Top Ad 728x90

,

SPA Kaji Kaedah Tambah Kakitangan Bukan Bumiputera Di Kaunter

Lebih ramai kaum bukan bumiputera akan dilantik sebagai kakitangan barisan hadapan di kaunter pejabat kerajaan seluruh negara bagi memberi lebih keselesaan kepada semua etnik di Malaysia untuk berurusan di kementerian atau jabatan, kata Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA).

Pengerusinya, Tan Sri Mahmood Adam berkata, rakyat Malaysia yang ingin mendapatkan perkhidmatan atau bantuan di kaunter mungkin mempunyai masalah atau isu-isu tertentu yang hanya lebih difahami oleh pegawai dari bangsa mereka sendiri.

"Selain daripada membantu rakyat, langkah ini juga merupakan sebahagian daripada usaha besar kerajaan untuk menarik lebih ramai masyarakat bukan bumiputera untuk menyertai perkhidmatan awam," kata Mahmood kepada The Star.

Mahmood berkata beliau akan mempengerusikan satu mesyuarat hari ini (Selasa) untuk memuktamadkan butir-butir program tersebut.

Sebagai permulaan, SPA akan melihat cara-cara untuk meningkatkan bilangan kakitangan India dan pegawai kaunter daripada kira-kira 1,000 pada masa ini kepada kira-kira 3,000.

Ia kemudian akan mengkaji kaedah untuk meningkatkan bilangan kakitangan berbangsa Cina di kaunter.

Antara langkah yang mungkin yang akan dipertimbangkan ialah untuk mendapatkan kakitangan bukan bumiputera daripada pelbagai jabatan untuk bergilir-gilir mengendalikan kaunter.

"Jika langkah ini tidak mencukupi atau tidak sesuai, maka langkah-langkah lain seperti merekrut kakitangan sementara atau kekal boleh dipertimbangkan," kata Mahmood.

Pada tahun lalu dilaporkan sebanyak 80 peratus daripada 1.12 juta mengemukakan permohonan bagi jawatan dalam sektor perkhidmatan awam manakala India 3 peratus dan Cina 2 peratus.

Selebihnya adalah dari Sabah dan Sarawak.

Mahmood berkata SPA sebelum ini telah mengambil langkah-langkah untuk meningkatkan bilangan masyarakat bukan bumiputera dalam perkhidmatan awam.

Pemohon juga telah diberi peluang untuk memilih sehingga 15 jawatan.

- MSTAR

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90