RAHSIA LULUS TEMUDUGA KERJA

Kepada calon yang akan menghadiri temuduga kerja, boleh mendapatkan Panduan Lulus Temuduga Kerja di :
http://www.kerja-kerajaan.com/index.php?ref=my


10 Cara Untuk Mempromosikan 1 Malaysia

on Monday, April 4, 2011

Oleh B. KUMARATHEVAN

Kita harus belajar dari nenek moyang kita tentang cara untuk hidup secara harmoni.

Gaya hidup bangsa kita pada masa lalu telah menunjukkan kepada kita bagaimana masyarakat zaman dahulu tinggal bersama dalam toleransi dan penghormatan tinggi terhadap bangsa-bangsa lain, budaya dan agama walaupun berhadapan dengan beberapa insiden dan kejadian kecil yang tidak diingini.

Pada pandangan penulis, adalah sesuatu yang memalukan jika kita gagal untuk terus merangkul keunikan Malaysia ini.

Sepuluh cara yang dapat membantu mempromosikan konsep 1Malaysia untuk menggalakkan perpaduan yang lebih besar di kalangan masyarakat pelbagai etnik di Malaysia adalah seperti berikut:

1) Orang dewasa harus menunjukkan teladan yang baik dengan menghormati jiran tetangga, rakan sekerja, teman atau seseorang daripada bangsa lain.

2) Orang dewasa tidak harus berbicara secara negatif tentang bangsa lain atau agama lain secara sembarangan atau terbuka.

3) Jangan memanggil seseorang dengan panggilan yang kurang enak di dengar terhadap orang daripada bangsa yang berbeza.

4) Anak-anak harus didorong untuk bergaul dan bermain bersama kanak-kanak berlainan kaum tanpa melihat perbezaan di antara mereka agar semangat kekitaan dapat dipupuk dari peringkat awal lagi.

5) Guru-guru terutamanya pengetua sekolah atau para pendidik di institusi pengajian tinggi harus memainkan peranan yang lebih besar dengan memberi motivasi kepada para pelajar dan meraikan kepelbagaian budaya di antara rakyat negara kita.

6) Kerajaan melalui agensi-agensi tertentu harus menganjurkan acara-acara yang lebih mantap dan menyeluruh untuk mempromosikan perpaduan yang lebih besar. Jangan tunggu musim perayaan atau pilihan raya baru hendak menganjurkan sesuatu.

7) Organisasi bukan kerajaan (NGO) termasuk persatuan, kelab dan pertubuhan perlu bekerja sama dengan syarikat multi nasional atau industri kecil untuk menganjurkan kegiatan sukan, seminar dan kem-kem yang merangkumi penyertaan semua bangsa.

8) Kementerian Pelajaran harus mempertimbangkan untuk melupuskan sistem kuota bagi membolehkan cabaran kesetaraan yang positif dalam sistem pendidikan.

9) Para pemimpin agama yang sepatutnya menjadi soleh dan takut akan Tuhan harus berlatih mengamalkan sikap toleransi yang tinggi dan selalu bekerja untuk menyelesaikan perbezaan pendapat di kalangan masyarakat berbilang kaum dan agama secara ramah dan kondusif.

10) Para ahli politik perlu bijaksana dalam membuat kenyataan atau ketika mengambil keputusan mengenai isu-isu yang berkaitan dengan masyarakat berbilang kaum. Dengan sepuluh pendekatan ini, saya percaya kita boleh mencapai perpaduan yang lebih dinamik dan membantu merealisasikan hasrat 1Malaysia secara lebih sistematik.

Sekian untuk renungan dan iktibar kita semua.

- MSTAR
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© MY ADHA - SUMBER MAKLUMAT & JAWATAN KOSONG TERKINI | Hakcipta Terpelihara 2008 - 2014
D.I.Y Themes ByBelajar SEO