Top Ad 728x90

, , ,

Rancangan tv menarik sepanjang Ramadan 2012

SAJIAN kerohanian diteruskan dengan beberapa naskhah menarik menerusi pelbagai stesen televisyen swasta mahupun percuma.

Mesej yang disampaikan adalah untuk mendidik masyarakat ke arah perkara yang lebih positif atau menyedarkan penonton demi perubahan yang lebih baik.

Namun, corak paparan setiap stesen televisyen berlainan mengikut sasaran penonton dan konsep sesebuah stesen penyiaran.

Sehubungan itu, berikut dipaparkan siaran terbaik sepanjang bulan Ramadan yang disiarkan melalui RTM1, RTM2, TV3, TV9 dan Astro.

Astro Oasis (Saluran 106)

Judul: Insya-Allah Ada Jalan

Genre: Drama

Tarikh dan waktu siaran: Bermula 23 Julai setiap hari Isnin hingga Jumaat pukul 5.30 petang

Sinopsis: Ikuti kisah penuh kesedaran Maher Zain menerusi pengembaraan mencari temannya Basofi di Indonesia dalam siri televisyen berkonsepkan spiritual ini.

Judul: Indahnya Iman (Azan Global/Tazkirah)

Genre: Tazkirah

Tarikh dan waktu siaran: Setiap hari pada pukul 7 malam

Sinopsis: Insafi diri dengan penyampaian tazkirah, Talaqqi amalan Rasulullah S.A.W dan azan yang menyeru umat Islam mengerjakan solat.

Astro Prima (Saluran 105)

Judul: Masihkah Ada Ramadan

Genre: Drama

Tarikh dan waktu siaran: Bermula 23 Julai setiap hari Isnin pada pukul 10 malam

Sinopsis: Saksikan bagaimana seorang ibu cuba untuk menyelamatkan anak tersayang daripada lembah dosa sempena keberkatan Ramadan penuh keajaiban.

Astro Ceria (Saluran 611)

Judul: Puasa Bersama Ceria

Genre: Realiti

Tarikh dan waktu siaran: Bermula 21 Julai setiap hari pada pukul 7.30 malam

Sinopsis: Bagaimana agaknya selebriti kita berpuasa semasa kecil? Cungkil kisah-kisah menarik dan lucu mereka serta dapatkan nasihat yang boleh membantu.

Astro Ria (Saluran 104)

Judul: Helo Bro...Tolong Masak!

Genre: Realiti

Tarikh dan waktu siaran: Setiap hari sepanjang Ramadan mulai 21 Julai 2012, 6.00 petang.

Sinopsis: Dengan durasi 30 minit untuk 30 episod, Helo Bro…Tolong Masak! merupakan sebuah program masakan istimewa yang menampilkan selebriti-selebriti undangan bagi setiap episod membuat panggilan kepada Nik Michael (MasterChef Malaysia) untuk memasak buat mereka. Setiap episod memaparkan situasi yang berbeza yang akan menjanjikan kelainan dan hiburan kepada penonton.

TV9

Judul: Umrah Kita

Genre: Travelog

Tarikh dan waktu siaran: Bermula 23 Julai setiap hari Isnin pukul 11 malam

Sinopsis: Tiga selebriti muda terkenal, Aizat Amdan, Noh Hujan dan Altimet akan membawa penonton mengembara ke Tanah Suci Mekah dan Madinah untuk merasai suasana menunaikan ibadah umrah. Bagi peminat-peminat trio ini pastinya tidak mahu melepaskan peluang menyaksikan gelagat mereka sepanjang mengerjakan umrah.

Judul: Al-Quran Menjawab Bersama Dr. Danial Zainal Abidin

Genre: Bual Bicara

Tarikh dan waktu siaran: Bermula 25 Julai setiap hari Rabu dan Khamis pukul 6.30 petang

Sinopsis: Kelebihan Dr. Danial Zainal Abidin adalah mengaitkan sains dan Al-Quran. Melalui rancangan 8 episod ini, beliau akan menceritakan aspek berkaitan penciptaan alam, kejadian manusia dan matlamat hidup serta diolah dengan menarik supaya dapat difahami oleh penonton.

TV3

Judul: Slot Samarinda (7 Ramadan)

Genre: Drama

Tarikh dan waktu siaran: Bermula 19 Julai setiap hari Selasa dan Rabu pukul 10.30 malam

Sinopsis: Sufiah tinggal di kampung seorang diri dengan mengambil upah mengurut dan membuat kuih untuk menyara anak angkatnya, Ramadhani. Namun, Dhani akhirnya berubah setelah bosan hidup dalam kemiskinan walau terpaksa melukai hati ibunya.

Judul: Qari Junior

Genre: Realiti

Tarikh dan waktu siaran: Bermula 23 Julai setiap hari Isnin hingga Jumaat pukul 9 pagi

Sinopsis: Program realiti untuk kanak-kanak ini dihoskan oleh Ustaz Zhafran Zainuldin untuk mencungkil dan menggilap bakat kanak-kanak berusia 7-12 tahun dalam mengalunkan bacaan ayat-ayat suci al-Quran.

TV1

Judul: Ramadan Mat Jo

Genre: Animasi

Tarikh dan waktu siaran: Bermula 21 Julai setiap hari Sabtu pukul 9.30 pagi

Sinopsis: Sebuah siri animasi yang disiarkan khusus untuk bulan Ramadhan. Ia mengisahkan tentang dua orang budak lelaki iaitu Mat dan Jo yang menjalani ibadah puasa dengan pelbagai kisah yang ada kalanya melucukan. Siri animasi ini juga menerapkan kisah tauladan dari zaman Rasulullah sebagai pengajaran yang penuh moral dan mesej tersirat.

TV2

Judul: Akhirat

Genre: Drama

Tarikh dan waktu siaran: Bermula 20 Julai setiap hari Jumaat pukul 2.30 petang

Sinopsis: Kehidupan Mira semakin pudar setelah dia disahkan menghidap penyakit yang amat menggerunkan. Dia cuba merahsiakan kesengsaraan ini daripada pengetahuan keluarga namun konflik melanda apabila dia tidak dapat menyempurnakan tanggungjawabnya sebagai seorang isteri. Dilema ini menyebabkan Mira menyatukan Amran dan Noni.

- KOSMO!

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90