Top Ad 728x90

, ,

Persoalan Agama: Perintah Allah dan perintah ibu, mana yang patut didahulukan?

Bersama Ustaz Zahazan

SOALAN:

USTAZ, apakah hukum jika anak tidak mentaati ibunya. Jika ibu melarang saya bertudung, tapi ustazah di sekolah pula menyuruh saya bertudung. Adakah saya dikira derhaka sekiranya tidak patuh kepada ibu? Seterusnya, rakan saya kehilangan ibu bapanya dalam kemalangan. Apa patut dilakukan oleh anak yang baik.

JAWAPAN:

ALHAMDULILLAH wassolatu wassalam ‘ala rasulillah waba’d.

ALLAH memerintahkan seorang anak mentaati ibu bapa dan bersyukur dengannya. Ketaatan dan syukur itu digandingkan dengan ketaatan dan syukur kepada Allah.

Allah SWT berfirman bermaksud: “Dan Tuhanmu memerintahkan agar kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapa. Jika salah seorang di antara kedua-duanya atau kedua-duanya sampai berusia lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah engkau mengatakan kepada kedua-duanya perkataan ‘ah’ dan janganlah engkau membentak keduanya dan ucapkan kepada keduanya perkataan yang baik”. (Surah al-Isra’, ayat 23)

Mensyukuri kedua-dua orang tua wajib kerana melalui mereka anak lahir, terpelihara dan terdidik. Daripada ayat al-Quran dan hadis Nabi SAW, ketaatan kepada Allah tanpa ketaatan kedua-dua ibu bapa belum cukup meraih keredaan Allah SWT.

Kerana itu, dengan tegas Allah SWT menyatakan kewajipan taat dan syukur kepada ibu bapa berganding dengan kewajipan taat dan syukur kepada-Nya. Dengan kata lain, ketaatan kepada Allah dikaitkan dengan ketaatan kepada kedua-dua ibu bapa.
Justeru, Nabi SAW bersabda bermaksud: Reda Allah diperoleh melalui reda ibu bapa. Dan kemurkaan Allah ada dalam kemurkaan orang tua. Hadis ini diriwayatkan Imam at-Tirmizi daripada Ibnu ‘Amr al-‘Ash.

Tentu saja dimaksudkan ini sama dengan petunjuk Allah. Jika bertentangan dengan petunjuk Allah, maka anak tidak boleh mentaati orang tuanya. Meskipun demikian, ia wajib menghormati dan tidak melukai perasaan sekalipun mereka bukan Islam.

Dalam hadis diriwayatkan Abu Daud daripada Abu Usaid al-Sa’idi, disebutkan ada seseorang datang kepada Nabi dan bertanya, “Apakah masih ada kewajipan berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapa saya sesudah mereka meninggal?” Nabi SAW menjawab, “Ya, berdoa dan memohon ampun kepada keduanya, melaksanakan pesannya, dan menghubungkan tali silaturahim kepada mereka yang tidak terjadi hubungan kekeluargaan tanpa kedua-duanya, dan berbuat baik atau menghormati temannya.”

Ibu bapa yang meninggal dunia mendambakan pelbagai perkara daripada anaknya. Kerana itu, sekali lagi dikatakan belum lagi dianggap berbakti kepada orang tua kecuali apabila ia mendoakan mereka yang sudah mendahuluinya.

Doa ini sangat penting, sehingga al-Quran meletakkan pujian kepada mereka yang mendoakan saudara seiman yang meninggal dunia. Allah SWT berfirman bermaksud: Ya Tuhan kami, ampunilah kami dan saudara kami yang beriman lebih dulu daripada kami. (Surah al-Hasyr, ayat 10)

Demikianlah, wallahua’lam.

- BERITA MINGGU

1 Comment:

  1. Ya betul, klu becanggah dgn hukum Allah, kite x wajib tunaikn pemintaan ibu bapa kite itu tp msih kne hormati ibu bapa itu smpe bile2... krn, dosa tdk mnurut perintah yg bcanggah dn dosa derhaka pd ibu bapa adlh due pkare yg bebeza...

    BalasPadam

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90