Top Ad 728x90

, ,

Daftar i-Akaun mudahkan semak simpanan KWSP

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menggalakkan lebih ramai ahlinya untuk mendaftar dalam i-Akaun bagi memudahkan mereka menyemak jumlah simpanan masing-masing pada bila-bila masa mulai 1 Januari 2012.

Pengurus Besar Perhubungan Awam KWSP, Nik Affendi Jaafar berkata, i-Akaun merupakan akaun peribadi dalam talian untuk ahli dan majikan menjalankan transaksi terpilih melalui laman web myEPF dengan selamat.

"Mendaftar sebagai pengguna i-Akaun melibatkan langkah mudah di mana ahli perlu mendaftar di kios atau cawangan KWSP untuk mendapatkan kod pengaktifan.

"Untuk majikan, mereka perlu mendaftar melalui myEPF sebelum mendapatkan kod pengaktifan di cawangan KWSP pilihan. KWSP menyeru ahli dan majikan yang belum memiliki i-Akaun supaya mendaftar agar dapat melakukan transaksi dengan selesa dari rumah atau pejabat," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Beliau berkata, kemudahan itu diperkenalkan bagi mengurangkan kes ahli yang terlepas pandang untuk mengemas kini penama apabila berlaku perubahan seperti berkahwin, bercerai atau melahirkan anak.

"Kegagalan mengemas kini akan membawa masalah sekiranya ahli meninggal dunia. Ahli juga dinasihatkan supaya menyemak butiran penama seperti ejaan nama, nombor MyKad dan peratusan agihan kepada setiap penama.

"Bagi membolehkan penama dimasukkan dalam penyata 2011, ahli perlu mengisi borang KWSP 4C yang boleh diperolehi Januari depan. Untuk penamaan baru, ahli perlu menyatakan persetujuan mereka dalam borang KWSP 4 yang pelu diserahkan sebelum 30 Januari 2012," katanya.

Selain itu Nik Affendi berkata, ahli juga boleh menyemak dan mencetak penyata KWSP bagi memantau transaksi simpanan serta memastikan caruman yang dibayar tepat pada masanya.

"Kemudahan ini juga disediakan kepada majikan untuk menyemak senarai pekerja yang telah dibayar carumannya selain mendaftarkan pekerja baru.

"Majikan juga boleh menyemak nombor KWSP pekerja, memuat turun borang caruman pra-cetak dan mengira dividen caruman bahagian majikan (untuk majikan kerajaan)," ujarnya.

Laman Web KWSP : http://www.kwsp.gov.my

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90