Top Ad 728x90

, ,

Kisah graduan, usahawan dan Tabung Usahawan Siswazah (TUS)

Zaihal Hazri Abdul Halim ialah graduan yang pernah mengikuti kursus Skim Usahawan Siswazah setelah memohon pembiayaan sebanyak RM50,000 daripada Tabung Usahawan Siswazah (TUS).

Selain ingin memulakan perniagaan sendiri, beliau merasakan syarat-syarat pinjaman TUS tidak membebankan golongan siswazah terutamanya kepada mereka yang baru menamatkan pengajian dan masih dibelenggu masalah hutang daripada Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional PTPTN.

Menurut SME Bank, dana Tabung Usahawan Siswazah (TUS) disediakan bagi pemohon yang telah mengikuti kursus Latihan Asas Keusahawanan dan Kursus Asas Keusahawanan Siswa yang dianjurkan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa Dan Industri (MITI).

Selain itu katanya, dana TUS juga layak dimohon oleh peserta Program Inkubator Usahawan Siswazah (PIUS) yang dikendalikan oleh SME Bank.

''Permohonan dana ini terbuka kepada pemohon yang ingin memulakan perniagaan atau yang telah mempunyai perniagaan dan ingin mengembangkan lagi perniagaan mereka,'' katanya dalam kenyataan di sini.

Skim khusus ini menggalakkan graduan-graduan universiti untuk menjadi usahawan di sektor-sektor tertentu, jelasnya.

Selaras dengan Program Transformasi Ekonomi (ETP) yang diperkenalkan kerajaan, had maksimum jumlah pinjaman yang boleh dipinjam pemohon telah ditingkatkan bagi menggalakkan lebih ramai siswazah menjadi usahawan.

Sehingga Ogos 2011, TUS telah mengeluarkan lebih RM35.3 Juta daripada dananya untuk kegunaan siswazah yang selesai melalui Latihan Asas Keusahawanan Siswazah anjuran MITI.

Peruntukan tersebut bertujuan untuk menggalakkan lebih ramai lepasan universiti menceburkan diri dalam bidang keusahawanan.

Dana ini merupakan pembiayaan mudah bagi graduan memulakan perniagaan dalam sektor perkhidmatan dan perindustrian dan juga bagi para graduan yang telah mempunyai perniagaan sedia ada.

Antara syarat kelayakan dana ini ialah:

- Lepasan siswazah dari Institut Pengajian Tinggi (IPT) Awam/ Swasta dalam atau luar negara yang tamat pengajian tidak melebihi sepuluh (10) tahun dan umur tidak melebihi 40 tahun.

- Pemohon hendaklah memiliki kelulusan Ijazah atau Diploma dari IPTA atau IPTS yang diiktiraf oleh Kerajaan melalui Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) atau Malaysian Qualifying Agency (MQA) (dahulu dikenali sebagai Lembaga Akreditasi Negara (LAN).

- Terbuka kepada semua rakyat Malaysia.

- Mestilah pengusaha sepenuh masa atau pemilik majoriti perniagaan.

- Kertas Rancangan Perniagaan (RP) yang lengkap sebanyak lima salinan hendaklah disediakan dan dikemukakan kepada Institut Keusahawanan Negara (INSKEN), Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).

- Telah menghadiri salah satu kursus asas keusahawanan iaitu Skim Usahawan Siswazah (SUS), Kursus Asas Keusahawanan Siswa (KAKS), Latihan Keusahawanan Siswa (LKS) atau Program Francais Siswa (PFS) serta telah membuat persembahan rancangan perniagaan dengan Jawatankuasa Penilaian Awal di Kementerian Perdagangan Antarabangsa Dan Industri.

Antara tarikan TUS ialah para peminjam tidak memerlukan penjamin dan had pembiayaan pula sehingga RM500,000. Di samping itu, pembiayaan turut mempunyai opsyen berlandaskan syariah.

SME Bank diwujudkan kerajaan untuk membimbing dan membangunkan golongan usahawan Industri Kecil dan Sederhana (IKS).

SME Bank : http://www.smebank.com.my
MITI : http://www.miti.gov.my
INSKEN : http://www.insken.gov.my

- UTUSAN

1 Comment:

  1. amani.tumpang tanya bagaimana cara untuk menyediakan kertas rancangan perniagaan ? minta penjelasan dan tunjuk ajar serba sedikit.adakah masih wujud permohonan skim ini pada tahun 2014?terima kasih.

    BalasPadam

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90