Top Ad 728x90

,

Bajet 2013: Subsidi Gula Dikurangkan 20 Sen Sekilogram Bermula 29 September 2012

Subsidi gula dikurangkan sebanyak 20 sen sekilogram bermula Sabtu, demikian diumumkan Datuk Seri Najib Tun Razak.

Ketika membentangkan Belanjawan 2013 di Dewan Rakyat di sini, PerdanaMenteri berkata pengurangan subsidi itu telah mendapat sokongan daripadapersatuan pengguna dan pengamal kesihatan.

"Bagaimanapun kerajaan masih lagi menanggung subsidi gula sebanyak 34 sensatu kilogram yang melibatkan perbelanjaan sebanyak RM278 juta," katanya ketikamembentangkan belanjawan bertemakan "Memakmur Negara, Mensejahtera Rakyat: Sebuah Janji Ditepati" pada Jumaat.

Perdana Menteri berkata keputusan itu turut mengambil kira jumlah 2.6 juta rakyat Malaysia yang menghidap diabetis ketika ini.

Berdasarkan rekod, gula sebagai barangan kawalan telah mengalami kenaikanharga sebanyak empat kali sejak 1 Jan 2010 iaitu sebanyak RM0.20 sekilogram,RM0.25 sekilogram (18 Julai 2010), RM0.20 sekilogram (4 Dis 2010) dan kaliterakhir pada 10 Mei 2011 (RM0.20 sekilogram) menjadikan harga runcit RM2.30sekilogram sehingga kini.

Kenaikan itu adalah disebabkan faktor-faktor di luar kawalan kerajaanseperti perubahan cuaca, bencana alam di negara pengeluar komoditi serta hargapasaran dunia memberi kesan secara langsung kepada perubahan sesuatu hargabarang.

Najib berkata di sebalik pengurangan subsidi itu, kerajaan berharap peniagatidak membebankan masyarakat keseluruhan dengan menaikkan harga barangansebaliknya mengurangkan kandungan gula di dalam produk yang diniagakan.

"Gula yang diambil secara berpatutan adalah baik, namun sekiranya diambilsecara berlebihan ia mampu menjadi racun," katanya.

Sementara itu, Perdana Menteri turut mengumumkan peruntukan sebanyak RM1.5bilion bagi menstabilkan harga minyak masak di pasaran.

Beliau berkata peruntukan itu juga untuk menampung perbezaan harga dan kuotapenggunaan minyak masak yang semakin meningkat ketika ini.

- BERNAMA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90