Khamis, Februari 23, 2012

Ada Cara Untuk Mempelajari Bahasa Inggeris Dengan Berkesan

Oleh KUMARATHEVAN BALAKRISHNAN-JOSEPHINE

PERBAHASAN mengenai pembelajaran Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua yang penting dengan penekanan yang lebih akan berterusan sehingga kerajaan mencari jalan penyelesaian yang drastik dan baik untuk semua pihak.

Semoga ia akan dapat dilaksanakan dengan cepat, sebelum terlambat.

Adalah amat menyedihkan untuk melihat para pelajar sekolah menengah serta graduan universiti kita bergelut untuk bercakap Bahasa Inggeris dengan sempurna.

Baru-baru ini, semasa kami membincangkan isu ini dengan seorang kawan, K.Andrew Raj yang merupakan seorang tutor Bahasa Inggeris, beliau berkata bahawa beliau juga menghadapi masalah yang sama untuk mendidik pelajar yang menghadiri kelas Bahasa Inggerisnya.

Beliau berkata, tahap pemahaman Bahasa Inggeris, sama ada dalam bentuk penulisan ataupun lisan di kalangan generasi muda masa kini secara keseluruhan agak menurun.

Malah, kekurangan kemahiran komunikasi yang baik dalam Bahasa Inggeris di kalangan graduan universiti telah sering dikatakan sebagai salah satu daripada sebab utama ketidakupayaan mereka untuk mendapatkan pekerjaan yang baik.

Dalam era ledakan maklumat dan kemajuan komunikasi yang pesat, kita tahu bahawa ilmu pengetahuan adalah kunci ke arah meningkatkan pembangunan ekonomi negara kita dan hubungan antarabangsa.

Justeru itu, kemahiran dalam bahasa berkenaan dalam semua aspek - membaca, kefahaman, penulisan, mendengar, kosa kata, ungkapan dan pertuturan adalah amat penting.

Bahasa Inggeris merupakan medium yang paling penting di mana pengetahuan disebarkan.

Malangnya, menurut Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, ramai pelajar masih tidak dapat menguasai Bahasa Inggeris walaupun mereka belajar bahasa tersebut di sekolah selama 13 tahun.

Dua tahun yang lalu, ada laporan mengatakan bahawa pihak berkuasa di Beijing mahu kebanyakan penduduknya belajar Bahasa Inggeris dalam proses mentrasformasikan ibu negara Cina itu menjadi sebuah "bandar dunia".

Bagaimana pula dengan kita?

Kita perlu menguasai pengunaan Bahasa Inggeris jika kita hendak mencapai kemajuan secara global. Tidak cukup jika hanya beberapa menteri, pemimpin korporat, para penulis dan warga yang berpendidikan sekolah Bahasa Inggeris di samping sebilangan kecil golongan muda boleh bertutur dalam bahasa berkenaan dengan lancar.

Kita harus bersepakat dan segera mencari jalan untuk memulihkan keadaan yang semakin buruk ini.

Terdapat beberapa sebab mengapa seseorang itu gagal untuk bertutur dalam Bahasa Inggeris: malu; takut; enggan cuba untuk bertutur; bercampur dengan orang yang tidak memberi galakkan; membandingkan diri sendiri dengan orang yang lebih fasih; segan bercakap dengan orang yang lebih fasih; masalah pemahaman dan akhir sekali, tidak yakin pada diri sendiri.

Kita perlu mewujudkan peluang untuk bercakap dalam Bahasa Inggeris di sekolah, tempat kerja, semasa waktu rehat, bergaul dengan orang lain yang boleh bertutur bahasa tersebut, menjawab panggilan telefon, di restoran berbahasa Inggeris dan dengan ahli keluarga.

Penggunaan bahasa itu juga boleh ditingkatkan ketika menggunakan internet – menghantar email, semasa bertemu dengan orang asing (pelancong), di premis perniagaan (pasar raya, agensi pelancongan, klinik, syarikat insurans, panggung wayang, dan lain-lain), menghadiri kelas Bahasa Inggeris atau menyertai kelab/persatuan Bahasa Inggeris.

Pelajar-pelajar kami sering bertanya, 'Mengapakah sesetengah orang boleh bertutur dalam Bahasa Inggeris dengan baik dan lancar?' Jawapannya ialah 'persekitaran'.

Kami sering memberitahu mereka bahawa sesetengah orang boleh bercakap Bahasa Inggeris dengan sempurna kerana mereka telah dibesarkan oleh ibu bapa atau penjaga yang bertutur dalam berbahasa Inggeris dalam konteks harian.

Ia mungkin juga kerana mereka berpendidikan Inggeris dari kecil. Ada yang fasih sebab mereka sering merantau atau pernah bermastautin di negara yang bertutur dalam berbahasa Inggeris.

Sesetengah orang boleh bercakap dengan baik mungkin kerana mereka telah menemui pasangan hidup atau pembantu rumah yang hanya boleh bertutur dalam Bahasa Inggeris.

Ada yang pandai bertutur dalam bahasa berkenaan setelah bekerja dalam persekitaran pejabat/syarikat yang hanya menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa penghantaran atau bekerja dalam industri pelancongan dan hospitaliti.

Kami sentiasa memaklumkan kepada pelajar kelas Bahasa Inggeris kami bahawa terdapat beberapa perkara yang "Boleh dan Tidak Boleh" dilakukan dalam pembelajaran bahasa ini.

Seseorang pelajar tidak boleh duduk diam apabila mendengar Bahasa Inggeris bahkan berdiri atau duduk dengan postur yang tidak baik semasa belajar.

Mereka tidak harus menyimpan tanggapan negatif tentang Bahasa Inggeris atau diri sendiri seperti, “Bahasa Inggeris adalah susah untuk dipelajar."

Apakah yang perlu dilakukan ialah, sentiasa memberi tumpuan di dalam kelas. Kami menggalakkan mereka untuk menggerakkan badan mereka semasa belajar Bahasa Inggeris selain menggunakan gerak isyarat kerana pergerakan itu boleh membantu mengingatkan perkataan/frasa yang sukar.

Mereka juga diingatkan supaya belajar untuk mendengar secara teliti, sentiasa mengamalkan kepercayaan positif mengenai Bahasa Inggeris dan diri sendiri.

Contohnya, “Bahasa Inggeris adalah baik bagi saya dan saya akan belajar bertutur dengan fasih!”

Kami sering mengingatkan para pelajar supaya sentiasa senyum semasa belajar Bahasa Inggeris, membaca cerita-cerita pendek untuk belajar dengan cepat.

Mereka juga dilatih supaya menggambarkan diri mereka berbahasa Inggeris dengan lancar selain memberi tumpuan dan menikmati pembelajaran tanpa tekanan.

Terdapat juga sepuluh cara untuk meningkatkan kebolehan mereka yang mahu belajar untuk bertutur Bahasa Inggeris iaitu mereka harus mendengar stesen radio Inggeris, menonton filem dan saluran televisyen Inggeris, nyanyi lagu karaoke bahasa tersebut dengan menggunakan liriknya di samping melancong ke negara-negara yang berbahasa Inggeris.

Yang paling penting, mereka harus mendaftar dengan pusat latihan yang memberi kursus pertuturan Bahasa Inggeris.

Seseorang itu harus sentiasa bergaul dengan rakan sekolah atau sekerja yang fasih bertutur dalam Bahasa Inggeris. Kita mesti belajar bahasa berkenaan seolah-olah mempelajari sesuatu ‘permainan baru’ yang penuh dengan keseronokan dan rasa teruja.

Kami sentiasa mengingatkan kelas kami bahawa: "Bahasa Inggeris adalah seperti satu permainan yang mudah dipelajari jikalau seseorang itu mendengar dengan teliti, memberi tumpuan di dalam kelas, cuba bertutur dengan yakin dan rindu untuk mencapai matlamat!"

- MSTAR

0 Comments:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.

Recent Posts