Top Ad 728x90

,

Dedahkan anak anda dengan pengurusan kewangan

Menguruskan akaun simpanan, kad kredit atau mendapatkan pembiayaan perumahan adalah perkara biasa yang dilakukan oleh seseorang dewasa. Pengurusan wang ialah salah satu kemahiran asas hidup.

Namun, kemahiran ini tidak diajar secara formal di sekolah. Oleh yang demikian, tanggungjawab terletak di tangan ibu bapa agar memupuk amalan pengurusan wang yang baik di kalangan anak mereka.

Memang sukar untuk menentukan bila untuk bermula. Anda boleh memulakannya apabila mereka sudah pandai mengira. Bagi remaja, anda boleh mempertimbangkan beberapa cadangan berikut.

Langkah permulaan ialah dengan mengajar anak anda tentang cara menyediakan belanjawan atau bajet. Menyediakan belanjawan adalah kemahiran penting yang akan digunakan sepanjang hayat.

Anda boleh memulakannya dengan memberi anak remaja anda elaun dan bil untuk dijelaskan. Sebagai contoh, anda mungkin boleh meminta anak remaja anda membayar bil telefon atau belanja makanan di sekolah. Didik mereka tentang cara menyediakan belanjawan untuk menguruskan perbelanjaan tersebut setiap bulan.

Sejurus selepas itu, anda perlu mengajar mereka cara untuk membezakan antara keperluan dan kehendak. Sebagai contoh, sebuah telefon bimbit baru adalah kehendak dan bukan keperluan.

Ajar mereka untuk menangguhkan perbelanjaan untuk memenuhi kehendak dan tetapkan sasaran masa hadapan dan keperluan menabung mencapai matlamat tersebut.

Jangan terus menurut kemahuan mereka. Galakkan anak anda menabung untuk memenuhi matlamat jangka pertengahan dan jangka panjang mereka, seperti membeli telefon bimbit baru (matlamat jangka pertengahan) dan membeli kereta baru (matlamat jangka panjang). Ini akan membantu mereka memahami nilai sebenar wang dan tidak mengikut gerak hati apabila berbelanja.

Memandangkan kini terdapat banyak pilihan akaun simpanan remaja, dedahkan anak anda kepada cara menguruskan akaun bank.

Lebih baik menabung wang dalam bank daripada menyimpan di dalam rumah. Wang dalam akaun simpanan institusi perbankan Islam akan meraih keuntungan sedangkan wang yang ditabung di rumah tidak mendapat apa-apa manfaat dan mungkin hilang.

Perkenalkan kepada mereka konsep untung simpanan atau pantau penyata atau buku simpanan mereka untuk melihat simpanan dan pengeluaran. Anda juga perlu mendedahkan mereka kepada aspek perbankan seperti ATM atau mesin deposit tunai.

Seterusnya, anda mungkin mahu memperkenalkan mereka kepada konsep pembiayaan atau kad kredit. Di Malaysia, peraturan kita tidak membenarkan remaja untuk mendapatkan kad kredit atau pembiayaan.

Bagaimanapun, mereka mungkin memilikinya pada masa depan, jadi wajarlah mereka memahami fungsi pinjaman. Ini perlu diajar seiring dengan konsep belanjawan.

Kad kredit boleh menjadi satu alat berguna untuk memudahkan urus niaga atau menjadi sesuatu yang menimbulkan beban hutang. Jadi bincanglah tentang caj dan kadar keuntungan dikenakan atas kad kredit dan betapa pentingnya amalan membuat pembayaran penuh.

Mereka hendaklah memahami bahawa mereka harus mengelakkan diri daripada dibelenggu hutang kerana sebarang masalah pembiayaan akan menyebabkan mereka disenaraihitamkan atau dipalit sejarah kredit yang negatif.

Dari sudut yang lebih positif, jika anak remaja anda sudah banyak menabung, anda boleh memperkenalkan konsep pelaburan kepadanya.

Ini termasuk berbincang tentang akaun pelaburan am, pasaran saham dan dana unit amanah, termasuk Amanah Saham. Mereka perlu memahami bahawa terdapat risiko apabila melabur. Tetapi dengan menanggung risiko, terdapat potensi pulangan yang lebih tinggi. Didik mereka tentang apa yang berlaku apabila pasaran saham naik atau turun.

Diharapkan petua ini dapat membantu anda berbincang dan memberikan pendidikan asas kepada anak remaja anda.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90