Top Ad 728x90

,

Google Malaysia sasar tarik 50,000 PKS sertai GMBO

KUALA LUMPUR 22 Nov. - Google Malaysia sasar 50,000 perusahaan kecil dan sederhana (PKS) untuk mengadakan laman web dan bergiat dalam talian dalam tempoh setahun melalui programnya, “Get Malaysian Business Online (GMBO)”.

Pengurus Negaranya, Sajith Sivanandan, berkata menarik 50,000 PKS menceburi perniagan dalam talian bukan satu masalah dan “apa yang kami mahu ialah menarik setiap PKS yang belum menjalankan perniagaan dalam talian untuk mengambil bahagian dalam program ini.” Setakat ini, hanya 100,000 daripada 700,000 PKS mempunyai laman web, katanya.

Sajith yakin syarikat itu boleh mencapai sasaran menarik kalangan perniagaan bergiat dalam talian kerana ia memberikan banyak faedah kepada PKS. Antara faedah-faedahnya ialah 10,000 PKS pertama akan ditubuhkan dalam talian dengan percuma dan satu kupon AdWords percuma bernilai RM200 akan ditawarkan kepada 50,000 pendaftaran pertama, katanya kepada pemberita selepas Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim melancarkan program itu.

GMBO adalah satu inisiatif seluruh negara oleh Google Malaysia yang dilancarkan dengan sokongan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia, .my Domain Registry dan ITrain Malaysia Sdn Bhd untuk membantu PKS memulakan perniagaan dalam talian.

Ketua Pegawai Eksekutif ITrain, Bikesh Lakhminchand, perkata 1,000 PKS pertama yang mendaftar bagi program itu akan diberikan latihan percuma tentang cara-cara memulakan laman web dan selepas itu peserta latihan tersebut akan diberikan subsidi dengan bayaran dikurangkan kepada RM80 bagi setiap PKS.

Pembaharuan tahunan .com.my domain diberikan diskaun besar dan bayaran dikenakan hanyalah RM23. Malaysia adalah negara pertama di rantau Asia Pasifik yang mendapat capaian kepada kemudahan GMBO.

- Bernama

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90