Top Ad 728x90

,

Jualan gajet bakal cecah RM7b

Percaya atau tidak, sepanjang tahun lalu rakyat di negara ini membelanjakan sebanyak RM6.3 bilion untuk membeli 9.3 juta unit telefon bimbit.

Jumlah itu merupakan peningkatan sebanyak 41 peratus berbanding 2010 yang merekodkan jualan sebanyak RM4.5 bilion membabitkan kira-kira 7.5 juta unit telefon bimbit.

Syarikat penyelidikan pasaran, GfK Malaysia dalam laporannya menyebut telefon pintar merupakan penyumbang utama kepada keseluruhan jualan telefon bimbit di negara ini.

Pengurus Besar GfK Malaysia, Jennifer Chan berkata, nilai jualan telefon pintar meningkat secara konsisten malah mewakili 89 peratus daripada keseluruhan jualan telefon bimbit pada tahun lalu.

‘‘Menyedari telefon pintar adalah masa depan industri telefon bimbit, kami menjangkakan nilai jualan gajet itu akan meningkat sehingga 47 peratus atau 10.7 juta tahun ini,’’ katanya kepada Utusan Malaysia baru-baru ini.

Jennifer berkata, penjualan tablet turut meningkat mendadak lebih lima kali ganda pada suku akhir 2011 berbanding suku akhir yang sama tahun sebelumnya.

“Walaupun tablet baru setahun di pasaran, tahun lalu hampir 656,000 unit tablet telah dijual, sekali gus menyaingi jualan komputer riba," katanya.

Sementara itu, data Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) menyatakan hampir 20 juta telefon bimbit telah diluluskan penjualannya di pasaran tempatan di bawah Peraturan-Peraturan Komunikasi dan Multimedia (Standard Teknik) 2000.

Daripada jumlah itu, sebanyak 7.1 juta diluluskan pada 2010; 9.8 juta (2011) manakala tiga juta untuk tempoh tiga bulan pertama tahun ini.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90