Top Ad 728x90

,

Bajet 2013: Program Bantu Siswazah Menganggur

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata rangka kerja atau Pelan Tindakan Kebolehpasaran Graduan akan dilancarkan hujung tahun ini bagi membantu siswazah menganggur mendapatkan pekerjaan.

Beliau berkata setiap tahun hampir 180,000 graduan berkelulusan Diploma danSarjana Muda menamatkan pengajian daripada institusi pengajian tinggi.

"Rangka kerja ini akan memberi tumpuan untuk memperkukuh kebolehpasarangraduan. Dalam hal ini kerajaan akan menubuhkan Pasukan Petugas KebolehpasaranGraduan dengan peruntukan RM200 juta," katanya ketika membentangkan Belanjawan2013 di Dewan Rakyat di sini, Jumaat.

Mengenai modal insan yang berpengetahuan, kreatif dan inovatif, Najib berkata program latihan akan dibentuk untuk mengasah kemahiran baharu selaras dengan keperluan industri masa depan ke arah ekonomi berpendapatan tinggi dan maju.

Bagi tujuan itu, sejumlah RM3.7 bilion akan disediakan tahun depan untuk melatih pelajar dalam bidang teknikal dan vokasional.

Najib yang juga Menteri Kewangan berkata kerajaan turut memperuntukkan RM440 juta kepada Perbadanan Tabung Pembangunan Kemahiran bagi memberi pinjaman kepadapelatih untuk menjalani latihan kemahiran.

Beliau berkata langkah ini akan dapat dimanfaatkan hampir 40,000 pelatih diperingkat Sijil Kemahiran Malaysia tahap satu hingga lima.

Dalam pada itu, beliau berkata kerajaan akan memperuntukkan RM366 juta bagimenaik taraf serta pembelian peralatan Institut Latihan Perindustrian danInstitut Kemahiran Belia Negara.

Perdana menteri berkata pelbagai program latihan kemahiran akan dilaksanakanselaras dengan matlamat mentransformasikan industri utama negara berteraskankepada teknologi, berinovatif serta berpendapatan tinggi.

"Ke arah ini, tumpuan akan diberi bagi melahirkan tenaga kerja profesionaldan berbakat dalam industri terpilih termasuk industri minyak dan gas,perkapalan, teknologi maklumat (ICT), kreatif serta bioteknologi. Bagi tahun2013 dijangka seramai 5,000 pelatih akan menyertainya," katanya.

Sementara itu, kerajaan akan menyediakan peruntukan sebanyak RM50 juta untukmelatih 3,200 pelajar masyarakat India yang miskin dari estet-estet yang tidakmemperoleh keputusan baik dalam peperiksaan dan peluang pekerjaan melengkapkandiri dengan kemahiran, selaras permintaan pasaran.

"Latihan ini akan dikendalikan oleh Institut Latihan Perindustrian dankolej-kolej di bawah Skim Latihan Dual Nasional," kata Najib.

Skim Latihan Dual Nasional adalah skim yang bertujuan melahirkan lebih ramaipekerja mahir.

- BERNAMA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90