Top Ad 728x90

, ,

Sejarah dan latarbelakang Steve Jobs


KEMATIAN adalah satu ciptaan paling terbaik di dunia. Ia juga merupakan ejen perubahan dalam hidup,”. Itu adalah kata-kata yang diluahkan oleh Steve Jobs, ikon teknologi moden yang telah banyak menyumbang dan membawa perubahan dalam bagaimana kehidupan sepatutnya berfungsi pada dunia moden.

Ucapan ini diluahkan beliau ketika berucap pada hari konvokesyen Universiti Stanford 2005, seolah-olah beliau mahu membawa perubahan sebelum mati satu hari nanti akibat penyakit yang dihidapinya dan pada masa yang sama reda dengan ketetapan itu.

Pada Rabu lepas manusia yang begitu berjasa dalam hidup manusia telah pergi selamanya. Pada usia 56 tahun, Jobs yang bergelut dengan penyakit kanser pankreas sejak 2004 dan beberapa penyakit lain, pergi meninggalkan nama dan jasa.

Usaha dan jasanya terlalu besar kepada manusia di seluruh dunia kerana hampir di segenap ceruk pasti akan ada orang yang pernah menggunakan ciptaan syarikat yang diasaskan bersama, Apple dalam kehidupan seharian.

Malas

Ramai di antara kita kenal produk-produk Apple seperti iPhone, iPad, iPod, Mac, iHome, dan sebagainya namun tidak mengetahui bahawa ketika kecilnya beliau adalah seorang yang nakal.

Pada usia muda, Jobs tidak menggambarkan kecemerlangan seperti mana dilalui bersama syarikat yang dibinanya.

Zaman persekolahannya, anak kelahiran San Francisco, California ini dikatakan seorang murid yang malas dan gurunya terpaksa mengupah beliau dengan gula-gula dan wang sebanyak AS$5 (RM16) supaya beliau belajar.

Malah Jobs digambarkan terlalu nakal dengan kerenah pelik antaranya melepaskan seekor ular di dalam kelas selain pernah membuat letupan kecil di dalam kelas ketika menghadiri kelas sains.

Kaligrafi

Setelah tamat persekolahan pada 1972, Jobs mendaftar masuk Reed College di Portland namun gagal melanjutkan pelajaran hanya selepas satu semester. Namun beliau masih meneruskan kuliah tanpa sebarang gred (auditing) untuk beberapa ketika dan Jobs pernah menyatakan jika tidak kerana mengambil kelas kaligrafi ketika auditing beliau tidak akan mampu mencipta komputer Macintosh seperti mana yang kita lihat sekarang.

Ketika melanjutkan pelajaran itu beliau meneruskan hidup dengan menumpang tidur di atas lantai dalam bilik salah seorang rakannya, mengutip botol Coke untuk dijual bagi mendapatkan wang perbelanjaan selain mendapatkan makanan percuma pada setiap hujung minggu di sebuah kuil Hare Krishna yang terletak berdekatan.

Pada tahun 1974, beliau kembali ke California dan bekerja sebagai juruteknik di sebuah syarikat permainan video, Atari.

Ketika berada di sana beliau juga menghadiri perjumpaan Homebrew Computer Club dan di situ bermulalah perkenalan Jobs bersama rakan baik dan juga pengasas bersama Apple, Steve Wozniak.

Namun matlamat utama beliau bekerja di situ adalah mengumpul wang untuk menampung perbelanjaan bagi menghadiri perjumpaan kerohanian di India.

Setelah cukup tabungannya, beliau bersama rakan sekolejnya, Daniel Kottke (yang kemudian menjadi pekerja pertama di syarikat Apple) menuju ke India untuk berjumpa pendita agama Hindu terkenal, Neem Karoli Baba di Kainchi Ashram atas tujuan mencari makna hidup.

Bagaimanapun Jobs kembali ke California sebagai penganut agama Buddha serta membotakkan kepalanya selain sering memakai pakaian tradisi India.

Penubuhan

Setelah kembali dari India, Jobs bekerja semula dengan Atari, namun pada bulan Mei 1976 beliau bersama Wozniak, Ronald Wayne beserta bekas pengurus pemasaran Intel, A.C. "Mike" Markkula Jr. yang menyumbang sejumlah dana, telah menubuhkan syarikat Apple secara rasmi.

Syarikat tersebut telah mencipta dan membangunkan produk komputer peribadi pasang siap, Apple I pada tahun yang sama dijual pada harga pengenalan AS$666.66 (RM2133).

Ini diikuti pengenalan produk Apple II pada tahun berikutnya sekaligus menjadikan Apple sebagai pemain utama industri komputer peribadi ketika itu. Produk Apple II juga menjadi simbol revolusi kepada industri komputer peribadi dunia berasaskan kesempurnaan spesifikasi teknikalnya termasuk perkakasan, warna grafik dan perisian yang digunakan. Produk ini juga telah mendapat sambutan yang amat menggalakkan.

Sekitar tahun 1981, Jobs memperkenalkan pula komputer peribadi Apple Macintosh yang mana spesifikasi grafik pada produk itu telah menerima pengiktirafan di peringkat antarabangsa.

Dipecat

Bagaimanapun Jobs telah dipecat dari Apple pada 1985 akibat perebutan kuasa dan konflik dalaman syarikat, namun beliau kemudiannya menubuhkan syarikat NeXT Computer pada 1986.

Syarikat tersebut ditubuhkan dengan wang yang diperolehi sepanjang bersama Apple berjumlah AS$7 juta (RM22.4 juta). Namun beliau berjaya memujuk bilionair AS, Bill Perot untuk menyumbang dana dalam syarikat tersebut.

Sepanjang tempoh bersama NeXT Computer, Jobs berjaya menghasilkan komputer peribadi termaju menggunakan cip pemproses isyarat digital antaranya NeXTcube, NeXTSTEP/Intel dan beberapa lagi.

Beliau juga telah membeli syarikat The Graphics Group, yang kemudian diubah namanya kepada Pixar. Syarikat ini semakin berkembang maju apabila mengikat projek bersama syarikat animasi terkenal, Disney.

Antara projek filem animasi yang berjaya memberi keuntungan lumayan selain meningkatkan penjenamaan syarikat adalah Toy Story (1995), A Bug's Life (1998), Toy Story 2 (1999), Monsters, Inc. (2001), Finding Nemo (2003), The Incredibles (2004) dan banyak lagi.

Revolusi

Pada tahun 2006, Disney telah mengumumkan pembelian syarikat Pixar pada harga AS$7.4 billion (RM23.6 bilion) dan Jobs merupakan pemegang saham individu terbesar dalam Disney dengan kepentingan sebanyak tujuh peratus.

Pada tahun 1995 Jobs kembali menerajui Apple setelah syarikat tersebut membeli syarikat NeXT Computer pada harga AS$429 juta (RM1.37 bilion) pada 1997.

Di bawah pentadbiran Jobs, Apple terus mengecapi kejayaan dan mengalami revolusi di peringkat tertinggi menerusi pengenalan beberapa produk pengkomputeran moden seperti Power Mac G3, PowerBok dan juga iBook.

Pada tahun 2001, Apple telah memperkenalkan perisian sistem operasi pertama mereka, Mac OC X selain beberapa aplikasi pengkomputeran menerusi platform iApps seperti iMovie, iTunes, iPhoto, iCal dan iSync.

Tahun yang sama juga menyaksikan Jobs merancang strategi untuk terlibat dalam industri hab digital merangkumi penghasilan produk seperti kamera digital, kamera video, pemain MP3, telefon bimbit dan peranti digital.

Momentum kejayaan Apple terus dirancakkan menerusi pengenalan produk pemain MP3 dikenali sebagai iPod pada tahun 2001.

Keturunan

Tidak cukup dengan itu, kejayaan dalam bidang telekomunikasi turut dicatatkan Apple pada tahun 2007 apabila memperkenalkan peranti telefon bimbit pintar iPhone dan komputer tablet iPad yang kini menarik perhatian masyarakat dunia.

Ramai yang beranggapan bahawa Jobs berasal dari keturunan kulit putih walhal beliau mempunyai pertalian darah dengan keturunan Islam.

Bapa kandung Jobs bernama Abdulfattah John Jandali dan beliau berketurunan Syria. Abdulfattah merupakan seorang profesor sains politik dan matematik.

Sama seperti Jobs, Abdulfattah merupakan seorang yang kuat bekerja. Beliau dikatakan menyandang jawatan Naib Presiden di sebuah kasino yang terletak di Reno, Nevada.

Bagaimanapun, Abdulfattah dikatakan menyesal atas tindakannya menyerahkan Steve Jobs kepada orang lain untuk membesarkannya.

Menurut beliau keputusan itu adalah bukan keputusannya, tetapi keputusan ibu kandung Steve Jobs, Joanne Schieble Simpson yang berketurunan Jerman, kerana mendapat tentangan ahli keluarganya yang tidak boleh menerima menantu mereka adalah orang Arab beragama Islam.

Oleh itu mereka menghantarJobs kepada pasangan Paul dan Clara Jobs yang menjadi keluarga angkatnya bagi membesarkan Steve Jobs sepenuh masa. Dikatakan bapanya tidak pernah berjumpa atau menghubungi Jobs dan begitu juga sebaliknya sehinggalah ke akhir hayatnya.

- MINGGUAN MALAYSIA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90