Top Ad 728x90

Maklumat Pemohon Program BR1M Tidak Digunakan Untuk Urusan Cukai - LHDN

Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) pada Rabu menegaskan maklumat pemohon program Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) tidak digunakan bagi tujuan percukaian.

Pegawai Perhubungan Awam LHDN, Masrun Maslim dalam satu kenyataan pada Rabu menjelaskan semua maklumat pemohon akan direkodkan dalam pangkalan sistem BR1M bagi tujuan verifikasi untuk memastikan hanya mereka yang layak menerima bantuan RM500 melalui program itu.

Mengulas satu aduan melalui Persatuan Konsumer Klang yang dilaporkan akhbar berbahasa Tamil semalam, beliau berkata, LHDN menafikan maklumat pemohon itu diguna bagi menuntut amaun cukai tertunggaknya.

"Aktiviti pungutan tunggakan cukai pendapatan merupakan aktiviti berterusanyang dijalankan LHDN, dan ia tiada kaitan dengan maklumat yang dikemukakan pengadu dalam borang BR1M yang dihantar.

"Notis yang beliau terima hanyalah notis tuntutan biasa yang turut dihantar kepada pembayar cukai yang masih mempunyai baki cukai tertunggak," katanya.

Masrun berkata, LHDN tidak dapat melakukan siasatan lanjut kerana pengadu tidak memberikan maklumat terperinci.

- BERNAMA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90