Top Ad 728x90

Latihan Vokasional Di Sekolah Tinggi Menjelang 2013

Kementerian Pelajaran dan Kementerian Sumber Manusia berhasrat untuk memulakan latihan vokasional di sekolah tinggi menjelang 2013, kata Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri S. Subramaniam.

“Kami mahu menjadikan pendidikan vokasional sebagai satu sistem pilihan yang menarik malah menjadi pelajar lebih cemerlang,” kata beliau, yang berucap pada Konvensyen Kemahiran Antarabangsa di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).

Beliau berkata, pendidikan vokasional amat penting, dan para pelajar perlu diberikan pendedahan mengenainya dari Tingkatan Satu dan seterusnya.

Pelajar juga akan menerima sijil vokasional berserta dengan sijil Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Subramaniam menjelaskan bahawa Kementerian Pengajian Tinggi juga sedang berunding dengan beberapa universiti bagi membincangkan tentang pemberian ijazah bagi kemahiran yang dipelajarinya dan bukannya diploma supaya graduan sekolah vokasional akan memiliki dua kelayakan dan memerlukan pengalaman itu.

“Saya berharap ia dapat menyesuaikan diri dengan sektor swasta supaya kita dapat memperoleh sinergi,” katanya kepada delegasi pada konvensyen yang berlangsung selama dua hari itu.

“Mendedahkan para pelajar kepada pendidikan vokasional pada usia muda membantu mereka untuk terus mahir... menjelang 2020, 60 peratus daripada pekerjaan adalah berdasarkan kemahiran,” kata beliau.

- MSTAR

2 Comment:

  1. syamimi: saya sebenarnya tak berapa nak paham sangat tentang sekolah vokasional ni..sebenarnya sekolah vokasional ada ambil spm ke tak???

    BalasPadam
  2. sebenarnya sekolah vokasional ada ambil spm tak??minta penjelasan ...saya tak berapa nak faham ...

    BalasPadam

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90