Top Ad 728x90

Pesalah Trafik Dicadang Bayar Saman Serta-Merta

Semua pemandu dan penunggang motosikal yang melakukan kesalahan trafik perlu menyelesaikan saman mereka serta-merta atau kenderaan mereka akan ditahan, di mana ia merupakan satu cadangan kepada Kerajaan.

Suruhanjaya khas untuk mengkaji perkhidmatan awam berkata, saman yang tidak dibayar berjumlah jutaan ringgit.

“Menurut beberapa pihak berkuasa pengangkutan jalan, terdapat beratus-ratus ribu saman yang belum dibayar,” kata pengerusi suruhanjaya itu yang merupakan bekas ketua hakim, Tun Zakim Azmi.

“Ramai pemandu yang melakukan kesalahan gagal untuk membayar saman mereka telah terselamat daripada waran tangkap. Kami mahu memperkukuhkan penguatkuasaan (undang-undang),” katanya selepas mengadakan pertemuan dengan wakil-wakil kementerian, agensi dan pihak berkuasa tempatan yang berkaitan.

Beliau menjadi contoh memandu laju dan melanggar lampu merah sebagai antara kesalahan trafik yang biasa dilakukan, dan juga mencadangkan supaya mengenakan tindakan terhadap “meletakkan kenderaan secara tidak bertimbang rasa”.

Pemandu yang meletakkan kereta sesuka hati sepatutnya kenderaannya dikapit atau ditunda, katanya, sambil menambah bahawa idea itu dicetuskan oleh Presiden Cuepacs, Datuk Omar Osman dan mendapat sokongan sebulat suara dalam mesyurata itu.

Antara wakil organisasi ialah Kementerian Pengangkutan, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Kementerian Kerja Raya, dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK). Omar menggesa supaya 1.4 juta penjawat awam dan lebih daripada 500,000 pesara untuk menetapkan satu contoh sebagai pengguna jalan raya yang bertanggungjawab.

Zaki berkata, suruhanjaya itu berharap bahawa cadangan itu akan dilaksanakan secepat mungkin berikutan Hari Raya semakin hampir.

- MSTAR

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90