Top Ad 728x90

,

SPR Perjelas Pemilih Berdaftar Di Bawah Kod Pengenalan '71'

Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Yusof pada Rabu menafikan bahawa ramai pekerja asing dimasukkan ke dalam senarai daftar pemilih menggunakan kod pengenalan '71' yang merujuk kepada rakyat Malaysia lahir di luar negara.

Beliau berkata perkara itu tidak harus dipertikaikan kerana setakat ini hanya 171,023 pemilih berdaftar yang direkodkan mempunyai kad pengenalan di bawah kod itu.

Sebelum tahun 2001, kod '71' digunakan pada nombor kad pengenalan individu rakyat Malaysia yang lahir di luar negara dan warganegara asing yang mendapat status pemastautin tetap (PR).

Bagaimanapun selepas 2001, semua warganegara asing yang mendapat PR tidak lagi dirujuk dengan kod '71', sebaliknya menggunakan kod berdasarkan negara kelahiran masing-masing, contohnya Singapura (66) dan Indonesia (61).

Abdul Aziz mengulas perkara itu kepada media kerana ada pihak mempertikai penggunaan kod '71' itu kononnya digunakan untuk mendaftarkan pekerja asing sebagai pengundi setelah beberapa nama yang mempunyai kod '71' di tengah-tengah nombor kad pengenalan mereka dikesan tersenarai dalam daftar pemilih.

Beliau berkata mengikut rekod Daftar Pemilih Induk (DPI) SPR, seramai 8,743 pemilih berdaftar di Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan mempunyai kod 71 dan Selangor mencatatkan jumlah tertinggi seramai 32,485 orang.

- BERNAMA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90