Top Ad 728x90

Inovasi Nokia N9

Oleh NADZARUL AMIR ZAINAL AZAM

SPESIFIKASI
NOKIA N9
Harga: RM1,799 (16 gigabait) dan RM2,088 (64 gigabait).
Sistem operasi: MeeGo 1.2 Harmattan.
Kamera: 8 Megapiksel Carl Zeiss.
Berat: 135 Gram.
Warna: Hitam, Cyan dan Magenta.

REKA bentuk inovatif yang ditampilkan telefon pintar terbaharu Nokia N9 memenuhi keperluan penggemar peranti dengan paparan skrin luas dan tanpa butang.

Ia dibangunkan dengan menekankan aspek kemudahan dan kelancaran penggunaan, sama ada dari reka bentuk luaran atau perisian yang ditawarkan.

Model telefon pintar pertama yang menggunakan sistem operasi MeeGo 1.2 Harmattan itu hanya memerlukan pengguna menggeselkan jari mereka di atas paparan skrin sentuh untuk menikmati pelbagai aplikasi.

Dengan paparan skrin 9.9 sentimeter (sm) menggunakan teknologi AMOLED, ia dapat memberikan kepuasan kepada pengguna apabila kualiti paparan lebih jelas dan mengagumkan.

Bagi mereka yang gemar melakukan aktiviti luar dan menggunakan telefon pintar mereka di mana-mana sahaja, fungsi skrin kalis calar tentu sekali akan memberikan kelegaan kepada pengguna.

Tetingkap

Dalam pada itu, Nokia N9 menggunakan kawalan skrin Three Home Views yang menyaksikan paparan utama dibahagi kepada tiga tingkap iaitu Applications, Open Applications dan Events.

Kesemua tetingkap itu mempunyai fungsi tersendiri apabila Applications menempatkan kesemua aplikasi, Open Applications pula bertindak sebagai tetingkap pelbagai tugasan dan Events memaklumkan notifikasi kepada pengguna.

Ciri-ciri tersebut bukan sahaja dapat memudahkan tugasan harian pengguna malah dapat memberi dimensi baharu dalam pengendalian peranti yang menjadi teman pengguna.

Antara aplikasi sistem operasi MeeGo 1.2 Harmattan yang terdapat dalam peranti itu termasuk Twitter, Facebook, Skype, Angry Birds Magic dan AP Mobile.

Bagi mereka yang gemar melayari Internet, peranti tersebut dilengkapi teknologi Webkit 2 untuk memastikan pelayaran lebih lancar dan sempurna.

Ia turut didatangkan bersama kamera lapan megapiksel autofokus Carl Zeiss dan lensa pandangan luas. Kamera tersebut tidak membataskan kreativiti mengambil gambar kerana ia boleh berfungsi dengan baik walaupun dalam keadaan kurang pencahayaan.

Model terbaharu Nokia N9 dijual pada harga RM1,799 dengan kapasiti 16 gigabait (GB) manakala kapasiti 64 GB dijual pada harga RM2,088 seunit.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai peranti terbaharu ini boleh melayari laman web www.nokia.com.my.

- KOSMO!

1 Comment:

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90