Top Ad 728x90

Gergasi internet hebat bersaing

PERSAINGAN antara peserta industri perkhidmatan pelayar tercetus sekali lagi dan kali ini, ia membabitkan perebutan untuk mendominasi segmen internet mudah alih.

Google, Apple, Microsoft dan Yahoo! - semua gergasi internet itu sedang bergelut untuk bersama-sama dengan pelayar baru seperti Opera yang dibangunkan syarikat Norway serta perisian sumber terbuka terkemuka Firefox daripada Mozilla.
Tumpuan di sebalik persaingan itu bukan sekadar untuk meraih hak mereka sebagai pelayar eksklusif, tetapi juga untuk mendominasi web mudah alih yang akan membawa pengguna ke laman web mereka sekali gus mengumpulkan data yang boleh digunakan bagi pengiklanan.
“Pembangun pelayar ini memerlukan kehadiran dalam peranti mudah alih untuk memastikan mereka terus kekal berdaya saing,” kata analisis Opus Research, Greg Sterling.

“Setiap peserta cuba menguruskan strategi masing-masing dalam dunia pelbagai-skrin dan pelbagai-platform,” katanya.

Firma Penyelidikan StatCounter mendapati akses global menerusi peranti mudah alih, tidak termasuk komputer tablet melonjak sepanjang tahun hingga Januari lalu kepada 8.5 peratus berbanding semua penggunaan internet.

Google meningkatkan usahanya awal tahun lalu dengan melancarkan versi penuh pelayar Chrome untuk peranti mudah alih yang akan menggantikan pelayar yang tiada namanya menggunakan platform terbuka Android miliknya.
Pelayar Android-Google meraih 21.5 peratus daripada laman web mudah alih, mengatasi Opera, peneraju awal yang memiliki 21.3 peratus penguasaan pasaran berdasarkan StatCounter.

“Chrome sudah pasti akan menjadi pesaing terbesar kerana adanya Android dan ia mempunyai momentum yang besar kepada pengguna komputer,” kata Sterling.

Di kedudukan ketiga adalah pelayar Safari milik Apple, pelayar yang digunakan pada iPhones, dengan penguasaan pasaran 20 peratus. Nokia, BlackBerry dan beberapa peserta lain hanya memegang peratusan yang kecil.

Namun, apabila mengambil kira komputer tablets pula, Apple menjadi peserta utama bagi pelayar yang paling banyak digunakan dengan 63 peratus berdasarkan data daripada tinjauan Net Applications’ NetMarketShare manakala Android hanya menguasai hampir 19 peratus.

– AFP

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90