Top Ad 728x90

Kawal pemakanan ketika beraya

SYURGA makanan." Itulah ungkapan yang sesuai digambarkan apabila tiba 1 Syawal. Selagi tidak penuh makanan di meja, seperti tidak lengkap menu di pagi raya.

Lauk-pauk, kuih-muih, pencuci mulut dan minuman disediakan untuk hidangan keluarga di pagi raya.

Ada yang bertanya, "cukup tak makanan kita hari ni?" Ada pula yang berkata, "tidak seronok pula tanpa manisan serta minuman sejuk."

Selepas tiga hari menyambut Aidilfitri, timbul pula persoalan. Adakah berat badan akan bertambah atau kenapa badan semakin letih? Perkara ini biasa berlaku disebabkan tabiat pemakanan sepanjang Syawal.

Mungkin ramai yang tidak mengetahui, badan kita baru sahaja melalui proses detox secara semula jadi sepanjang Ramadan. Sekiranya, amalan pemakanan kita bertukar, ada kemungkinan badan tidak dapat melakukan proses detox dengan baik.

Apa itu detox?Menurut Pakar Diet, Nurul Husna Abdul Karim dari Hospital Pakar DEMC Shah Alam, Selangor, amalan puasa dapat membantu individu mengawal pemakanannya. Sebaliknya, ramai yang terlupa amalan ini perlu diteruskan sepanjang Syawal.

"Detox adalah proses penyingkiran bahan toksik atau buangan dari sistem tubuh badan. Ramai mengandaikan detox boleh dilakukan dengan kaedah luaran sahaja seperti mengambil jus detox, teh herba, sauna dan lain-lain.

"Sebenarnya badan sendiri mempunyai sistem detox semula jadi iaitu organ hati, usus dan ginjal. Apabila kita berpuasa, badan akan melakukan detox secara semula jadi.

Apabila tiba Aidilfitri, kita mungkin tidak berjaya melakukannya secara semula jadi kerana faktor hidangan makanan yang pelbagai. Justeru, saya menyarankan umat Islam melakukan diet detox di bulan ini," katanya.

Secara ringkasnya pembuangan toksin dan nyah toksin menerangkan tentang proses penyingkiran toksin dari dalam tubuh badan.

"Manusia memilih untuk melakukan detox untuk memastikan sistem penghadaman usus bekerja dengan sepatutnya, memastikan kulit bersih dan segar serta memastikan sistem buah pinggang dan hati berjalan lancar.

"Apabila semua organ penyingkiran toksin ini berjalan dengan sepatutnya barulah tubuh kita boleh mengeluarkan toksin secara berkesan dan maksimum," jelasnya.

Menambah lanjut, menurutnya, pembuangan toksin amat penting bagi memastikan kesihatan tubuh badan. Tubuh badan mestilah menjalani pembuangan toksin setiap hari atau seseorang itu mungkin berhadapan dengan risiko penyakit

Tambah Nurul, diet detox tidak perlu dilakukan dalam tempoh yang panjang kerana ia memadai dilakukan dua hingga tiga hari sahaja sama seperti amalan puasa enam.

"Sebenarnya proses pembuangan toksin adalah lebih mudah sekiranya kita mengamalkan pemakanan sihat dengan mengambil makanan berserat tinggi, diet organik semula jadi dan menjalani kehidupan secara natural," katanya.

Siapa yang perlukan diet detox?Mereka yang kerap berasa letih akibat tekanan kerja, tidak menjaga pemakanan (kerap makan makanan segera atau proses), kerap sakit seperti selesema atau demam perlu mengamalkan diet detox.

"Selain itu, mereka yang mengalami masalah penghadaman atau sering sakit kepala juga perlu melakukannya. Namun, orang ramai perlu tahu bahawa amalan ini bukan untuk rawatan atau menyembuhkan penyakit. Ia bertujuan meningkatkan kecekapan organ detox badan. Sementara itu, golongan berpenyakit kronik, ibu mengandung atau ibu menyusu tidak sesuai melakukan diet detox," ujarnya.

Tempoh masaTambah Nurul, bagi merangsang, meningkatkan aktiviti dan kecekapan organ detox, diet ini boleh dilakukan dua hingga tiga hari berturut-turut.

"Ia bukan untuk jangka masa panjang. Bagi mereka yang berminat melakukan diet ini, tiga prinsip utama perlu diamalkan iaitu pertama, buah-buahan dan sayur-sayuran (kaya dengan fitokimia dan vitamin C). Kedua, kita mengamalkan produk bijiran seperti fosforus dan laksatif. Prinsip yang terakhir sayur-sayuran hijau termasuk brokoli, kubis, kubis bunga, kubis daun, kubis brussels termasuk sulfur baik untuk detox hati," ujarnya.

Persediaan diet detox perlu dilakukan satu hingga dua minggu sebelum melakukan diet detox. Selain itu, walaupun hidangan Syawal mungkin menguji kesabaran selera anda, Nurul menasihatkan orang ramai mengurangkan pengambilan kafein, gula dan makanan karbohidrat.

Anda juga tidak digalakkan mengambil makanan berminyak dan berlemak selain makanan segera atau proses. Hanya satu benda digalakkan mengambil secara berlebihan iaitu air!

- MINGGUAN MALAYSIA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90