Top Ad 728x90

,

Suami Mungkin Jadi Mangsa Isteri Lebih Dominan, Bergaji Tinggi

Oleh P. ARUNA dan YUEN MEIKENG

Pendapatan bulanan yang kurang berbanding isteri boleh membahayakan kesejahteraan anda memandangkan terdapat golongan lelaki yang telah mengalaminya.

Walaupun kejadian isteri mendera suami jarang-jarang muncul di media, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) telah menerima kes-kes di mana golongan suami dizalimi oleh wanita yang lebih dominan setiap tahun.

Kebanyakannya adalah wanita yang berpendapatan lebih daripada pasangan mereka.

JKM menerima 25 laporan daripada mereka yang telah didera oleh isteri atau teman wanita mereka pada tahun lepas, 32 pada tahun 2010 dan 14 pada tahun 2009.

Kebanyakan kes dilaporkan di Selangor, diikuti Wilayah Persekutuan, dan bentuk kesalahan termasuklah ancaman kecederaan yang mengakibatkan fizikal dan emosi kaum lelaki terganggu.

Jabatan Pembangunan Wanita menerima empat kes lelaki didera tahun lepas, dengan konflik kewangan menjadi punca kepada semua kes.

Dalam setiap kes, "isteri adalah lebih dominan dalam keluarga dan memperolehi pendapatan yang lebih tinggi daripada suami," menurut kenyataan dalam e-mel.

Selain itu wanita juga dilaporkan terlibat dengan 117 kes penderaan domestik sehingga Jun tahun ini, berbanding 649 pada tahun lepas dan 663 pada tahun 2010.

Pakar neuro-psikologi Dr Nivashinie Mohan berkata tekanan kewangan adalah punca utama keganasan rumah tangga terhadap lelaki.

"Kajian telah menunjukkan kekerapan lelaki yang diserang wanita kira-kira sama dengan lelaki menyerang wanita," katanya.

"Walaupun lelaki cenderung menyebabkan kecederaan yang lebih kerana mereka biasanya lebih kuat, wanita juga boleh melakukannya dengan kemungkinan menggunakan senjata seperti pisau, kasut bertumit tinggi dan paku yang tajam."

Dr Nivashinie berkata lelaki didera keberatan untuk menghubungi pihak berkuasa kerana takut dianggap pengecut.

"Masyarakat juga telah dididik bahawa adalah salah memukul wanita, jadi mereka tidak membalas," tambah beliau.

Ramai wanita yang menyalah gunakan lelaki adalah 'kaki minum' manakala ada yang mengalami gangguan personaliti tertentu yang menyebabkan mereka bertindak ganas terhadap pasangan mereka.

Ketua Biro Pengaduan Awam MCA Datuk Seri Michael Chong berkata sesetengah wanita adalah pencari nafkah dan mendera suami mereka yang tidak tahu berbelanja dengan cermat.

Beliau juga menghadapi empat kes keganasan isteri terhadap suami selepas mendapat tahu pasangan mereka mempunyai hubungan sulit.

Perunding psikiatri Dr Ting Joe Hang berkata wanita mungkin melihat pasangan yang berpendapatan kurang daripada mereka sebagai "tidak berguna" dan akhirnya mengakibatkan mereka didera.

Beliau berkata mungkin ada sebab-sebab selain daripada masalah wang.

Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Heng Seai Kie berkata tidak ada alasan untuk berlakunya keganasan rumah tangga dan menasihatkan mangsa, wanita dan lelaki menghubungi JKM di seluruh negara atau Talian Nur 15999.

- mSTAR

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90