Top Ad 728x90

,

Keyakinan pengguna susut - Tinjauan

Keyakinan pengguna di Malaysia mengalami penurunan sukuan terbesar pada suku ketiga 2011, sejak suku ketiga 2008, susut sembilan mata kepada indeks 101.

Menurut kajian keyakinan pengguna secara dalam talian global terkini oleh Nielsen, penurunan keyakinan pengguna Malaysia itu berpunca daripada data ekonomi pada suku itu yang tidak memberangsangkan.

“Ini termasuk pertumbuhan perlahan dalam keluaran perkilangan negara, yang menunjukkan permintaan global yang lemah.

“Pakar ekonomi juga berjaya menurunkan unjuran pertumbuhan keluaran dalam negara kasar (KDNK).

“Faktor luaran seperti masalah ekonomi yang berterusan di Amerika Syarikat dan Eropah, turut menambah kebimbangan pelabur dalam ekonomi yang bergantung kepada eksport ini,” kata Pengarah Urusan Nielsen Malaysia, Kow Kuan Hua dalam satu kenyataan.

Kow berkata, selepas peningkatan keyakinan dalam beberapa suku, pengguna kini mula bimbang terhadap prospek pekerjaan, jaminan pekerjaan dan tekanan inflasi.

Kajian keyakinan pengguna secara dalam talian Nielsen Global dimulakan pada 2005 itu, menjejak keyakinan pengguna, kebimbangan utama, dan cadangan perbelanjaan dalam kalangan lebih 28,000 pengguna Internet di 56 negara.

Meskipun tahap keyakinan turun sembilan mata, Malaysia mencatat skor keyakinan pengguna kesepuluh tertinggi (bersama Norway) dalam kalangan 56 negara yang terlibat dalam kajian itu.

“Hampir separuh (49 peratus) pengguna berpendapat negara kini mengalami kemelesetan ekonomi,” kata Kow.

- SINAR HARIAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90