Top Ad 728x90

, ,

Memberi hutang perlu perjanjian bertulis

SOALAN:

SAYA ada memberi pinjaman wang secara peribadi kepada kawan. Ada kalanya melalui pindahan wang ke akaun banknya atau secara tunai kepadanya.
Kadang-kadang saya mendahulukan wang saya membayar sewa premisnya dengan menggunakan kad kredit.

Saya tidak membuat sebarang perjanjian bertulis dengannya, tetapi hanya ada bukti transaksi melalui e-mel atau penyata kad kredit atau transaksi pindahan ke akaun banknya.

Sekiranya memberi secara tunai, saya hanya melafazkan saja pemberian hutang itu.


Masalahnya sekarang, saya sukar mendapat bayaran walau sesen pun darinya daripada wang puluhan ribu ringgit yang saya pinjamkan kepadanya.

Setiap panggilan telefon atau e-mel yang dihantar tidak dijawab. Saya sedar saya tidak membuat sebarang perjanjian bertulis berserta saksi disebabkan menaruh kepercayaan kepadanya.

Apakah benar sekiranya pinjaman yang tidak mempunyai bukti bertulis dan tidak ada saksi tidak boleh dituntut pemberi pinjaman?

Apa yang patut saya lakukan untuk mendapatkan hak saya semula seperti yang dituntut dalam Islam?


JAWAPAN:

MEMBERI hutang atas sifat mahu menolong sesama kawan dan keluarga sangat digalakkan Islam. Bagaimanapun, sifat pemurah, rasa simpati dan sikap tolong menolong disalah guna orang yang mencari kesempatan seperti yang berlaku kepada anda di atas.

Islam menggariskan prosedur dalam memberi hutang, iaitu ia perlu bertulis dan dilakukan di hadapan saksi. Ini jelas apa yang tergambar dalam ayat 282-83 dalam Surah al-Baqarah.

Biasanya kita mengambil ringan saranan ayat ini dengan memberi hutang tanpa adanya dokumen tertentu. Ini berbeza apabila kita melihat prosedur bank dalam memberi hutang atau pinjaman.

Semuanya bertulis dan ada implikasi undang-undang. Ini yang sepatutnya dilakukan setiap individu dalam memberi hutang.

Seterusnya adalah menjadi tanggungjawab orang yang berhutang membayar hutangnya.

Mengikut Nabi s.a.w, kebaikan seseorang akan tergantung di hari akhirat nanti apabila hutang belum dijelaskan. Dalam pada itu Islam menyaran supaya orang yang berhutang diberi kesempatan menangguh pembayaran hutang sekiranya tidak mampu.

Mereka tidak boleh dikenakan ancaman atau dikenakan bunga pula atas alasan berkenaan. Islam juga menyarankan supaya orang yang memberi hutang membebaskan orang yang berhutang dari membayar hutang sama ada sepenuhnya atau sebahagian sekiranya boleh.

Ia dikira sedekah dan amalan yang mulia apabila melupuskan hutang itu. Dalam kes anda di atas, anda hendak mencuba sedaya upaya untuk mendapatkan bayaran balik hutang.

Banyaklah berdoa kepada Allah semoga dibuka hati sahabat anda.
­­
Seterusnya jadilah ia sebagai iktibar untuk masa akan datang.

- HARIAN METRO

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90