Top Ad 728x90

, , , , , ,

PROSES PEMILIHAN DAN LANTIKAN CALON PEGAWAI TADBIR DIPLOMATIK - PTD

exam ptd 2013, ujian ptd 2013, peperiksaan ptd 2013, peperiksaan ptd, contoh soalan ptd

SYARAT, PROSES PEMILIHAN DAN LANTIKAN CALON PEGAWAI TADBIR DIPLOMATIK (PTD)


Untuk mendapatkan Panduan Lengkap Peperiksaan Online SPA bagi Jawatan Pegawai Tadbir dan Diplomatik - PTD Gred M41, sila dapatkan di: http://jvsecurepay.com/affiliates/ptd/28


SYARAT LANTIKAN:

Calon-calon untuk dilantik ke PTD perlu memilki kelayakan asas seperti yang disyaratkan dalam Skim iaitu:

- Warganegara Malaysia

- Berumur tidak kurang dari 18 tahun pada tarikh pemilihan.

- Memiliki Ijazah Sarjana Muda dengan Kepujian daripada universiti tempatan atau luar negara yang diiktiraf oleh kerajaan atau kelayakan yang setaraf dengannya.

- Lulus peperiksaan khas yang dijalankan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA).

- Memperolehi kepujian dalam Bahasa Melayu (termasuk lulus ujian lisan) pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia atau kelulusan yang setaraf yang diiktiraf oleh kerajaan.

PROSES PEMILIHAN:

Bagi pemohon yang mencukupi syarat Kelayakan, langkah-langkah berikut perlu diikuti:

- Calon hendaklah mendaftar diri dengan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam dengan menggunakan Borang SPA 8 atau boleh juga mendaftar on-line melalui laman web SPA iaitu www.spa.gov.my . Pendaftaran boleh dibuat sepanjang masa.

- Tapisan pertama dibuat oleh SPA. Calon yang memenuhi syarat minimum seperti mana yang disyaratkan dalam iklan akan dipanggil untuk menduduki Peperiksaan Khas. Pusat Peperiksaan Khas diadakan di semua ibu negeri dan bandar besar.

- Calon yang lulus Peperiksaan Khas akan dipanggil oleh Jabatan Perkhidmatan Awam untuk tapisan kedua di PTD Assessment Centre yang dikendalikan oleh INTAN.

- Calon yang berjaya dalam ujian PTD Assessment Centre akan dipanggil untuk temuduga oleh SPA.

- Calon yang berjaya dalam temuduga akan dipanggil oleh Jabatan Perkhidmatan Awam untuk tujuan lantikan dan menjalani kursus Diploma Pengurusan Awam di INTAN selama enam bulan.

- Setelah tamat kursus, pegawai-pegawai akan dibuat penempatan di kementerian dan jabatan yang sesuai.



* Untuk mendapatkan Panduan Lengkap Peperiksaan Online SPA bagi Jawatan Pegawai Tadbir dan Diplomatik - PTD Gred M41, sila dapatkan di: http://jvsecurepay.com/affiliates/ptd/28


0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90