Top Ad 728x90

, ,

Soal Jawab Agama : Untung atas angin MLM & Skim Piramid

Soal Jawab Agama Bersama DR SALAM

SOALAN:

SAYA ada menyertai syarikat multi level marketing (MLM), adakah ia halal? Pekerjaan saya hanya perlu mencari orang bawah (downline) tanpa perlu menjual produk dan apabila orang bawah semakin ramai, orang atas (upline) mendapat keuntungan seperti untung atas angin tanpa berusaha.

Bagaimanapun, syarikat itu berdaftar dan mempunyai sijil halal. Kini, saya berasa runsing kerana takut mendapat rezeki yang haram.

JAWAPAN:

SECARA umumnya perniagaan pemasaran berperingkat (MLM) dibenarkan Islam. Di negara ini, ia juga disahkan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) di bawah Akta Jualan Langsung (AJL).

Berbeza dengan perniagaan biasa, MLM adalah sejenis jualan langsung daripada syarikat pengeluar kepada pelanggan. Apabila seseorang berjaya memasarkannya, ia mendapat ganjaran iaitu harga yang lebih murah daripada harga runcit.

Perniagaan MLM membabitkan pemasaran peringkat bermula daripada syarikat pengeluar dan pelantikan pihak bawahan (downline) termasuk pengedar, peruncit dan pelanggan.

Mana-mana perniagaan termasuk MLM mesti berlakunya perpindahan barangan atau perkhidmatan secara jual beli.

Berbanding skim piramid, ia hanya menumpukan kepada mencari dan menambah downline semata-mata tanpa perlu menjual barangan atau perkhidmatan.

Akhirnya tiada apa yang diniagakan pengusaha dan apabila tiada lagi downline, ia terpaksa ditutup dan mereka berada di bawah yang mendapat kerugian.

Justeru, undang-undang mengharamkan skim piramid. Sekiranya MLM yang anda usahakan bertepatan dengan perniagaan dalam Islam dan disahkan kerajaan, pendapatan yang diperoleh adalah halal.

Bagaimanapun, berdasarkan keterangan anda di atas, MLM itu tidak halal dan termasuk bentuk penipuan dan skim piramid. Ia mengambil kesempatan daripada sifat tamak dalam diri manusia seperti hendak cepat kaya tanpa berusaha.

Wajar bagi anda untuk meninggalkan MLM berkenaan.

- HARIAN METRO

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90