang terus ke televisyen biasanya akan memperoleh siaran langsung lebih awal.

Oleh itu, mereka yang menonton siaran lansung pada televisyen analog lama, siarannya adalah beberapa saat lebih pantas.

Berbanding televisyen berdefinisi tinggi, masa lebih banyak diperlukan untuk mentafsir kod siaran yang berkualiti tinggi. Sementara itu, mereka yang menonton siaran sukan secara dalam talian terpaksa berdepan dengan sedikit kelewatan kerana isyarat perlu melalui alamat protokol Internet atau lebih dikenali dengan panggilan IP.

- Agensi
Tag : ,

JPA perkenal program mentor

Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) memperkenalkan program mentor menti bagi pegawai lantikan baru dan pegawai yang dinaikkan pangkat bagi membangun dan meningkatkan kompetensi kerja dan peribadi pegawainya dalam jangka panjang, berkuat kuasa bulan ini.

Timbalan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam (Bahagian Operasi), Datuk Dr Ismail Alias, berkata pelaksanaannya adalah susulan kejayaan program perintis mentor–menti membabitkan sebahagian pegawai kerajaan yang dijalankan dua tahun lalu.

Pelaksanaannya dibuat mengikut Surat Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 8 2010 yang dikeluarkan 18 Jun lalu iaitu Panduan Pelaksanaan Pementoran Dalam Pengurusan Sumber Manusia Sektor Awam.

“Program perintis itu berjaya membentuk pegawai dan kakitangan yang lebih berkeyakinan, mudah menyesuaikan diri, pengurusan kerja yang teratur dan memudahkan sistem penyampaian sektor awam.

“Pencapaian itu mendorong JPA merangka program mentor-menti yang lebih terperinci dan sistematik membabitkan pegawai dan kakitangan mengikut kriteria ditetapkan, termasuk menyediakan garis panduan dan sistem penilaian bagi membantu meningkatkan mutu program dari semasa ke semasa,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Ismail berkata, program itu yang akan dipantau Bahagian Pengurusan Psikologi JPA membabitkan tempoh masa enam hingga 12 bulan dengan jumlah masa terkumpul bagi setiap menti berurusan dengan mentor adalah enam jam.
“Program ini boleh membantu pegawai awam untuk lebih bertanggungjawab dan membantu kakitangan baru untuk melaksanakan tugas dengan penuh dedikasi,” katanya.

Program itu adalah pendekatan JPA untuk memberi bimbingan, sokongan dan bantuan dengan menerapkan elemen psikologi dan kaunseling secara profesional oleh mentor kepada menti bertujuan meningkatkan pembangunan dan kompetensi profesional, budaya, peribadi dan sosial pegawai lantikan baru dan yang dinaikkan pangkat.

Pekeliling itu menyebut, pementoran adalah perhubungan yang dibina antara mentor dan menti dengan mentor berkongsi ilmu, nilai dan pengalaman, memberitahu keputusan dan bertindak berdasarkan idea yang dihasilkan, sementara menti dapat mempelajari ilmu, nilai dan pengalaman dan memindahkannya dalam realiti pekerjaan dan kehidupan.

- BERITA HARIAN
Tag :

Pendidikan Teknik, vokasional dipertingkatkan

Kementerian Pelajaran akan meningkatkan pengambilan pelajar pendidikan teknik dan vokasional kepada 20 peratus menjelang 2015 berbanding 10 peratus buat masa ini.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi, berkata pengambilan dilaksanakan secara berperingkat dan bagi memenuhi keperluan itu, kementerian menambah tiga lagi sekolah menengah vokasional dalam Rancangan Malaysia Kesembilan dan Rancangan Malaysia Kesepuluh.

Katanya, program pendidikan teknikal dan latihan vokasional (TEVT) diperkasakan menerusi empat strategi utama iaitu membangunkan tenaga pengajar secara efektif, memperkasakan kurikulum, meningkatkan pengajaran selaras keperluan industri dan memperkemaskan penyampaiannya.

“Pendidikan TEVT diperkasakan dengan mengambil guru tambahan berkemahiran secara terbuka dan jumlahnya ditambah sehingga 10,000 dalam tempoh berkenaan.

”Usaha ini selaras petunjuk prestasi utama kementerian yang bercadang meningkatkan 100 peratus kemasukan pelajar teknik dan vokasional.

“Kursus baru turut diperkenalkan iaitu ekuin, kemahiran pesawat (aviation) dan marin,” katanya pada mesyuarat perancangan transformasi pendidikan bahagian pendidikan teknik vokasional di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Penambahan itu kata beliau, pastinya meningkatkan kemahiran teknikal dalam kalangan tenaga kerja tempatan yang menjurus ke arah negara berpendapatan tinggi.
Mohd Puad berkata, pelaksanaan bermula dengan melantik Jabatan Pembangunan Kemahiran sebagai agensi membangun dan menyeragamkan kurikulum TEVT mulai 2011.

Pengstrukturan semula kurikulum sedia ada katanya, bertujuan memastikan kurikulum baru memenuhi piawaian minimum.

“Penambahan jumlah pelajar mengikut program berasaskan kemahiran dan teknikal itu meningkatkan purata Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan negara pada kedudukan 28 peratus berbanding 23 peratus sekarang.

“Proses mengarusperdanakan pendidikan TEVT dilaksanakan mengambil kira usaha mengubah persepsi masyarakat supaya mereka menjadikan program pendidikan berkenaan sebagai pilihan utama,” katanya.

- BERITA HARIAN
Tag :

Perbankan Islam dibenar laksana denda lewat

Majlis Penasihat Syariah Bank Negara Malaysia memutuskan bahawa bank yang menyalurkan pembiayaan di bawah perbankan Islam boleh mengenakan ta’widh atau bayaran ganti rugi terhadap peminjam yang lewat membayar balik pembiayaan yang diberikan.

Bank Negara dalam kenyataannya semalam berkata, ta’widh atau ganti rugi itu boleh dikenakan bagi kelewatan pembayaran balik pembiayaan yang dibuat berasaskan kontrak jual beli, pembiayaan sewa beli serta qard atau hutang.

Katanya, keputusan itu dibuat dalam mesyuaratnya yang ke-95 pada 28 Januari lalu.

“Ta’widh itu bagaimanapun hanya boleh dikenakan selepas tamat tempoh melunaskan hutang yang dipersetujui kedua-dua pihak,” katanya.

Bank Negara berkata, jumlah bayaran ta’widh yang diterima itu boleh diambilkira oleh bank sebagai pendapatan bagi menggantikan kerugian sebenar yang ditanggung.

Mengikut kenyataan bank pusat itu lagi, sejajar dengan keperluan menjaga kepentingan umum serta memastikan keadilan terhadap pembiaya dan pelanggan, majlis itu turut memutuskan bank yang menyalurkan pembiayaan di bawah perbankan Islam kini dikehendaki memberikan ibra’ atau rebat kepada pelanggan yang melunaskan hutangnya lebih awal.
Bagi mengelak ketidakpastian berhubung hak pelanggan untuk menerima ibra’ daripada institusi perbankan, pemberiannya perlu dimasukkan sebagai salah satu klausa dalam dokumentasi undang-undang pembiayaan berkenaan, katanya.

“Penentuan formula ibra’ ini akan diselaraskan Bank Negara,” tegas kenyataan itu.

Sementara itu, bagi mengelak berlaku kes pelanggan tidak melunaskan hutang bagi kontrak yang dibuat secara Islam, Bank Negara berkata, majlis itu turut membenarkan pengenaan caj pembayaran lewat oleh bank merangkumi konsep gharamah (denda atau penalti) serta ta’widh.

Katanya, gharamah bagaimanapun tidak boleh diambil kira sebagai pendapatan bank terbabit dan perlu disalurkan kepada badan kebajikan.

“Bagi melindungi kepentingan pelanggan, pengenaan caj pembayaran lewat itu harus mengambil kira keupayaan kewangan pelanggan. Kadar maksimum bagi gharamah dan ta’widh yang boleh dikenakan pula akan ditentukan Bank Negara,” katanya.

Bank Negara berkata, tarikh melaksanakan resolusi berkaitan ibra’ dan mekanisme caj pembayaran lewat itu bakal ditentukan dalam garis panduan yang akan dikeluarkan kelak.

- BERITA HARIAN
Tag : ,

Kamus Al-Quran bantu pertingkat pemahaman tafsiran


JUDUL: Kamus Al-Quran Rujukan Lengkap Kosa Kata dalam al-Quran
PENERBIT: PTS Islamika Sdn Bhd
PENGULAS: Hasliza Hassan

HARGA: RM95 (Semenanjung Malaysia), RM98 (Sabah dan Sarawak) MEMBACA al-Quran, mengetahui makna seterusnya memahami mesej disampaikan ayat yang dibaca pasti memberi kepuasan kerana dapat mendalami wahyu Allah dan menterjemahkan dalam bentuk amalan.

Tidak dinafikan ada al-Quran terjemahan boleh membantu memahami isi kandungan al-Quran, tetapi ada kalanya, terjemahan perkataan lebih kepada makna literal sedangkan ada perkataan digunakan sebagai kiasan.

Oleh itu, mengetahui kosa kata dalam al-Quran boleh menjadi bonus memandangkan mukjizat diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW itu adalah buku rujukan lengkap untuk umat Islam dan manusia mencapai kejayaan hidup di dunia seterusnya akhirat.

Buku Kamus Al-Quran Rujukan Lengkap Kosa Kata dalam al-Quran menyenaraikan makna perkataan yang bersesuaian dengan penggunaannya dalam pelbagai bentuk selain menyenaraikan bilangan perkataan diulang dalam al-Quran.
Buku ini turut menjelaskan makna lafaz al-Quran dengan kaedah penafsiran ditetapkan sarjana tafsir bersandarkan sebab atau tujuan turunnya ayat supaya perkataan dapat difahami dengan lebih tepat termasuk makna yang tersirat.

Tambahan, dalam perkembangan masyarakat hari ini semakin cenderung mencari bukti serta sokongan daripada al-Quran, ada kalanya tafsiran yang dilakukan tidak atau kurang tepat disebabkan tidak mendalami sepenuhnya tafsiran ayat dan perkataan digunakan.

Hakikatnya, al-Quran sebagai manual panduan cara hidup umat keseluruhannya perlu diteliti dan didalami dengan berkesan supaya apa yang diajarkan dapat dilaksanakan mengikut peraturan sebenarnya.

Al-Quran mengandungi ilmu yang luas dan buku Kamus Al-Quran Rujukan Lengkap Kosa Kata dalam al-Quran boleh dikatakan kunci yang akan membuka pintu ke arah membantu umat memperoleh hasil terbaik.
Tag : ,

Awan berbentuk jenazah di Kota Bharu

on Tuesday, June 29, 2010


KOTA BHARU - Dua anggota tentera di sini terkejut apabila terlihat kepulan awan yang berbentuk seperti jenazah yang dikafan berdekatan Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra awal pagi semalam.

Kedua-dua mereka, Penolong Pengawal Gudang Peluru, Koperal Mahiran Che Taib, 33, dan Koperal Suhaimi Mahsan, 38, dari Kem 21 Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) Pengkalan Chepa di sini mendakwa melihat objek itu pada pukul 6.40 pagi.

Menurut Mahiran, dia melihat kepulan awan berbentuk aneh itu selepas menunaikan sembahyang Subuh di surau kem tersebut.

"Ketika itu saya berjalan keluar dari surau untuk meneruskan tugas di balai pengawal dan menjenguk rakan yang bertugas di menara kawalan di kem tersebut.

"Kemudian rakan saya (Suhaimi) tunjuk isyarat menggunakan tangan supaya melihat ke langit kerana terdapat objek berbentuk jenazah setinggi lebih satu meter dan ia seolah-olah sedang bergerak turun dari langit," katanya ketika ditemui di sini semalam.

Selain itu, Mahiran pula berkata, kepulan awan yang berbentuk seperti kalimah syahadah juga kelihatan di atas objek tersebut.

- KOSMO!
Tag : ,

World Cup FIFA 2010 Result (Second Round) - 29 June 2010

Paraguay 0 - 0 Japan
(0 - 0 after extra time)
Penalties : Paraguay 5 - 3 Japan
* Paraguay qualified to the quater finals

(63' D.Villa) Spain 1 - 0 Portugal
* Spain qualified to the quater finals (Paraguay vs Spain)
Tag :

Bekalan gula ditambah 15 peratus lagi

Kerajaan akan menambah 15 peratus lagi bekalan gula kepada pemborong dan peruncit di seluruh negara mulai Khamis ini sehingga September, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Beliau berkata, penambahan stok bekalan itu bagi menghadapi permintaan yang tinggi dan menampung keperluan di musim perayaan.

"Kita anggar tambahan bekalan ini cukup untuk menampung keperluan khususnya menjelang bulan puasa ini," katanya ketika menggulung perbahasan Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK10) bagi kementerian itu di Dewan Rakyat, hari ini.

Pada awal bulan ini, kementerian menambah bekalan gula sebanyak lima peratus bagi menampung keperluan semasa.

Ismail Sabri berkata, bagi memastikan bekalan gula sentiasa mencukupi, kerajaan melantik persatuan berkaitan untuk membekal dan mengagihkan bekalan gula kepada anggotanya.

"Misalnya kita benarkan Kesatuan Industri Kecil Sederhana (IKS) untuk mewujudkan syarikat pemborong gula, untuk diagihkan kepada ahlinya. Bagi kedai serbaguna 7Eleven pula, kita bekalkan secara terus kepada mereka," katanya.

Ismail Sabri juga meminta pihak yang berhadapan dengan masalah kekurangan bekalan gula di kawasan mereka supaya membuat laporan kepada kementerian itu supaya tindakan segera boleh diambil.

Beliau berkata, kementerian juga menyediakan Bilik Gerakan Isu Gula yang beroperasi dari pukul 8 pagi hingga 10 pagi.

"Jika ada masalah gula, laporkan kepada jabatan berdekatan supaya kita boleh ambil tindakan, bukannya berbincang sama sendiri atau pergi kepada media," katanya.

Menjawab persoalan mengenai subsidi barang keperluan, Ismail Sabri berkata subsidi kerajaan bagi barang keperluan seperti gula bagi tempoh Januari hingga bulan lalu adalah sebanyak RM408 juta.

"Bagi tepung gandum pula sebanyak RM39 juta dalam tempoh masa yang sama manakala subsidi untuk produk petroleum mencecah RM3.69 bilion bagi tempoh Januari hingga April 2010.

"Ini secara tidak langsung menunjukkan bahawa kerajaan amat prihatin terhadap kesusahan yang bakal dihadapi rakyat sekiranya tiada bantuan subsidi diperuntukkan untuk barang-barang berkenaan," katanya.

- Bernama
Tag :

Laman web cari pembantu rumah

Orang ramai yang mempunyai kesukaran mendapatkan pembantu rumah atau ingin menawarkan khidmat dalam sektor itu kini boleh berbuat demikian menerusi lamanweb www.oranggaji.com

Laman web itu, yang dibangunkan oleh Homeneed Services Sdn Bhd, memberi peluang kepada bakal majikan mengiklankan perkhidmatan yang mereka inginkan manakala pemberi khidmat pula boleh mengiklankan khidmat yang mereka tawarkan.

Pengarah Urusannya Nazari Zain berkata perkhidmatan ini terbuka kepada lelaki atau perempuan berumur 18 tahun ke atas dan tiada bayaran dikenakan.

"Kami percaya ramai penganggur seperti pelajar lepasan sekolah, institusi pengajian tinggi boleh mendapat manfaat daripada usaha ini.

"Suri rumah dan ibu tunggal juga dipelawa kerana khidmat boleh diberikan secara datang dan balik pada hari dan masa yang dipilih," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau berkata laman web itu merupakan satu alternatif untuk membantu majikan yang menghadapi masalah mendapatkan pembantu rumah bagi menjaga kanak-kanak, menjaga warga emas atau yang sakit.

Nazari berkata laman web itu turut menawarkan khidmat seperti tukang kebun, pemandu, membayar bil, bidan, membasuh tangki air dan menjaga wanita lepas bersalin.

Bagi pemberi khidmat pula, beliau berkata mereka boleh mengiklankan jenis khidmat yang ingin mereka tawarkan beserta bayaran yang dipohon sama ada mengikut jam, sehari atau bulan.

"Laman web ini kian diminati oleh majikan kerana kami amat fokus kepada membantu mencari pengurus untuk keluarga di Malaysia tambah-tambah lagi semakin ramai yang mencari rakyat tempatan untuk diberi kerja," katanya.

- Bernama
Tag : , ,

Amaran Khaled: Jangan Buli Pelajar Baru

Semua pentadbiran institusi pengajian tinggi diarahkan supaya memastikan tidak berlaku kejadian buli atau ragging di tempat masing-masing terutamanya menjelang kemasukan pelajar baru tidak lama lagi.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Khaled Nordin menegaskan, minggu orientasi yang akan dikendalikan oleh pelajar senior mesti dipantau oleh pengurusan universiti bagi mengelakkan perkara tidak diingini berlaku nanti.

“Berdasarkan kejadian di Maktab Tentera Diraja (MTD) baru-baru ini, kita tidak akan bertolak ansur dengan apa juga unsur ragging dan berharap ia tidak akan berlaku semasa minggu suai kenal. Ia mesti dielakkan.

“Pihak pentadbiran universiti mesti bertanggungjawab sepenuhnya dan memastikan perkara itu tidak berlaku," tegasnya ketika dihubungi di sini hari ini.

Khaled berkata, tujuan utama orientasi ialah untuk memperkenalkan suasana baru mereka, bukan membuli pelajar-pelajar baru terbabit.

“Semua mesti sedar dengan tanggungjawab ini,” jelas beliau.

Beliau memberi amaran berkenaan beberapa hari sebelum bermulanya minggu orientasi di semua intitusi pengajian tinggi awam (IPTA) pada 4 Julai ini.

Lebih 40,000 pelajar baru dijangkakan memulakan pengajian ijazah mereka di 20 IPTA di seluruh negara tahun ini iaitu 0.38 peratus kenaikan berbanding dengan kemasukan tahun lalu.

Sementara beribu-ribu pelajar akan mendaftar di pelbagai pusat pengajian tinggi swasta.

Khamis lalu Mohammad Naim Mustaqim Mohamad Sobri, 16, yang dipercayai dibuli dan didera meninggal dunia di Pusat Perubatan Angkatan Tentera di Kem Sungai Besi selepas tidak sedarkan diri.

Sehari selepas itu, polis menahan kelima-lima pelajar tingkatan lima maktab itu itu bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan iaitu bagi kesalahan membunuh, yang membawa hukuman mati mandatori.

Sementara itu, Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek meminta institusi akademik mengharamkan ragging sepenuhnya dan bertindak segera ke atas mana-mana pelajar terlibat.

Dalam pada itu, Ketua Pemuda MCA, Datuk Dr Wee Ka Siong berkata, pengetua dan warden asrama perlu bertanggungjawab jika berlaku kejadian buli di tempat mereka.

Katanya, mereka perlu memberi penerangan kepada pelajar-pelajar senior sebelum bermulanya semester baru dan menggariskan peraturan bagi mencegah mereka membuli pelajar baru.

“Mereka perlu beritahu pelajar apa yang boleh dan tidak sebelum bermulanya semester baru.

“Jika berlaku buli, mereka perlu memutuskan apakah hukuman yang sesuai kepada pelajar yang tidak patuh berdasarkan kesesuaian situasi,” katanya.

- MSTAR
Tag : ,

Pengangguran: Majikan Jangan Hanya Utamakan Ijazah

Masalah pengangguran di kalangan graduan di negara ini mampu diselesaikan sekiranya majikan tidak hanya menumpukan kepada kelulusan yang dimiliki oleh siswazah di negara ini.

Sebaliknya, majikan perlu memberikan keutamaan kepada produktiviti yang dapat dihasilkan disamping kesesuaian calon itu bagi sesuatu pekerjaan.

Menteri Sumber Manusia, Datuk S Subramaniam, berkata masalah berpunca daripada bidang pengajian yang diambil oleh para graduan kerana kursus berkenaan bukan daripada bidang yang mempunyai permintaan yang tinggi daripada pasaran.

"Masalah itu sedang diatasi dengan pengambilan graduan yang tidak hanya ditumpu kepada kelulusan calon, tetapi lebih kepada produktiviti dan kesesuaian calon," katanya menjawab soalan William Leong Jee Keen (PKR-Selayang) yang bertanya mengenai jumlah dan punca graduan menganggur di negara ini.

Subramaniam berkata, mengikut statistik Kementerian Pengajian Tinggi (KPT), jumlah siswazah yang gagal mendapat pekerjaan selepas enam bulan menamatkan pengajian adalah kira-kira 30,000 orang.

Sehubungan itu, beliau berkata bagi meningkatkan keboleh pekerjaan graduan, kementerian melalui Pembangunan Sumber Manusia sudah melaksanakan Program Kebolehpekerjaan Graduan dengan memberi nilai tambah sebelum memasuki pasaran pekerjaan terutama dalam bidang latihan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) yang diperlukan bagi perkhidmatan berpendapatan tinggi.

"Seramai 1,000 graduan akan dilatih di bawah skim ini dengan bantuan kewangan berjumlah RM10.5 juta," katanya.

Selain itu, Subramaniam berkata, beberapa program khas turut diadakan oleh kementerian lain termasuk Program Peningkatan Skim Perindustrian oleh Kementerian Kewangan, Skim Pengurusan Kebolehpekerjaan Graduan (GEMS) oleh Khazanah Nasional Berhad dan Program Penyumberan Proses Perniagaan dan Program Latihan SME-Universiti oleh KPT.

- MSTAR
Tag :

Adakah Pemandu Takut Dengan Saman Lalu Lintas?

Pemandu yang ingkar terhadap undang-undang lalu lintas sudah tentu biasa dengan perkataan 'saman trafik'.

Kenapa perlu pihak berkuasa mengeluarkan saman itu terhadap mereka yang tidak mematuhi undang-undang jalan raya. Jawapannya cukup mudah.

Menurut Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR), saman dan denda kesalahan lalu lintas mempunyai peranan sendiri.

"Ia untuk memastikan pemanduan teratur dan berhemah. Satu lagi objektifnya ialah mengurangkan kadar kemalangan jalan raya".

STATISTIK Pemandu yang melanggar peraturan boleh dikenakan saman atau denda oleh polis, pegawai penguatkuasa Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan warden trafik pihak berkuasa tempatan.

Tanpa saman terhadap pesalah lalu lintas, sudah tentu angka kemalangan di seluruh negara akan meningkat dan ini boleh dibuktikan melalui statistik.

Menurut polis dan JKJR, terdapat 6,218 kemalangan maut pada tahun 2009, yang paling tinggi dalam masa sembilan tahun dari tahun 2000.

Bagi tahun 2000, terdapat 5,440 kemalangan maut diikuti jumlah l5,230 bagi tahun 2001.

Bagi tahun 2002 pula, jumlah kemalangan ialah 5,378 diikuti dengan 5,634 bagi 2003, 5,674 (2004), 5,604 (2005), 5,711 (2006), 5,672(2007) dan 5,952 (2008).

Bagi mereka yang terbunuh dalam kemalangan jalan raya, jumlah untuk tahun 2009 merupakan yang paling tinggi iaitu 6,745. Selain tahun 2009, rata-rata angka kematian disebabkan kemalangan jalan raya adalah tinggi dari tahun 2000 hingga 2008.

Bagi tahun 2000, jumlah kematian ialah 6,035 diikuti 5,854 bagi tahun selepasnya. Pada tahun 5,891 (2002), 6,286 (2003), 6,228 (2004), 6,188 (2005), 6,287 (2006), 6,282 (2007) dan 6,527 pada 2008.

Bagi tahun 2009, Johor mencatat jumlah kematian paling tinggi dalam kemalangan iaitu 1,060 diikuti Selangor (976), Perak (829), Kedah (550), Pahang (512), Kelantan (453), Pulau Pinang (395), Negeri Sembilan (377), Terengganu (348), Sabah (345), Sarawak (332), Melaka (248), Kuala Lumpur (230) dan Perlis (90).

SAMAN Menurut aktivis sosial Fatimah Mansur, sesetengah pemandu Malaysia tidak peduli jika mereka dikenakan denda bagi kesalahan jalan raya.

"Kadang kala, pemandu kenderaan tidak hirau jika mereka melanggar had laju dan juga melakukan kesalahan lalu lintas yang lain. Mereka tidak kisah sama ada kena saman atau memandu dengan membahayakan diri sendiri dan juga orang lain.

"Bagi yang lain pula, apalah RM30 atau lebih untuk bayar saman lalu lintas jika mereka boleh membelanjakan lebih daripada RM200 bila makan di restoran eksklusif," kata beliau.

Menurut Fatimah, sikap pemandu juga merupakan faktor yang penting.

"Sesetengah mereka yang dikenakan saman lalu lintas sanggup tunggu hingga ke hari erakhir untuk menyelesaikan saman mereka walaupun mereka punya masa dan wang untuk menjelaskannya lebih awal," kata beliau.

OPS SIKAP Pihak polis menjalankan sebanyak 15 'Ops Sikap' di antara tahun 2001 dan 2008.

(Ops Sikap ialah operasi keselamatan trafik yang dilancarkan oleh Polis Diraja Malaysia bagi menjamin keselamatan jalan raya di seluruh negara pada musim perayaan seperti Aidilfitri, Deepavali, Hari Krismas dan Tahun Baru Cina).

Dalam Ops Sikap 1 yang dijalankan dari 9 Disember hingga 23 Disember 2001, terdapat 9,014 kemalangan dengan 155 kematian. Dalam setiap Ops Sikap yang selanjutnya angka kematian tidak pernah turun dari tahap 150 kecuali pada Ops Sikap XIV (operasi khas) yang mana kematian cuma 22.

Dalam Ops Sikap II (5 Februari-19 Februari 2002) terdapat 183 kematian.

Dalam operasi Ops Sikap selanjutnya yang dijalankan pada musim perayaan dari hujung 2002 hingga awal Januari 2008 (Ops Sikap III hingga Ops Sikap XV), jumlah kematian dalam kemalangan masing-masing 253, 153, 207, 169, 173, 161, 211, 205, 213, 192, 202, 22 dan 192. KENAPA LEBIH BANYAK KEMALANGAN Menurut polis, insiden kemalangan semasa 'balik kampung' di musim perayaan lebih tinggi.

"Dengan itu, maka tinggilah juga risiko terjadinya kemalangan jalan raya," kata seorang pegawai polis trafik.

Menurut statistik JKJR dan polis, jumlah kemalangan jalan raya paling tinggi di jalan persekutuan dan bandaran.

"Hanya 20 peratus mereka yang mati ialah yang dalam kumpulan 'balik kampung' di musim perayaan. Selebihnya merupakan penduduk tempatan di kawasan masing-masing," katanya.

Kenapa sedemikian?

"Biasanya penduduk setempat seperti di kampung-kampung tidak mengamalkan ciri-ciri keselamatan terutama penunggang dan pembonceng motosikal.

"Anda pasti akan terlihat mereka menaiki motosikal tanpa topi keledar dan anak-anak kecil serta wanita berusia menunggang motosikal. Sudah tentu mereka tidak mempunyai lesen.

"Dulu, jika mereka langgar lampu isyarat merah, mereka tidak akan langgar sesiapa tapi bila kenderaan mula banyak balik kampung, sudah tentu akan terjadi kemalangan jika pemandu masih gagal menghormati undang-undang jalan raya," tambah beliau.

- BERNAMA
Tag : ,

Pos Malaysia Keluar Setem Definitif Siri Taman Bunga Kebangsaan


Pos Malaysia Berhad akan mengeluarkan koleksi baru setem-setem definitif siri taman bunga kebangsaan, Khamis ini sempena tarif baru pos.

Penolong Kanan Pengurus Setem dan Filateli Diyana Lean Abdullah berkata setem-setem yang bertemakan bunga-bungaan taman dijual dengan harga dari 30sen hingga RM1 sekeping.

"Pilihan setem itu terbahagi kepada lapan jenis bunga-bungaan seperti Kembang Pagi, Bunga Kertas, Bunga Raya dan dua reka bentuk baru, Bunga Tasbih (Canana oriental) dan Bunga Cempaka (Allamanda cathartica)," katanya semasa previu media mengenai setem-setem itu di Galeri Setem di Kompleks Dayabumi di sini hari ini.

Katanya setem-setem definitif itu dikeluarkan dalam siri kebangsaan dan negeri menjadikannya setem definitif kebangsaan keenam.

"Pos Malaysia juga akan menjual setem-setem hari pertama khas mengandungi sampul surat dengan enam jenis setem di atasnya. 40,000 set setem ini hanya boleh didapati pada hari pertama dan berharga RM7.10 setiap satu," katanya. Bagaimanapun, baki setem-setem bagi koleksi terdahulu (siri burung) akan terus dijual dan tidak akan dicetak semula.

Diyana berkata respons daripada para pengumpul masih menggalakkan sehingga hari ini.

"Ramai beranggapan bahawa setem sudah tidak relevan lagi tapi tidak bagi para pengumpul kerana mereka sentiasa bersemangat untuk mendapatkan koleksi baru," katanya.

Pengeluaran koleksi setem baru adalah bagi memeriahkan Malaysia sebagai syurga bagi pemandangan menarik dan daya tarikan.

"Bunga-bungaan yang cantik dapat menyentuh perasaan keakraban di kalangan rakyat Malaysia kerana bunga-bungaan ini biasanya kelihatan di taman-taman awam," kata Pengarah Urusan Kumpulan Pos Malaysia Berhad, Datuk Syed Faisal Albar dalam satu kenyataan.

Adalah dianggarkan bahawa lebih 15,000 spesies pokok bunga tumbuh di Malaysia termasuk kira-kira 2,000 jenis pokok seperti palma dan orkid.

- BERNAMA
Tag :

Bumbung stadium runtuh belum dibersih


Menteri Besar Terengganu Datuk Ahmad Said sekali lagi melahirkan rasa kecewa kerana kerja-kerja pembersihan runtuhan bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin di Kuala Terengganu, masih belum dijalankan.

Sehingga ini, beliau berkata masih belum ada sebarang maklumat berhubung kerja-kerja pembersihan runtuhan itu daripada Jabatan Kerja Raya (JKR).

"Saya tak tahulah, JKR yang buat penilaian dan mengeluarkan tender. Saya difahamkan ramai sangat yang masuk untuk mendapatkan kerja-kerja pembersihan itu sehingga 40 kontraktor.

"JKR ada penilaiannya sendiri melalui lembaga tendernya. Kalau saya, senang saja pilih yang murah untuk jimat kos. Nak nilai apa yang lama sangat sehingga lima dan enam bulan belum selesai lagi. Sayapun rasa malu juga," katanya selepas majlis penyerahan E-Book kepada pelajar kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Batu Buruk di Kuala Terengganu.

Ahmad berkata demikian ketika ditanya mengenai kerja-kerja pembersihan bumbung stadium yang runtuh pada 2 Jun tahun lalu masih terbengkalai sehingga kini walaupun laporan kertas siasatan tentang punca kejadian itu diumumkan oleh kerajan negeri April lepas.

Stadium berharga kira-kira RM292 juta itu runtuh setahun selepas ia siap dibina untuk kejohanan Sukan Malaysia (Sukma) ke-12 pada 2008.

Ahmad berkata pada September ini, kerajaan negeri merancang untuk mengadakan program perhimpunan 40,000 remaja seluruh Terengganu di stadium itu dan sehubungan itu, beliau berharap kerja-kerja pembersihan dilakukan secepat mungkin.

"Saya dah beritahu supaya buat cepat. Kalau mereka buat kerja betul-betul dalam tempoh sebulan boleh siap dan boleh digunakan untuk perhimpunan remaja berkenaan," katanya.

Jika kerja-kerja pembersihan runtuhan itu belum juga dilakukan, Ahmad berkata program perhimpunan remaja "terpaksa diadakan di luar stadium itu".

- Bernama
Tag : ,

Jet Israel dilarang terbang di Turki

ANKARA - Turki menutup ruang udaranya daripada digunakan sejumlah pesawat tentera Israel, laporan agensi berita Anatolia semalam.

Tindakan itu dibuat ekoran sebuah kapal bantuan kemanusiaan milik Turki ke Gaza diserang oleh anggota-anggota komando Israel mengakibatkan sembilan orang warga Turki terbunuh pada 31 Mei lalu. Namun larangan itu tidak melibatkan pesawat komersial.

Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan membuat pengumuman tersebut semasa menghadiri persidangan Kumpulan 20 (G20) di Toronto, Kanada. Pada Ahad lalu, akhbar Israel, Yediot Ahronot melaporkan bahawa Turki tidak membenarkan sebuah pesawat yang membawa 100 anggota tentera Israel menuju ke Auschwitz, Poland melalui ruang udaranya.

Pesawat itu dipaksa membuat lencongan dan tentera Israel enggan memberi maklum balas secara rasmi kerana tidak mahu memburukkan hubungan dua hala yang kini tegang.

Tiada komen diperoleh daripada pejabat Perdana Menteri Israel berhubung kenyataan Erdogan itu.

Turki yang sebelum ini mempunyai hubungan rapat dengan Israel turut memanggil pulang dutanya di Israel selain membatalkan latihan ketenteraan dengan negara berkenaan.

Ia turut menegaskan akan menghantar dutanya dan meningkatkan hubungan ketenteraan dan perdagangan jika Israel memohon maaf berhubung isu berkenaan.

- AP
Tag : ,

Gadis 21 tahun jadi doktor


LONDON - Rachael Faye Hill yang baru berusia 21 tahun mencipta sejarah apabila dia menjadi doktor paling muda di Britain selepas memperoleh ijazah sarjana muda bidang perubatan daripada Universiti Manchester pada 14 Julai depan, lapor sebuah akhbar semalam.

Rachael 'merampas' gelaran itu daripada Heenal Raichura yang berjaya menamatkan pengajiannya di Universiti St. George pada tahun 2008 ketika berusia 22 tahun.

Kebanyakan institusi pendidikan tidak akan menerima pelajar memasuki bidang perubatan sehingga pemohon berusia 18 tahun.

Tempoh pengajian pula memakan masa selama enam tahun menyebabkan graduan bidang itu biasanya berusia 23 atau 24 tahun.

Namun, Rachael dibenarkan untuk mengikuti pengajian perubatan hanya beberapa minggu selepas ulang tahun kelahiran ke-17.

Tidak lama lagi, Rachael akan memulakan latihan selama dua tahun di Hospital Royal Preston.

"Ibu saya merupakan seorang doktor veterinar. Tetapi saya rasa lebih sesuai membantu manusia. Akhirnya saya memohon menyertai sekolah perubatan di England ketika berusia 15 tahun," jelasnya.

Pada mulanya, Rachael belajar di Kolej Colegio Hispano Britanico di Lanzarote sebelum guru-gurunya mengenal pasti potensi dan membenarkannya untuk 'lompat kelas' selama beberapa tahun.

- Agensi
Tag :

Sultan Johor cipta sejarah mendapat lesen memandu keretapi


GEMAS: "Terima kasih cikgu" Demikian titah Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar kepada Presiden Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB), Dr. Aminuddin Adnan sebaik menerima Lesen Kelas 26 di Stesen Gemas di sini semalam.

Baginda diberikan lesen setelah menyempurnakan acara pusingan lokomotif seberat 86 tan menggunakan alat turn table sebagai salah satu syarat mendapat lesen pada hari terakhir Kembara Mahkota Johor (KMJ) semalam.

Syarat itu berjaya disempurnakan oleh Sultan Ibrahim dalam tempoh 10 minit.

Selain lesen Kelas 26, baginda juga menerima pengiktirafan daripada Malaysia Book of Records (MBOR) sebagai sultan pertama memandu kereta api secara rasmi.

Sijil pengiktirafan itu diserahkan oleh Pengarah Urusan MBOR, Datuk Danny Ooi.

Baginda dalam titah ucapannya berasa lega dan bangga kerana berjaya menyempurnakan KMJ 2010 dengan memandu kereta api sejauh 391.3 kilometer selama tiga hari sejak Jumaat lalu.

"Saya lega, walaupun sukar memandu kereta api kerana tiada stereng, saya syukur semuanya selamat. Yang penting dapat jumpa rakyat," titah baginda.

Terdahulu, Sultan Ibrahim dan permaisuri, Raja Zarith Sofiah ibni Almarhum Sultan Idris bersama anakanda-anakanda baginda iaitu Tunku Aminah dan Tunku Idris bertolak dari Stesen Segamat pada pukul 8 pagi ke Gemas.

Selepas menyempurnakan syarat dan mendengar taklimat tertutup mengenai Projek Landasan Berkembar Elektrik Seremban-Gemas, baginda dan rombongan kemudiannya bertolak ke Stesen Bekok untuk menyampaikan bantuan kepada pelajar-pelajar miskin sebelum ke Stesen Layang-Layang.

Di Layang-Layang, baginda melawat pameran perhiasan ikan di Aqualeader Aquarium Corp. Sdn. Bhd. di Kampung Tengah sebelum bertolak ke JB Sentral untuk upacara penutup pada pukul 5 petang.

- KOSMO!
Tag :

Kadar jenayah babit pelajar, kanak-kanak meningkat

Walaupun kadar indeks jenayah negara menunjukkan penurunan ketara iaitu 15.1 peratus dalam tiga bulan pertama tahun ini, namun perlakuan jenayah membabitkan kanak-kanak dan pelajar termasuk jenayah berat seperti rogol dan bunuh amat membimbangkan.

Lebih mengejutkan, ada kanak-kanak yang terjebak dalam jenayah seawal usia tujuh tahun.

Statistik Bukit Aman mendedahkan sepanjang empat bulan pertama tahun ini, kanak-kanak dan pelajar serta remaja tidak bersekolah berusia 7 hingga 18 tahun terbabit dalam 18 kes bunuh, 198 (rogol), dua (rompak berkumpulan bersenjata api), 185 (rompak berkumpulan tanpa senjata), 19 (rompakan) dan 141 (mendatangkan kecederaan).

Mereka turut terbabit dalam 382 kes kecurian, 584 kes curi kenderaan termasuk 558 membabitkan motosikal, 28 (ragut), 17 (pecah rumah siang hari) dan 232 (pecah rumah malam hari).

Dalam tempoh sama tahun lalu, mereka terbabit dalam 13 kes bunuh, 181 (rogol), tujuh (rompak berkumpulan bersenjata api), 74 (rompak berkumpulan tanpa senjata api); 132 (mendatangkan kecederaan), 324 (curi), 385 (curi kenderaan), 25 (ragut), 28 (pecah rumah malam hari) dan 158 (pecah rumah siang hari).

Secara keseluruhannya, mereka yang berusia tujuh hingga 18 tahun terbabit dalam 1,817 kes jenayah dengan 604 daripadanya adalah murid dan pelajar sekolah sepanjang Januari hingga April tahun ini, berbanding 1,343 kes membabitkan 453 murid dan pelajar bagi tempoh sama tahun lalu.

Daripada jumlah itu, 50 kes membabitkan kanak-kanak berusia tujuh hingga 12 tahun, 507 kes (13 hingga 15 tahun) dan 1,360 kes (16 hingga 18 tahun) dengan 42 kes dilakukan perempuan.
Mengulas mengenainya, Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar, berkata polis memerlukan bantuan ibu bapa, pentadbiran sekolah dan badan bukan kerajaan (NGO) bagi membendung jenayah kanak-kanak dan remaja yang dilihat semakin meningkat.

Beliau juga mencadangkan supaya satu kajian ilmiah dibuat secara bersama oleh semua pihak berkaitan bagi mengenalpasti punca masalah itu dan cara menanganinya.

Bagi saya, masalah ini tidak boleh diserahkan sepenuhnya kepada polis. Tanpa bantuan masyarakat kita akan gagal dalam mengatasi masalah ini, katanya kepada Berita Harian, semalam.

Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (YPJM), Tan Sri Lee Lam Thye, berkata perangkaan itu memberi isyarat betapa seriusnya masalah sosial dan perlakuan jenayah di kalangan kanak-kanak dan pelajar sekolah.

Bagi saya, faktor utama yang mendorong peningkatan kadar jenayah dan salah laku remaja ialah kurangnya pengawasan dan pemantauan ibu bapa terhadap pergerakan dan aktiviti anak, selain pengaruh filem, televisyen dan internet, katanya.

- BERITA HARIAN
Tag :

Khidmat baru tempahan servis Perodua

Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua) akan mewujudkan perkhidmatan baru dikenali Drop Box Services di semua 39 cawangan terpilih seluruh negara bagi memudahkan pengguna membuat tempahan servis kenderaan, bermula 15 Julai ini.

Pengarah Urusannya, Aminar Rashid Salleh, berkata menerusi kemudahan itu, pemilik kenderaan yang mengalami masalah atau mahu membaiki kenderaan boleh datang terus di cawangan berkenaan meskipun selepas waktu pejabat, ketika cuti hujung minggu dan cuti umum.

Perkhidmatan ini khas untuk kenderaan yang mengalami masalah pada hujung minggu ataupun cuti umum dan pemiliknya perlu menyertakan nama dan nombor telefon masing-masing. Petugas akan menyiapkan kenderaan berkenaan keesokan hari dan Perodua akan menghubungi pemilik selepas siap dibaiki.

Langkah itu juga adalah tanggungjawab sosial Perodua kepada pengguna dan berharap ia akan memuaskan semua pengguna.

Buat masa ini, kita hanya melakukannya di cawangan Perodua saja, tetapi jika ia berjaya, kami akan memperluaskannya kepada pusat jualan kenderaan Perodua yang lain, katanya pada program Perodua Eco-Challenge Race 2010, yang berlangsung di Litar Motor Antarabangsa Melaka (MIMC), di Ayer Keroh, Melaka, semalam.

Aminar Rashid berkata, Perodua sudah memperuntukkan RM500 juta bagi memperkenalkan Program Teknikal Perodua Remaja khusus untuk pelajar daripada keluarga kurang mampu tetapi berminat dalam bidang teknikal dan automotif.

Beliau berkata, buat permulaan, pihaknya menyediakan 40 tempat untuk pelajar bertuah ini mempelajari segala aspek dalam bidang berkenaan selama enam bulan di pusat latihan Perodua.

Perodua berharap, menerusi program ini, ia akan dapat melahirkan pelajar yang mempunyai kelebihan dalam bidang teknikal dan berpeluang dimasukkan dalam bahagian pembuatan ataupun bengkel kami, katanya.

- BERITA HARIAN
Tag :

Peranan wanita bangunkan ummah tetap penting

Oleh Wan Marzuki Wan Ramli

ALLAH menjadikan manusia berpasangan, maka sewajarnya lelaki dan perempuan berganding bahu melaksanakan tanggungjawab serta usaha membangunkan kehidupan kerana masing-masing memiliki kemampuan memberi sumbangan demi kebaikan hidup semua.

Firman Allah yang bermaksud: Dan sebahagian daripada tanda kebesaran Allah ialah menjadikan bagi kamu pasangan supaya kamu hidup tenang dan dapat memupuk rasa kasih sayang antara satu sama lain. (Surah ar-Rum, ayat 21).

Melihat besarnya peranan manusia sebagai khalifah memakmurkan bumi Allah, bukan saja lelaki tetapi wanita turut sama berperanan mencapai misi dan visi membina kemajuan serta pembangunan ummah.

Lantaran itu, wanita turut menceburi pelbagai bidang mencabar yang sebelum ini dimonopoli lelaki seperti juruterbang, polis, tentera, ahli bomba, pemandu kenderaan awam dan bidang profesional lain yang mencabar kemampuan golongan hawa.

Tindakan memilih kerjaya seperti itu bukan bertujuan untuk menandingi atau bersaing dengan lelaki, tetapi bersama berjuang membangunkan diri, bangsa dan negara.

Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud: Tidaklah orang yang memuliakan wanita itu kecuali orang yang mulia dan tidaklah menghina wanita itu kecuali orang yang hina pula. (Hadis riwayat Ibnu Asyakir)

Begitu juga dengan lelaki, kini tidak timbul lagi fitnah liar apabila ramai yang menceburi bidang selama ini dikuasai wanita seperti jahit menjahit, andaman dan masakan.
Kedatangan Rasulullah SAW sebagai nabi akhir zaman antara lain bertujuan mengembalikan semula peranan wanita sebagai kelompok begitu bermakna dalam menyumbangkan bakti untuk pembangunan ummah.

Jelas Baginda SAW dalam sabda yang bermaksud: Tiga perkara yang dapat memberi kebahagiaan anak Adam ialah wanita yang baik, tempat tinggal baik dan selesa dan kenderaan yang selamat. Tiga perkara boleh merosakkan hidup anak Adam ialah wanita yang jahat, tempat tinggal yang buruk dan kenderaan tidak sempurna.

Wanita turut menyumbang membangunkan ummah dan dalam perkara membabitkan pembangunan rohani, wanita tidak dikecualikan daripada memenuhi tanggungjawab diri kepada Allah, diri sendiri, keluarga dan ahli masyarakat.

Islam tidak membezakan lelaki dan wanita dalam melakukan ibadat kerana apa yang wajib dan sunat bagi lelaki itulah juga hakikatnya kepada wanita. Begitulah terhadap perkara yang harus, haram dan makruh.

Allah SWT menerangkan hal ini dalam sabda yang bermaksud: Barang siapa yang beramal salih daripada lelaki dan wanita dan beriman kepada Allah, maka mereka akan dimasukkan ke dalam syurga Allah dan tidak akan dianiayai sedikit pun (tidak akan dikurangkan balasan pahalanya). (Surah an-Nisa, ayat 124).

Namun, dalam perkara tertentu antaranya menjadi menjadi saksi, wali dan imam, tidak dipertanggungjawabkan kepada wanita. Bagaimanapun, ulama bersetuju bahawa kebanyakan seruan adalah untuk lelaki dan perempuan.

Wanita memainkan peranan cukup besar dalam pembangunan keluarga. Kebahagiaan rumah tangga adalah berkat kesungguhan dan kekuatan ikatan terjalin antara isteri, suami serta anak sebagai amanah Allah.

Seorang suami tidak akan mampu memikul tugas menjaga dan mendidik anak tanpa bantuan isteri. Rasulullah bersabda yang bermaksud: Kahwinilah wanita itu kerana mereka akan mendatangkan harta kepada kamu.

Selain memberi sokongan moral kepada suami meneruskan sesuatu kerjaya menjadi punca rezeki keluarga, isteri turut berperanan menjadi teman dan sahabat paling akrab kepada anak. Sebahagian besar isteri turut menjadi tulang belakang bersama menghasilkan pendapatan keluarga.

Wanita sentiasa menjadi pelengkap dalam apa juga usaha dirangka dan dilaksanakan. Ini membawa makna dalam banyak perkara memerlukan tenaga atau pembabitan lelaki, kudrat wanita sentiasa diperlukan bagi memenuhi ruang kosong supaya setiap tindakan menjadi padu.

Pada zaman Rasulullah SAW, wanita terutama isteri Baginda kerap kali menjadi jurucakap atau wakil untuk menyampaikan hukum Allah sama ada kepada kaum lelaki dan wanita. Di samping itu, mereka membantu tentera di medan perang.

Rabiah berkata, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Kami ikut serta dalam peperangan bersama Nabi Muhammad, kami memberi minum kepada satu kaum dan kami berkhidmat kepada mereka dan kami membawa pesakit dan orang terkorban ke Madinah. (Hadir riwayat Bukhari)

Ketika hijrah, Nabi Muhammad SAW bersama Saidina Abu Bakar bersembunyi di Gua Thur daripada pihak kafir Quraisy, Asma binti Abu Bakar menghantar bekalan makanan, menjaga keamanan Rasulullah dan bapanya serta menjadi perisik bagi mengetahui rancangan jahat Quraisy.

Begitulah juga mutakhir ini, kaum wanita memainkan peranan sama penting dengan lelaki melaksanakan apa juga kerja demi pembangunan diri dan bangsa seluruhnya.

Allah berfirman yang bermaksud: Sesungguhnya Muslim lelaki dan wanita, mukmin lelaki dan wanita, lelaki yang taat dan wanita yang taat, lelaki yang benar dan perempuan yang benar, lelaki yang sabar dan wanita yang sabar, lelaki yang khusyuk dan wanita yang khusyuk, lelaki yang bersedekah dan wanita yang bersedekah, lelaki yang berpuasa dan wanita yang berpuasa, lelaki yang memelihara kehormatan dan wanita yang menjaga kehormatan diri, lelaki yang berzikir dan perempuan yang berzikir mengingati Allah akan disediakan mereka keampunan dan pahala yang banyak. (Surah al-Ahzab, ayat 35)

- BERITA HARIAN
Tag :

Sistem peperiksaan perlu dirombak

Oleh AZMY MOHAMED

Langkah memansuhkan peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR), jika dilaksanakan, merupakan satu revolusi dalam sistem pendidikan negara kita. Ia akan mengubah banyak perkara, dari sudut akademik, ekonomi dan sosial secara drastik dan menyeluruh.

Perubahan ini perlu dan wajar disegerakan kerana sistem yang berorientasikan peperiksaan sedia ada sudah mencecah tahap kronik. Kebimbangan ibu bapa terhadap prestasi pelajaran anak-anak semakin melampau. Murid seawal darjah satu sudah dihantar ke kelas tuisyen. Takut ketinggalan berbanding anak jiran atau anak saudara-mara.

Bilangan murid dan pelajar yang mendapat A dalam peperiksaan menjadi keutamaan berbanding kemahiran insaniah seperti kebolehan berkomunikasi secara berkesan, berfikiran kreatif dan bijak menyelesaikan masalah.

Lambakan pelajar yang mendapat semua A untuk semua mata pelajaran tidak mencerminkan mutu pelajar berkenaan. Ia juga tidak menepati Falsafah Pendidikan Negara yang mahu menghasilkan insan yang seimbang dari segi rohani, jasmani dan intelek.

Sebaliknya, ada yang berpendapat, lambakan pelajar mendapat A ini menggambarkan mudahnya sesuatu peperiksaan itu. Tiada nilai. Malah ada yang mencebik mengatakan graf keputusan dimanipulasi untuk memenuhi kehendak pihak tertentu. Namun, ia sekadar dakwaan atau tuduhan tanpa bukti.

Tanpa UPSR dan PMR, para guru tidak lagi terkejar-kejar untuk menghabiskan sukatan pelajaran sehingga terabai pelajar di kelas belakang. Fenomena ini adalah lumrah dalam sistem sekarang di mana pentadbir sekolah dan guru hanya fokus kepada pelajar kelas 'pandai' sahaja demi memburu prestasi cemerlang sekolah dalam peperiksaan. Natijahnya, pelajar yang kurang cerdik akan terus tercicir.

Kelak, guru boleh menyesuaikan kaedah pengajaran dan pembelajaran (P&P) mengikut tahap kebolehan pelajar tanpa terlalu terikat kepada silibus. Paling penting setiap pelajar perlu menguasai kemahiran literasi dan numerasi (Linus) atau bahasa mudahnya membaca, menulis dan mengira. Linus adalah salah satu daripada empat bidang keberhasilan utama (NKRA) Kementerian Pelajaran. Semua pelajar normal perlu menguasainya sebelum memasuki Tahap Dua sekolah rendah.

Dalam pada itu, pemansuhan UPSR dan PMR, pastinya akan menjimatkan banyak kos kepada ibu bapa. Tiada lagi yuran tuisyen. Tiada lagi perbelanjaan untuk membeli buku latihan atau bahan rujukan multimedia seperti cakera padat (CD) interaktif dan pembelajaran atas talian. Kos tidak langsung seperti wang saku, tambang pengangkutan dan caj sewaan jalur lebar untuk Internet juga boleh dijimatkan.

Bagaimanapun, pendapatan pengusaha kelas tuisyen termasuk guru-guru yang mengajar secara sambilan di situ akan terjejas teruk. Begitu juga dengan penerbit buku dan pengeluar bahan pengajaran multimedia.

Di negara maju seperti Jepun amalan satu peperiksaan awam sahaja untuk memasuki universiti telah lama dipraktikkan. Sekolah diberi autonomi mengikut daerah atau negeri masing-masing dan bukannya ditadbir secara berpusat seperti kita di sini. Segalanya dikawal selia oleh Kementerian Pelajaran kecuali 20 sekolah berprestasi tinggi (SBT) yang diberi autonomi bersyarat.

Jika model ini yang ingin digunakan, implikasi kos untuk kerajaan melaksanakan sesuatu pembaharuan atau projek rintis adalah sedikit berbanding sekarang. Sebagai contoh, untuk program pembestarian sekolah, kerajaan membelanjakan beratus juta ringgit untuk membekalkan perkakasan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) ke semua sekolah di seluruh negara. Bayangkan kesan penjimatan jika sekolah ditadbir dalam keluasan geografi yang lebih kecil mengikut daerah atau negeri.

Namun, kerajaan tidak boleh lepas tangan sepenuhnya khususnya dalam menyediakan infrastruktur pendidikan di kawasan luar bandar dan pedalaman. Andai dibiarkan pasti mereka tercicir dan terbiar tanpa pembelaan. Mujur kerajaan kita tidak culas dalam aspek ini. Buktinya bangunan sekolah di kota dan di desa sama sahaja sehingga menimbulkan tanda tanya kepada pelawat dari luar negara.

Revolusi ini juga akan membebaskan minda ibu bapa dalam memilih hala tuju anak masing-masing mengikut potensi serta kecenderungan mereka. Tidak lagi terkongkong dengan laluan akademik semata-mata.

Hal ini membolehkan bidang lain khususnya sukan dan seni dapat berkembang maju dengan pesat dan pantas. Ibu bapa juga tidak lagi takut untuk melepaskan anak masing-masing menyertai kegiatan kokurikulum.

Pada ketika itu, hasrat Kementerian Pelajaran untuk menjayakan program '1 pelajar 1 sukan' akan terlaksana dengan mudah dan tanpa bantahan.

Hasilnya, ramai bakat baru yang berkebolehan dan berkemahiran akan muncul bukan sahaja dalam sukan malah dalam bidang lain juga. pencarian dan program pembangunan boleh dimulakan sejak di peringkat sekolah rendah lagi sehingga ke sekolah menengah. Pelajar punya banyak masa untuk berinovasi, berkarya dan bersukan dengan sepenuh hati tanpa risau untuk menduduki peperiksaan.

Hanya pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) sahaja mereka perlu memberi sepenuh perhatian. Itu pun jika mereka mahu melanjutkan pengajian ke universiti. Jika tidak, mereka boleh meneruskan kerjaya masing-masing dalam industri kreatif, sukan atau menjadi usahawan muda.

Selain itu, pemansuhan ini juga akan mengubah mekanisme pemilihan pelajar ke sekolah berasrama penuh (SBP). UPSR dan PMR menjadi faktor utama pemilihan pelajar ke SBP sekarang ini.

Sebagai cadangan, berdasarkan tempat yang disediakan di SBP terhad, maka satu ujian khas merangkumi kecerdasan IQ dan EQ perlu diadakan. Ujian ini hanya terbuka kepada pelajar yang layak berdasarkan penilaian tertentu di peringkat sekolah. Ujian khas ini mirip kepada kaedah pemilihan pelajar ke Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) yang diamalkan ketika ini.

- UTUSAN
Tag : ,
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© MY ADHA - SUMBER MAKLUMAT & JAWATAN KOSONG TERKINI | Hakcipta Terpelihara 2008 - 2014
D.I.Y Themes ByBelajar SEO