Top Ad 728x90

,

Pemimpin boleh contohi pendekatan Nabi Ibrahim buat keputusan

Oleh Mohd Rizal Azman Rifin

IBADAH korban yang mengiringi sambutan Aidiladha sempena pelaksanaan ibadah haji setiap tahun tidak seharusnya dilihat sebagai upacara keagamaan semata-mata sebaliknya perlu diperhalusi daripada sisi pandangan yang lain.

Sebenarnya ibadah korban mempunyai hubungan langsung dengan peristiwa antara Nabi Ibrahim yang diperintahkan Allah menyembelih putera kesayangannya, Ismail.

Selain kekaguman kita terhadap ketaatan dan kepatuhan kedua-dua anak beranak itu mentaati perintah Allah, ada bahagian lain yang semestinya direnungi sebagai iktibar iaitu keperibadian Nabi Ibrahim sebagai seorang pemimpin yang bijaksana dan patut dijadikan tokoh ikutan.

Beliau pemimpin yang tidak emosi ketika berdepan situasi. Contohnya, ketika bermimpi diperintahkan Allah menyembelih anaknya sendiri, dia tetap tenang dan ini sekali gus melambangkan tahap daya fikir jernih serta mampu membuat pertimbangan yang matang.

Nabi Ibrahim tidak bertindak terburu-buru mengambil keputusan sebaliknya membuat pertimbangan mendalam untuk menentukan kesahihan kebenaran mimpinya itu. Dicatatkan, dia sempat berfikir dua hari iaitu pada tanggal 8 dan 9 Zulhijjah sebelum menyampaikan niat melaksanakan perintah Allah kepada anaknya, Ismail.

Teori kepemimpinan dapat diteladani, seorang pemimpin wajar berfikir dan menimbangkan sesuatu keputusan hendak dilaksanakan demi kepentingan orang ramai dengan mendalam. Pemimpin yang bijak sentiasa menunjukkan kebijaksanaan membuat keputusan sebelum bertindak.

Nilai kedua yang boleh kita ceduk daripada sifat Nabi Ibrahim, seseorang pemimpin seharusnya mengambil kira pendapat orang lain sebelum melaksanakan sesuatu keputusan. Meskipun Baginda yakin perintah menyembelih puteranya itu satu kebenaran, Baginda tidak bertindak tergesa-gesa.
Sebaliknya, Baginda berbincang dengan Ismail. Pendekatan dialog ayah dan anak itu satu simbol untuk pemimpin terkini mempraktikkan dalam kepemimpinan mereka.

Pemimpin, ahli politik dan sesiapa saja diamanahkan tanggungjawab memimpin perlulah menghargai pendapat masyarakat atau orang ramai melalui pendekatan berdialog berbentuk dua hala yang sihat, secara terbuka dan berunsur manusiawi.

Banyak kejadian buruk berlaku dalam sesebuah negara apabila keputusan tergesa-gesa dibuat pemimpin hingga menimbulkan rasa tidak puas hati. Lantas berlakulah insiden tidak diingini dan memalukan imej negara.

Semua itu menggambarkan kedangkalan pemimpin berfikir secara matang dan sentiasa melaksanakan kaedah berdialog dengan masyarakat dipimpinnya. Jadi, contohi kepemimpinan Nabi Ibrahim supaya masyarakat serta negara terus dilimpahi keberkatan dan rahmat Allah.

Jika kita jujur menggalurkan peristiwa ibadah korban Nabi Ibrahim dan anaknya, akan terserlah benih-benih kekuatan iman dan takwa mentaati perintah Allah.

Walaupun dihasut oleh syaitan yang menyuntik perasaan ragu supaya mengingkari perintah Allah, kekuatan iman dan takwa mengatasi segala-galanya.

Oleh itu, walaupun berdepan dengan gangguan atau tekanan untuk tidak melakukan tindakan yang betul, pemimpin tidak boleh mudah goyah sebaliknya keyakinan terhadap keputusan dibuat demi kepentingan pihak dipimpin perlu ditegakkan.

Apabila membiarkan syaitan membelit hati, pemimpin akan kecundang ke lembah bertentangan dengan kepentingan agama dan masyarakat. Maka timbullah masalah pecah amanah, penyalahgunaan kuasa, rasuah dan sebagainya.

Jadi, ambillah iktibar dari peristiwa korban Nabi Ibrahim dan Ismail sebagai penyuluh inspirasi membetulkan diri berpaksikan ketakwaaan kepada Allah. Rugilah kita seandainya ibadah korban pada Aidiladha ini hanya dilihat dari perspektif budaya tanpa mengambil pengajaran tersirat di sebaliknya.

- BERITA HARIAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90