Top Ad 728x90

,

Urus niaga secara dalam talian


Oleh HASANI HASSAN
http://hasanihassan.com/

SEMAKIN hari semakin ramai rakyat Malaysia yang membiasakan diri dengan aplikasi perbankan Internet seperti Maybank2u, CIMBClicks dan yang lain-lain. Membuat dan menerima bayaran, serta pemindahan wang boleh dikatakan tidak lagi menjadi kerisauan kepada pengguna apabila melakukan transaksi melalui dalam talian.

Bagaimanapun ini mungkin masih terbatas kepada urusniaga yang berlaku di dalam negara. Bagi urusniaga runcit yang melibatkan transaksi antarabangsa, ramai yang masih tidak yakin atau tidak pasti bagaimanakah cara yang senang dan selamat.

Salah satu kaedah yang paling lazim digunakan untuk membuat bayaran bagi pembelian sesuatu produk dari penjual di luar negara menerusi Internet ialah kad kredit dan kad debit.

Kebanyakan kad kredit yang dikeluarkan oleh bank-bank di negara ini memang boleh terus digunakan untuk membuat pembelian secara dalam talian, manakala selebihnya ada yang memerlukan anda mengaktifkannya terlebih dahulu.

Ada juga bank yang akan menelefon anda sesudah anda membuat apa-apa transaksi kad di Internet, bagi memastikan bahawa memang anda yang benar-benar melakukannya dan bukan orang lain.

Bank juga biasanya bersedia untuk membantu anda menyelesaikan apa-apa isu sekiranya anda dapati terdapat transaksi yang tidak sepatutnya berlaku.

Apa yang penting anda menjaga maklumat kad kredit atau debit anda dengan baik dan tidak menggunakannya di laman web yang tidak diyakini serta meragukan, ini termasuklah laman web perjudian, pornografi, skim pelaburan haram dan lain-lain yang sejenisnya.

Bagi peniaga pula yang ingin menjual barangan dan mahu memberi pilihan kepada pelanggan mereka untuk membuat bayaran menggunakan kad kredit atau debit, perlulah ada akaun pedagang (merchant account) sama ada terus dengan pihak bank atau pembekal perkhidmatan yang dilantik. Mereka juga perlukan sistem laluan pembayaran (payment gateway).

Penyelesaian yang lebih mudah ialah dengan menggunakan perkhidmatan yang disediakan oleh pihak-pihak yang diiktiraf. Contohnya di Malaysia, ramai usahawan menggunakan khidmat iPay88. Anda juga boleh menggunakan khidmat antarabangsa seperti 2Checkout, WorldPay dan banyak lagi.

Kebanyakannya mengenakan caj bulanan atau tahunan tertentu, serta juga caj bagi setiap transaksi sekitar dua hingga lima peratus.

Satu lagi kaedah yang popular bagi transaksi dalam talian ialah dengan menggunakan PayPal. Ia merupakan satu aplikasi dompet elektronik yang boleh anda gunakan untuk berurusniaga di Internet.

Sesiapapun boleh mendapatkan akaun PayPal secara percuma dan mudah. Berbanding dengan kad kredit yang hanya boleh digunakan untuk membuat pembelian, akaun PayPal boleh digunakan untuk kedua-dua tujuan, sama ada pembayaran atau penerimaan wang.

Menggunakan PayPal, anda boleh melakukan transaksi dengan lebih selamat kerana anda tidak perlu lagi mendedahkan maklumat kad kredit atau akaun bank. Sebaliknya anda hanya perlu hubungkan kad kredit, kad debit atau akaun bank anda terus ke akaun PayPal untuk tujuan pembiayaan sewaktu transaksi.

Apabila anda membuat pembelian melalui Internet menggunakan PayPal, pertama sekali PayPal akan lihat baki wang di dalam dompet elektronik (akaun) anda. Sekiranya baki yang ada adalah mencukupi maka bayaran tersebut akan ditolak daripada baki yang ada, manakala jika baki itu tidak memadai, maka PayPal akan mengecaj kad kredit anda bagi jumlah selebihnya yang diperlukan.

Satu kelebihan PayPal ialah anda boleh gunakannya untuk transaksi dengan seluruh dunia dan tidak terhad kepada pasaran tempatan sahaja. PayPal sudah pun menjadi jenama yang dipercayai dan dengan memberi pilihan kepada para pelanggan untuk membuat bayaran menggunakannya, akan memberi imej positif serta peluang perniagaan yang lebih meluas.

Menggunakan akaun yang sama, anda boleh menerima bayaran daripada orang lain, contohnya jika anda menjual sesuatu melalui laman eBay, anda boleh gunakan PayPal untuk menerima bayaran tersebut.

PayPal juga sering digunakan untuk menjual sebarang produk atau perkhidmatan menerusi laman web, blog, laman iklan, forum dan lain-lain medium. Ia juga menjimatkan masa kerana anda tidak perlu mengisi maklumat transaksi dan alamat penghantaran berulang-ulang kali.

Selain transaksi perniagaan, PayPal juga boleh digunakan untuk mengirimkan wang kepada kepada orang lain, contohnya kepada ahli keluarga yang berada di luar negara. Untuk mengirim wang atau membuat bayaran wang kepada pengguna lain, anda hanya perlu tahu emel ataupun nombor telefon pengguna tersebut.

Anda juga boleh gunakan PayPal untuk menuntut bayaran dan mengirimkan invois untuk produk atau perkhidmatan yang anda tawarkan.

Sekiranya anda mempunyai kedai dalam talian, PayPal menyediakan kemudahan untuk menghubungkan terus shopping cart anda untuk mewujudkan integrasi yang lebih lancar dan memberi pengalaman membeli-belah yang selesa dan meyakinkan kepada pengguna.

Banyak juga sistem kedai online dan aplikasi shopping cart yang sedia menyokong sistem penerimaan bayaran PayPal tanpa memerlukan konfigurasi yang rumit, hanya perlu masukkan emel anda sahaja.

Wang yang anda terima dan tersimpan di dalam akaun PayPal boleh digunakan untuk apa-apa transaksi lain pula ataupun dipindahkan keluar ke akaun bank atau ke kad Visa (sama ada kad kredit, debit atau pra bayar). Pindahan wang ke kad Visa akan mengambil masa sekitar lima hingga tujuh hari dan dikenakan yuran sebanyak RM20.

Manakala pindahan wang ke mana-mana bank dalam rangkaian MEPS di Malaysia akan mengambil masa tiga hingga empat hari, tiada yuran dikenakan jika jumlah pindahan adalah melebihi RM400, dan jika kurang dari jumlah itu, hanya caj RM3 dikenakan.

PayPal tidak mengenakan sebarang caj untuk anda membuka akaun, memindahkan wang dari akaun bank dan juga membuat sebarang belian, sebaliknya PayPal hanya mengenakan caj apabila anda menerima bayaran dari jualan produk atau perkhidmatan, menerima bayaran atau pindahan wang dari kawan atau ahli keluarga yang menggunakan kad kredit atau debit, atau menerima bayaran daripada pengguna lain di luar negara.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90